بحث هفته

توصیه هایی برای افزایش مدت نگه‌داری میوه‌ها در ایام نوروز

توصیه هایی برای افزایش مدت نگه‌داری میوه‌ها در ایام نوروز

توصیه هایی برای افزایش مدت نگه‌داری میوه‌ها در ایام نوروز

 با آمدن بهار مردم نیز همانند شکوفه‌های بهاری مشتاق شکفتن و در هیاهو برای خرید ایام عید هستند. اغلب مردم  قبل از عید نسبت به خرید میوه و آجیل به میزان قابل‌توجه و در مقادیر زیاد اقدام و در برخی موارد میوه‌ها را به‌صورت جعبه‌ای تهیه می‌کنند؛ البته روش نگه‌داری و ذخیره‌سازی نیز تا پایان تعطیلات از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا طی دوره زمانی دوهفته‌ای تعطیلات نوروز در ایران، بخشی از این میوه‌ها کیفیت خود را ازدست‌داده و دور‌ریز خواهند شد، لذا توصیه می‌شود میوه را در تنوع موردنظر برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تر تهیه و هر هفته میوه‌هایی تازه و مناسب تهیه کنید؛ البته با به‌کارگیری برخی توصیه‌ها در هنگام خرید و نگه‌داری میوه‌ها می‌توان مدت نگه‌داری آن‌ها را افزایش داد؛ به‌همین جهت با حمید نوربخش، دکترای بیوتکنولوژی مواد غذایی در این خصوص صحبت کردیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

به‌گفته وی در هنگام تهیه میوه بهتر است انواع تازه‌تر و فاقد هر نوع له‌شدگی یا لکه‌های نشانگر رسیدگی زیاد از حد را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که میوه‌ها دو نوع هستند. بهتر است در هنگام خرید میوه‌ها علاوه‌بر نگه‌داری آسان آن‌ها، به ارزش تغذیه‌ای میوه‌ها نیز توجه داشته باشید. دقت کنید که هر یک از میوه‌ها تأمین‌کننده نیازهایی خاص بوده و مواد مغذی ویژه‌ای را برای بدن تأمین می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، پرتقال را می‌توان به‌عنوان یک منبع خوب از ویتامین C درنظر داشت؛ درحالی‌که سیب تأمین‌کننده فیبر و برخی مواد مغذی است. از طرف دیگر خیار یک منبع فیبر بوده و انرژی آن اندک است. بر این اساس سعی کنید در مهمانی‌ها پذیرایی هدفمند از میوه‌ها داشته باشید و سعی کنید تنوع را در مصرف میوه‌ها رعایت کنید. به‌طورمعمول توصیه می‌شود میوه‌ها را در جعبه‌هایی ترجیحاً چوبی به‌دوراز تابش نور خورشید و در دمای ۲-۵ درجه سانتی‌گراد و با رطوبت نسبی زیاد (حدود ۹۰ درصد) نگه‌داری کنید. تهویه مناسب محل نگه‌داری میوه‌ها می‌تواند نگه‌داری آن‌ها را برای مدت طولانی‌تر ممکن سازد.در طی دوره نگه‌داری به‌طور دوره‌ای (روزانه یا یک‌‌روز در میان) میوه‌ها را بررسی کنید و اقلامی را که علائم رسیدگی زیاد از حد، قهوه‌ای‌شدن یا له‌شدگی در آن‌ها قابل‌مشاهده است، از سایر میوه‌ها جدا کنید؛ همچنین در هنگام نگه‌داری میوه‌ها تا حد امکان تلاش کنید میوه‌ها با یکدیگر مخلوط نشوند. جالب است بدانید برخی از انواع میوه‌ها نظیر سیب از خود گازی متصاعد می‌کنند که موجب تسریع فرایند رسیدن سایر میوه‌ها می‌شود. بر این اساس تا حد امکان میوه‌ها را در فضاهای مجزا نگه‌داری کنید.

توصیه هایی برای افزایش مدت نگه‌داری میوه‌ها در ایام نوروز

****عواملی که از کیفیت میوه‌ها و خوراکی‌ها می‌کاهد

حفظ کیفیت میوه‌ها در حد مناسب، طی دوره نگه‌داری از اهمیت زیادی برخوردار است. کاهش کیفیت ماده غذایی فرایندی است که می‌تواند تحت‌تأثیر واکنش‌های میکروبی، شیمیایی یا آنزیمی ایجاد شود. عوامل متعددی بر ازبین‌رفتن کیفیت یک محصول خریداری‌شده مؤثرند که شرایط نگه‌داری میوه از مهم‌ترین آن‌هاست. کاهش درجه حرارت، موجب کاهش سرعت اغلب تغییرات نامطلوب در میوه شده و فساد را به تأخیر می‌اندازد. از طرف دیگر، باید در به‌کارگیری فرایند سردکردن و نگه‌داری میوه‌ها در محیط سرما دقت کرد تا از سرمازدگی میوه جلوگیری شود. از مهم‌ترین تغییرات نامطلوب که با کاهش کیفیت میوه همراه است، می‌توان به قهوه‌ای‌شدن، ازبین‌رفتن و کاهش ویتامین C براثر فرایند اکسیداسیون و تغییرات در رنگ، طعم، عطر و بافت میوه اشاره کرد. فراموش نکنید که صدمات مکانیکی، تغییرات شدید درجه حرارت، برخی مواد شیمیایی و عوامل بیولوژیکی باعث تسریع روند فساد و خراب‌شدن میوه می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال، دود وسایل نقلیه در مقادیر زیاد موجب بروز علائم سوختگی در بافت گیاهی می‌شود.

توصیه هایی برای افزایش مدت نگه‌داری میوه‌ها در ایام نوروز

***نحوه نگه‌داری از آجیل در عید

آجیل‌ها و مغزدانه‌ها نیز از مغذی‌ترین مواد غذایی هستند و درصورتی‌که میزان متعادلی از آن‌ها در برنامه غذایی روزانه مصرف شود، می‌تواند نقش مؤثری در تأمین برخی ویتامین‌ها، املاح و ترکیبات مغذی مهم نظیر اسیدهای چرب ضروری داشته باشد؛ البته توجه داشته باشید که انواع نمک‌زده آن‌ها ممکن است برای برخی افراد مبتلابه فشارخون با تشدید علائم همراه شود؛ همچنین مصرف زیاد از حد مغزها به دلیل چربی زیاد موجود در آن‌ها توصیه نمی‌شود.

هنگام خرید آجیل‌ها دقت کنید که این فرآورده‌ها فاقد شکاف، ترک‌خوردگی و کپک‌زدگی باشند. بهتر است این فرآورده‌ها را از بین اقلام تازه‌تر تهیه کنید. مغزدانه‌ها در همه فصل‌ها یافت می‌شوند. نگه‌داری طولانی‌مدت و ماندگی در آجیل‌ها موجب چروکیدگی سطحی و کاهش کیفیت مغزدانه‌ها خواهد شد.آجیل‌ها را می‌توان در یک مکان سرد و خشک برای مدت چند ماه نگه‌داری کرد؛ البته طی این مدت باید بسته آجیل‌ها به‌طور دوره‌ای برای جست‌وجوی علائم فساد ناشی از آلودگی به کپک یا آفات، کنترل شود. بهتر است برای نگه‌داری آجیل‌ها در مدت طولانی‌تر از یخچال یا فریزر استفاده شود.

توصیه هایی برای افزایش مدت نگه‌داری میوه‌ها در ایام نوروز

توصیه هایی برای افزایش مدت نگه‌داری میوه‌ها در ایام نوروز

نویسنده : روژینا خدارحمی روزبهانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا