پزشکی و سلامت

حشره‌ کش‌ها عامل بروز سرطان

 

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: حشره کش‌هایی که به طور عمده در بخش کشاورزی استفاده و نیز آن دسته که برای درمان شپش گال در انسان ‌ها استفاده می‌شوند باعث بروز سرطان می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: حشره‌ کش‌هایی که به طور گسترده در کشاورزی استفاده می‌شود و همچنین در انسان برای درمان شپش و گال استفاده می‌شود باعث بروز سرطان می‌شود.

 

آژانس بین‌المللی WHO که روی سرطان تحقیق می‌کند گفت: شواهد علمی نشان می‌دهد که این DOT حشره کش‌ها با احتمال ابتلا به سرطان کبد و چند نوع سرطان دیگر مرتبط است.

 

در یک بررسی که از مواد شیمیایی مختلف کشاورزی انجام شد، یک متخصص IARC گفت: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد کسانی که در معرض علف کش‌ها نیز هستند در معرض خطر سرطان‌ها قرار می‌گیرند.

 

وی افزود: حشره کش‌ها و علف کش‌ها علاوه بر سرطان می‌توانند باعث استرس اکسیداتیو که یک فرآیند آسیب رسان به سلول‌های بدن است، شوند همچنین شواهد دیگر نشانگر این است که حشره‌ کش‌ها و علف کفش‌ها حتی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند.

 

براساس یک گزارش، لیندان که یک نوع حشره کش مضر است از سال 2009 ممنوع شده بود و در بسیاری از کشورها محدود و تحت کنوانسیون استکهلم در آلاینده‌های آلی پایدار بود اما قبلا (به طور گسترده برای کنترل حشرات در کشاورزی) مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

مواجهه بالا با لیندان قبلا در کارگران کشاورزی، که از آفت کش‌ها استفاده می‌کردند گزارش شده است.

 

یک مطالعه‌ی بزرگ اپیدمیولوژیک در ایالات متحده و کانادا نشان داد خطر در معرض قرار گرفتن افراد با آفت کش‌ها 60 درصد افزایش یافته است.

 

DDT برای اولین بار برای کنترل بیماری‌های منتقل شده توسط حشرات در طول جنگ‌ جهانی دوم معرفی شد و بعد از آن به طور گسترده برای ریشه کن کردن مالاریا در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.

 

اگر چه استفاده از بسیاری از آنها از سال 1970 ممنوع شد و پس از آن IARC (موسسه تحقیقات سرطان) هشدار داد که DDT و محصولات تجزیه آن بسیار پایدار است و می‌تواند در حیوانات و بافت‌های انسانی سراسر جهان یافت شود.

 

قرار گرفتن در  معرض DDT هنوز هم رخ می‌دهد و به طور عمده از طریق رژیم غذایی منتقل می‌شود.

 

در حال حاضر DDT در شرایط سخت استفاده شده و به طور عمده برای کنترل مالاریا در بخش‌هایی از افریقا استفاده می‌شود.

 

بر طبق گزارش IARC مواجهه شغلی با حشره کش‌ها می‌تواند در طول ساخت و برنامه‌ها نیز رخ دهد و مردم در جمعیت‌های عمومی می‌توانند از طریق غذا، آب، گرد و غبار در معرض این حشره کش‌ها قرار بگیرند.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا