پزشکی و سلامت

تنها زمانی که تشنه هستید آب بنوشید

قابل توجه ورزشکاران؛

 

بر اساس یک تحقیق جدید نوشیدن بیش از حد آب در ورزشکاران خطرناک است و در برخی موارد ممکن است، حتی مرگ آور باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از اندازه آب در ورزشکاران نه حتی خطرناک است بلکه ممکن است مرگ آور نیز باشد.

 

بر اساس تحقیقات جدید، ورزشکاران برای جلوگیری از آسیب‌های جدی بیش از اندازه آب نوشیدن باید تنها زمانی که تشنه هستند آب بنوشند.

 

محققان اعلام کردند که نوشیدن آب برای حفظ هیدرات بدن ضروری است اما نوشیدن بیش از اندازه آب در هنگام ورزش کردن منجر به بیماری به‌نام هیپوناترومی که مرتبط با ورزش است می‌شود.

 

در این بیماری، کلیه ها به دفع کامل و یک دفعه آب اضافی در بدن اقدام می‌کنند که در نتیجه‌ی آن سدیم در بدن رقیق و باعث تورم خطرناک سلولی می‌شود.

 

نشانه های این بیماری شامل سرگیجه‌ی خفیف، تهوع و پف کردگی است که در موارد شدید این بیماری می‌تواند به سردرگمی، تشنج، کما و حتی مرگ منجر شود.

 

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که، حداقل 14 ورزشکار در اثر این بیماری در گذشته‌اند.

 

به گفته‌ی ناظران، این ورزشکاران درگیر فعالیت‌های شدید جسمی مانند پیاده‌روی و ماراتن بوده‌اند که به تنهایی مستعد بیماری نمی‌شود، در میان افراد کشته شده ورزشکاران ورزش‌های چمنی و یوگا نیز دیده شده‌اند.

 

این مطالعات که در مجله بالینی پزشکی ورزشی منتشر شده است، نشان می‌دهد که یک راه ساده برای ورزشکاران برای جلوگیری از این خطرات استفاده از محرک تشنگی طبیعی بدن و به دنبال آن نوشیدن آب است.

 

بسیاری از کارشناسان در آب و هوای گرم نوشیدن آب را توصیه می‌کنند زیرا نوشیدن آب خنک باعث بهبود عملکرد بدن و نیز خنک شدن و کاهش خطر گرمازدگی می‌شود.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا