فرهنگ و هنر

حرفهای جنجالی جمشید مشایخی در جشن منتقدین 96

هنر هفتم سینما

باور بسیاری بر این است که هنر را می‌توان در یک دسته هفت گانه تقسیم بندی کرد. بر این اساس هنر هفتم، سینما، یکی از پر رونق ترین جزءهای این دسته بندی در حال حاضر است. هنری که این روزها نه فقط در ایران بلکه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا اهدافی، نه صرفا تفریحی وسرگرمی را دنبال می‌کند وهنرمندان برجسته ان همیشه با مسائلی چون تاثیر گذاری در سیاست‌های کشور، پوشش وطراحی مد ولباس، پر فروش وکم فروش شدن یک فیلم و…در گیرند.

ایران جزء معدود کشورهای در حال توسعه وپیشرفت است که در حوزه سینما دستی بر اتش داشته وگاه آثار پرارزش و فاخری تولید کرده که به ان می‌بالد وچه بسا جایزه اسکار را هم نصیب خود می‌سازد وصد البته در این میان جشن‌ها وبرگزاری برنامه‌های خاص هنرمندان هم کمک شایانی برای بهتر دیده شدن این سرمایه ملی بوده است. جشنی مانند جشن خانه سینما که برگزاریان مانند جشن حافظ ویا حتی جشنواره فجر خالی از حاشیه و گله گذاری نبوده و نیست.

حاشیه های جشن منتقدین سال 96

امسال اما موضوع حاشیه ساز جشن منتقدین در نوع خود کم نظیر بود، اختلافی در بین ژنرال‌های سینمای ایران که چون آتشفشانی خاموش به یکباره فوران کرد. استاد مشایخی در جشن امسال با انتقاد از استاد عزت الله انتظامی والبته خیل منتقدینی که به بازی ایشان در مقابل بازی استاد مشایخی بهای بیشتری داده بودند، خواستار دیدی منصفانه، عادلانه وخالی از تعلقات فردی وگروهی شد. این اختلاف حاصل سالهای دور است، زمانی که استاد علی نصیریان وانتظامی سرپرستی تاتر را برعهده داشتند وبه دلیل رفاقت چندین ساله انها با هم وحتی همسایه وهم محله بودنشان همکاری بهتری با یکدیگر داشته وهمین باعث کنار رفتن استاد مشایخی از حوزه تاتر بود با وجود همه این اختلاف‌ها به یمن وجود پر برکتی مانند علی حاتمی در کنار یکدیگر جمع شدند و شاهکارهایی مانند هزاردستان را به وجود اوردند. این روزها تولد وبزرگداشت ها برای استاد انتظامی و تشویقات منتقدین از بازی خوب علی نصیریان در سریال شهرزاد که با خلق یک پدر خوانده بومی همراه بود موجب دلخوری استاد مشایخی گشت وحاصل ان درددلی بر روی صحنه شد. گاه بد نیست منتقدان بدانند عزت سینمای ایران به گفتن حرفهایی است که اتحاد و همدلی را بیشتر کند، نه نقد یک سویه و یا تشویق تک بعدی.

نویسنده : فاطمه زینیلیان

این جشنواره حقیقت ندارد / انتشار فراخوان یازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت

جشنواره فیلم کودک اصفهان / همه تقصیرات گردن من است، عذرخواهی می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا