خانواده

تنفس صدادار در کودک

 

 

 

این روزها موارد زیادی از سرماخوردگی‌های کودکان با تنفس صدادار همراه است و در بعضی موارد این وضع به گونه‌ای شدید می‌شود که با غذا خوردن و خوابیدن کودک نیز تداخل می‌کند و باعث نگرانی والدین می‌شود.

جام جم سرا: باید بدانیم باتوجه به شروع فصل سرما و عفونت‌های تنفسی احتمال ابتلای فرزندانتان به عفونت‌های تنفسی حتی با مراقبت شدید شما وجود دارد.

نوعی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی که خروسک نام دارد همراه با التهاب راه‌های هوایی فوقانی در سطح طناب‌های صوتی است که با ایجاد صدا در هنگام دم و همراه با سرفه زنگ‌دار است.

این صدا، صدایی خشن است که در نتیجه ارتعاش ساختمان‌های مجاری هوایی فوقانی و روی حنجره یا نزدیک به آن شنیده می‌شود، در صورت تشدید این التهاب، صدای تنفسی را در حالت بازدم نیز می‌شنویم.

این شرایط در کودکان کمتر از دو سال که قدرت عضلاتشان برای کنترل تنفس کمتر است، بسیار مهم و خطرناک محسوب می‌شود و در این موارد اقدامات درمانی اورژانس برای باز نگه داشتن راه‌های هوایی انجام می‌شود.

تعداد کمی از کودکان هستند که از زمان تولد مبتلا به خرخر دمی هستند، این کودکان مبتلا به یک مشکل مادرزادی در ساختار راه‌های هوایی با عنوان «لارنگومالاسی» هستند.

کودکانی که به لارنگومالاسی (نرمی حنجره) و شل بودن عضلات حلق مبتلا هستند هنگام گریه کردن خرخر کمتری دارند.

علت این قضیه افزایش قوام عضلات حلق و حنجره این اطفال هنگام گریه کردن است. برخلاف این حالت، در مبتلایان به انسداد زیر ناحیه حنجره، خرخر هنگام گریه کردن افزایش می‌یابد.

در کودکانی که مبتلا به انسداد مجاری هوایی فوقانی هستند، همیشه درجاتی از فرورفتگی قسمت فوقانی جناغ دیده می‌شود که علت این امر نیز اختلاف فشار بین نای بیمار و اتمسفر خارج است. معمولا کودکان مبتلا به خروسک مبتلا به انسداد راه‌های هوایی فوقانی نیز هستند.

نوع دیگری از عفونت‌های تنفسی معمولا راه‌های هوایی تحتانی را گرفتار می‌کند، در این صورت کودک در هنگام دم مشکلی ندارد، ولی بازدم وی با مشکل همراه است.

در صورتی که مشکل کودک شدید باشد، ممکن است صدای ظریفی از ریه کودک در هنگام بازدم به‌طور واضح شنیده شود یا آن را فقط با استفاده از گوشی بتوانیم، بشنویم. در این موارد نیز اقدام درمانی سریع به نجات جان کودک منجر می‌شود.

حالت سوم، بخصوص در کودکان خیلی کم‌سن، انتقال صداهای مربوط به انسداد شدید بینی به قسمت‌های پایین‌تر است.

این کودکان به‌دلیل انسداد بینی صداهای شدید تنفسی دارند که با خرخر دمی در خروسک یا «ویز» اشتباه می‌شود بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که با شروع سرفه‌های خروسکی، بخصوص در کودکی که سابقه خروسک مکرر دارد یا در کودکی که یک مشکل زمینه‌ای دیگر مانند بیماری‌های قلبی ـ ریوی یا سوء‌تغذیه شدید یا دیگر بیماری‌ها مانند دیابت و نارسایی کلیه را دارد، لازم است کودکان حتما برای ویزیت به مراکز درمانی بروند.

این نکته از این نظر بسیار مهم است که در این کودکان ممکن است مشکل تنفسی با استفاده نابجا از بعضی داروها یا اقدامات نامناسب خانواده‌ها آن‌قدر شدید شود که باعث انسداد راه‌های هوایی شده و مشکل کودک غیرقابل جبران شود.

دکتر فریبا شیروانی – متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا