پزشکی و سلامت

توصیه هایی برای کاهش عوارض پدیده گرد و غبار

 

پدیده گرد وغبار در مناطق جنوبی پدیده‌ای شایع است که در برخی موارد سلامت گروه‌های خاصی از جامعه را دستخوش تغییراتی می‌کند.

دکتر باقری متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره استفاده از ماسک گفت: ماسک‌های کاغذی معمولی نمی‌توانند جلوی ورود ذرات گرد و غبار را به سیستم تنفسی بگیرند و افراد را تنها ترغیب می‌کنند که بیشتر نفس بکشند و با ایجاد گرمای زیاد، معمولا راحتی را فراهم نمی‌آورد و در ضمن به هیچ وجه جلوی آلاینده‌های صنعتی مانند co را نمی‌گیرند.

 

وی در پاسخ به این سوال که در حین بروز پدیده گرد و خاک چه کار کنیم، می‌گوید: کسانی که بیماری‌های تنفسی مانند آسم دارند باید در خانه یا محیط بسته بمانند و ورزش‌های هوازی سنگین را به کلی کنار بگذارند و این افراد اگر با خس خس سینه و یا درد قفسه سینه مواجه شدند حتماً باید با پزشک مشورت کنند.

 

وی همچنین گفت: کسانی مانند کودکان و سالمندان که توانایی بدنی ضعیف‌تری نسبت به اقشار مختلف جامعه دارند باید از چنین محیط‌هایی دوری کنند تا دچار عوارض آن نشوند.

 

وی در پایان توصیه کرد: معمولاً در این فصل و یا حتی در پائیز دست‌فروشان زیادی در سطح شهر مشغول فعالیت هستند از دست این گردوغبارها در امان نیستند و با خرید از آن‌ها ممکن است مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیاید، بنابراین مردم حتی‌الامکان باید از دست‌فروشان خرید نکنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا