پزشکی و سلامت

تغذیه و سرطان

ارتباط بین تغذیه با سرطان

تعریف

در همه سرطان ها تعدادی از سلول های بدن شروع به تقسیم بی رویه می کنند و رفته رفته به بافت های اطراف گسترش می یابند. این اختلال تقریبا در هر نقطه از بدن می تواند رخ دهد. به طور معمول سلول های انسان رشد کرده و تقسیم می شوند تا سلول های جدیدی که بدن به آن ها نیاز دارد ساخته شوند. وقتی سلول ها پیر یا آسیب می بینند، از بین می روند و سلول های جدید جای آن ها را می گیرند. اگرچه وقتی سرطان گسترش می یابد، این فرآیند بصورت منظم تکرار می شود و هر چه سلول های غیر طبیعی افزایش یابند، سلول های پیر یا آسیب دیده که در حالت طبیعی تجزیه می شدند، همچنان باقی می مانند و باعث ایجاد سلول های سرطانی جدید می شوند. این سلول های اضافی می توانند بدون توقف تقسیم شوند و ممکن است باعث ایجاد تومور شوند.

عوامل ایجاد کننده سرطان

استرس ناشی از عوامل روانی، فیزیولوژیکی و فیزیکی تاثیر منفی بر روی هموئوستاز بدن دارد. سرطانی ها معمولا تحت استرس مزمن زندگی می کنند که ناشی از عواقب شدید احساسی و افسردگی ناشی از تشخیص است که از مشکلات مختلف مرتبط با پیشرفت بیماری و درمان ناشی می شود.

در سطح مولکولی، استرس منجر به تولید و ترشح هورمون هایی مثل کاتکول آمین ها، گلوکورتیکوئید ها و دوپامین (به عنوان بخشی از پاسخ سازشی بدن) می شود که بر روی سلول های طبیعی و تحریک شده از طریق گیرنده های خاص تاثیر می گذارد. اثرات خاصی که به واسطه این مولکول ها روی سلول های سرطانی ایجاد می شود، شامل تغییرات تکثیری، حساسیت به آپوپتوزو پتانسیل تهاجم می باشد.

زندگی در منطقه آلوده ممکن است خطر تراکم پستان در زنان را افزایش دهد که یک عامل خطر برای سرطان پستان به حساب می آید. مطالعه مقایسه ای الگوهای رژیم غذایی با سرطان پستان در کشورهای مختلف انجام شده است نشان می دهد که در کشورهایی با میزان بالای سرطان سینه (۷۶درصد هزار نفر)، میزان مصرف غذاهای حیوانی، میوه ها و نوشیدنی های الکلی حدود ۲-۱٫۵ برابر بیشتر است و میزان غلات و سبزیجات، ۵/۱ برابر کمتر از کشورهایی با شیوع پایین تر این سرطان (۳۵ در ۱۰۰۰۰۰نفر) است. سیگار، توتون و تنباکو قوی ترین عوامل خطر سرطان ریه به حساب می آیند. استعمال دخانیات با بیماری، ناتوانی و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های مسری مرتبط است. از جمله عوامل موثر بر سرطان ریه می توان از دخانیات،  قرار گرفتن در معرض آزبست، گاز رادون، عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای محیط داخلی و خارجی نام برد.

مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباطی مثبت بین دیابت نوع ۲ و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را گزارش داده اند. دیابت نوع ۲ ممکن است باعث متابولیسم غیر نرمال کربوهیدرات و لیپید، افزایش سطح انسولین در گردش، فاکتور رشد شبیه انسولین، آدیپوسایتوکاینو التهاب مزمن شود.

نیکل از جمله فلزات سنگین و یک ماده سرطانزا است و مواجهه شغلی با ترکیبات نیکل باعث سرطان بینی و ریه می شود. برخلاف بسیاری دیگر از سرطان های زیست محیطی، نیکل مستقیما باعث ایجاد جهش زاییDNA  نمی شود و مکانیسم سرطانزایی مرتبط با نیکل هنوز نامشخص است.

نقش تغذیه در سرطان

سو تغذیه، از دست رفتن اشتها، سو هاضمه، نارسایی قلبی و مشکلات متابولیکی شایع ترین عوارض در بیماران سرطانی در حال درمان می باشند .کم خونی، کاهش اشتها، تغییر در حساسیت به درجه حرارت غذا، یبوست، اسهال، دیسفاژی، خستگی و…از جمله عوارض جانبی شیمی درمانی به حساب می آیند که می توانند دریافت غذا را کم کرده و منجر به کاهش شدید وزن شوند. مداخلات تغذیه ای برای این بیماران، با هدف بهبود وضعیت تغذیه در جهت کاهش عوارض جانبی درمان، ارائه مراقبت فردی و بهبود مصرف غذا در هنگام رعایت عادات غذایی بیماران با توجه به مداخلات پیشگیرانه بیشتر است. علاوه بر این به عنوان روش اصلی مداخلات، به بیماران توصیه می شود که غذاها را در وعده های کوچک تر (۵-۶ بار در روز) مصرف کنند تا میزان مصرف کلی آنها افزایش یابد. ژنتیک نقش مهمی در بیان ژن ها دارد. ژن ها می توانند تحت تاثیر کیفیت و کمیت رژیم غذایی قرار گیرند. همچنین محدودیت کالری می تواند نقش مهمی در پیری و سرطان داشته باشد. در انواع مدل های حیوانی کاهش مصرف کالری، باعث افزایش طول عمر و سلامتی شده است. علاوه بر این محدودیت گلوکز در کاهش بروز بیماری های مرتبط با سن مانند سرطان و دیابت نقش دارد. تخمین زده می شود که بروز یک سوم سرطان ها به شیوه زندگی مربوط بوده و قابل پیشگیری است. سیاستهای پیشگیری از سرطان شامل استراتژی هایی است که زنان و مردان را در رژیم غذایی سالم و عادات صحیح زندگی درگیر کند. تغذیه مناسب در طی سرطان نقش تعیین کننده ای در چندین معیار بالینی همانند پاسخ درمان، کیفیت زندگی و هزینه مراقبت دارد. سو تغدیه  عامل کمک کننده برای کاهش عملکرد سیستم ایمنی، تاخیر در بهبود زخم و تحت تاثیر قرار دادن متابولیسم دارو ها می باشد.

تعذیه مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان معده و روده بسیار مهم است، بطوری که ایمونو تراپی زود هنگام  روده ای بهتر از تغذیه وریدی در بهبود وضعیت تغذیه ای، افزایش عملکرد سیستم ایمنی و افزایش کیفیت زندگی کمک کننده می باشد. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که روغن ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده(ω-۳) بوده که از روده بزرگ محافظت می کند.

نشر: مجله اینترنتی زندگی سالم

نویسنده : مهران نوری/دانشجوی کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا