پزشکی و سلامت

تشخیص تمامی ویروس‌های بیماری‌زا با یک آزمایش!

 

محققان دانشگاه واشنگتن در حال توسعه آزمایش جدیدی هستند که بتواند تمامی ویروس‌های آلوده‌کننده انسان و حیوانات را شناسایی کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، برای درمان یک بیماری توسط پزشک، ابتدا باید علت دقیق بیماری مشخص شود. اگر علت ویروس باشد، آزمایش‌های تشخیصی فعلی اغلب به اندازه کافی برای تشخیص ویروس دقیق نیستند و یا پزشک قبل از تأکید بر انجام آزمایشات تشخیصی باید احتمال دهد که کدام ویروس به طور خاص باعث ایجاد این علائم شده است.

آزمایش جدیدی که توسط محققان دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیز توسعه یافته، ممکن است بتواند این مشکل را حل کند.به گفته محققان، آزمایش “ViroCap” می‌تواند هرگونه ویروس بیماری‌زای انسانها و حیوانات را شناسایی کند.

در این آزمایش، توالی‌های منحصربه فرد دی‌ان‌ای و آران‌ای گروهی از ویروس‌های آلوده‌کننده انسان و حیوان که جمع‌آوری شده، با ماده ژنتیکی موجود در خون، مدفوع یا خلط بیمار مقایسه می‌شود. اگر تطابقی وجود داشت، ماده با توالی ژنتیکی کامل‌تری برای انجام تشخیص مورد نیاز بررسی می‌شود.

محققان امیدوارند بتوانند از روش جدید برای تشخیص شیوع ویروس‌های کشنده مانند ابولا، ماربورگ و سارس و همچنین ویروس‌هایی مثل روتاویروس و نوروویروس استفاده کنند که باعث عفونت حاد دستگاه گوارش می‌شوند.

در آزمایش‌های اولیه انجام شده بر روی دو گروه از بیماران در بیمارستان کودکان سنت‌لوئیز با استفاده از روش جدید افزایشی 52 درصدی در تعداد ویروس‌های شناسایی شده در مقایسه با روش‌های سنتی مشاهده شد. این آزمایش همچنین می‌تواند تغییرات ژنتیکی بسیار جزئی را در یک نوع ویروس تشخیص دهد که دانشمندان گمان می‌کنند در تعیین این که بیمار مبتلا به چه نوع از ویروس آنفلوانزا مانند H3N2 – یک زیر گروه خشن خاص از ویروس فصلی – دچار شده، مفید باشد.

البته این آزمایش تا چند سال آینده به دلیل نیاز به تحقیقات بیشتر برای تایید صحت آن جهت استفاده بالینی در دسترس نخواهد بود، اما از خود فناوری می‌توان بلافاصله برای بررسی تحقیقات “virome” که اصطلاحی کلی برای همه ویروس‌های موجود در بدن یا روی بدن انسان است، استفاده کرد.

به این منظور، محققان در حال برنامه‌ریزی برای قرار دادن فناوری در دسترس عموم هستند. علاوه بر آن، محققان امیدوارند بتوانند از مکانیسم‌های این آزمایش برای بررسی پاتوژن‌های دیگر مانند باکتری‌ها و قارچ استفاده کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا