تازه ها

جایگاه عکاسی (Photography)در دنیای امروز

عکاسی جزء جدانشدنی زندگی

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که با عکس و عکاسی آشنایی ندارد. در دنیای امروز با وجود تحولاتِ شگرف و عمیقِ به وجود آمده در شیوه‌ زندگی انسان‌ها، عکس و عکاسی جایگاه ویژه‌ای در روزمرگیِ ما پیدا کرده است؛ تا جایی که برخی، این پدیده را جزء جدا نشدنیِ زندگی بشر می‌دانند.

در توضیح جایگاه رفیع عکاسی همین بَس که ظهور و پیشرفت دوربین‌های فیلمبرداری هم نتوانست آنچنان که انتظار می‌رفت از محبوبیت آن نزد مخاطبین کم کند.

در این میان بدون شَک تأثیر دوربین دیجیتال در شکل گیری جایگاه امروز عکاسی در زندگی ما، غیر قابل انکار است.

عکاسی از گذشته تا آینده

سالیان پیش، وقتی اولین نسلِ دوربین‌های دیجیتال وارد بازار شدند، باورش برای خوشبین ترین افراد هم سخت بود که با وجود کمبودهایی که این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های آنالوگ داشتند، به محبوبیت این روزهای خود برسند.

ابعاد بزرگ و وزنِ زیاد، قیمتِ گران و کیفیتِ پایین تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های دیجیتال، از مهم‌ترین نقاط ضعف آنها در ابتدای مسیرشان بود؛ اما رفته رفته با گسترش بازار این محصولات و سودآوری هر چه بیشترشان، فناوری پیچیده‌تری در تولید آنها به کار گرفته شد تا جایی که دیگر دوربین‌های دیجیتال در برخی ابعاد از رقیب آنالوگ خود پیشی می‌گیرند.

به همین خاطر خیلی‌ها به تقسیم بندی دوران عکاسی با محوریت عکاسی دیجیتال تاکید دارند. اتفاقا وقتی کمی موشکافانه‌تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم به این نکته برسیم که پیدایش عکاسی دیجیتال، منجر به پدیدار شدن یک جریان فکری متفاوت با قبل از آن، شده است.

ادامه دارد …

عکاسی در دنیای امروز

نویسنده : نوژان حیدری

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا