پزشکی و سلامت

تلفن همراه موجب ناباروری مردان می‌شود؟

همراه با ابداع و همگانی شدن هر تکنولوژی جدیدی، همواره نگرانی‌هایی هم دربارۀ اثرات سوء این وسایل جدید بر سلامتی انسان مطرح می‌گردد. مایکروفرها، فلیورها و گوشی‌های تلفن همراه نیز از ابتدای ورود به بازار همیشه در معرض این اتهام بوده‌اند.

محققان و دانشمندان نیز بیکار ننشسته و از همان آغاز، به بررسی علمی و اپیدمیولوژیک افراد و جوامعی پرداخته‌اند که از این تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات جدی بر سر راه این مطالعات، همین جدید بودن آن‌هاست به‌طوری‌که هنوز کمتر از دو دهه از همگانی شدن تلفن همراه می‌گذرد و لذا زمان برای قضاوت در مورد اثرات درازمدت این وسیله هنوز زود است.

دکتر محمدرضا قرائتی، فلوشیپ فوق تخصصی پیوند کلیه درباره ارتباط سرطان با تلفن همراه گفت: اگر به جستجوی رابطۀ سرطان با تلفن همراه در سایت‌های معتبر مقالات پزشکی (ازجمله PubMed) بپردازید، خواهید دید که اغلب مقالات به بررسی رابطۀ تلفن همراه با سرطان مغز و غدد بزاقی پاروتید و بدخیمی‌های کودکان پرداخته‌اند.

وی افزود: در سال‌های اخیر تلفن همراه در معرض دو اتهام جدید نیز قرار گرفته است: یکی ایجاد سرطان بیضه و دیگری ایجاد ناباروری در مردان. اتهام اول هنگامی تقویت شد که در مطالعات اپیدمیولوژیک مشاهده شد سرطان بیضه در بیضۀ راست اندکی شایع‌تر از بیضۀ چپ است و چون اغلب افراد جامعه راست‌دست هستند و تلفن همراه را در جیب راست شلوار یا کیف تلفن همراه را در سمت راست کمربند خود جای می‌دهند، عده‌ای به این فکر افتادند که شاید تلفن همراه در این افزایش شیوع نقش داشته باشد.

به گفته فلوشیپ پیوند کلیه، اتهام دوم زمانی مطرح شد که مطالعات اپیدمیولوژیک نشان دادند ناباروری در جمعیت مردان اکثر جوامع رو به افزایش و متوسط تعداد اسپرم در واحد حجم مایع منی در مردان دنیا رو به کاهش است و طبیعی است که در چنین موقعیتی تکنولوژی‌های جدید زندگی امروزی و ازجمله امواج رادیوفرکونسی (مثل امواج تلفن همراه و پارازیت‌های ماهواره‌ای) را یکی از متهمان ردیف اول بدانند.

سرطان بیضه و تلفن همراه

دکتر قرائتی تصریح کرد: به‌طورکلی شانس ابتلای یک مرد به سرطان بیضه در طول عمر ۲/. درصد (یکی از هر ۵۰۰ نفر) است. اوج شیوع این سرطان در ۲۰ تا ۴۰ سالگی است و یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان جوان است.

وی افزود: در مورد ارتباط تلفن همراه با سرطان بیضه مطالعات معتبر اندکی وجود دارد. اگرچه برخی از این مطالعات، تلفن همراه را در ایجاد انواعی از سرطان بیضه به‌ویژه سمینوم مقصر دانسته‌اند اما در مجموع، اکثر مقالات معتبر، وجود چنین رابطه‌ای را نشان نداده و خاطرنشان کرده‌اند که برای قضاوت در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتر و زمان طولانی‌تری است.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد شیوع بیشتر سرطان بیضه در سمت راست نیز ارتباطی با محل تلفن همراه نداشته و بیشتر به علت شیوع بیشتر بیضۀ نزول نکرده در سمت راست است که یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان بیضه است.

ناباروری مردان و تلفن همراه

به گفته فلوشیپ پیوند کلیه، برخلاف سرطان بیضه، در مورد نقش تلفن همراه در ایجاد عقیمی در مردان مطالعات بیشتری انجام‌شده و چنین ارتباطی نیز اثبات‌شده‌تر است. در دو مطالعۀ معتبر که در هند انجام‌شده و نتایج آن منتشر شده است، دیده شد که در موش‌های نری که به مدت ۳۵ روز، روزی دو و نیم ساعت در مجاورت امواج تلفن همراه از فاصلۀ نزدیک قرار گرفتند، تعداد اسپرم به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر آمد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا