پزشکی و سلامت

تیروئیدتان سالم است؟

 

تیروئید غده‌ای است که میزان سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند. زمانی که در عملکرد این غده اختلالاتی ایجاد شود می‌تواند مشکلاتی را در سیستم بدن فرد ایجاد کند.

دکتر موسوی متخصص غدد در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص غده تیروئید گفت: این غده وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را دارد که مشکلات آن در مراحل مقدماتی با دارو و در حادترین مراحل با انجام اعمال جراحی قابل درمان است.

 

وی یکی از نشانه‌های این اختلال را برجستگی در ناحیه گردن عنوان کرد و افزود: پس از علائم ظاهری باید بررسی‌هایی در خصوص تشخیص این اختلال انجام داد. در ادامه نیز باید آزمایش‌های هورمون تیروئید، عکس از قفسه سینه و اسکن صورت گیرد.

 

این متخصص زنان تصریح کرد: این غده با همکاری دیگر غدد سلامت پوست را حفظ می‌کند و همچنین تعادل هورمونی را نیز برقرار می‌کند که در صورت اختلال در عملکرد این غده و برهم خوردن هورمون‌های تیروئید می‌توان افزایش یا کاهش ناگهانی وزن را مشاهده کرد.

وی در خصوص درمان این اختلال گفت: در مراحل مقدماتی داروهای ضد تیروئید و در مراحل حادتر از روش جراحی و نمونه‌برداری استفاده‌ می‌شود.

 

موسوی به طور ویژه به خانم‌های باردار توصیه کرد: به هیچ وجه داروهای ضد تیروئید بدون نظر پزشک قطع نشود، چرا که می‌تواند آسیب‌هایی جدی به جنین وارد کند و همچنین به دیگر افراد نیز تأکید کرد که با انجام آزمایش میزان هورمون تیروئید را کنترل کنند تا در مراحل اولیه با مصرف دارو درمان شود چرا که مراحل حادتر می‌تواند مشکلاتی جدی ایجاد نماید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا