اجتماعی

ترک سیگار (Cigarette) کنید

سال های زیادی است که دانشمندان به ما درباره  استعمال دخانیات هشدار داده اند . سازمان بهداشت جهانی می گوید دخانیات عامل اصلی مرگ در جهان است. سالانه پنج میلیون نفر به علت مصرف دخانیات می میرند.
اما امروزه، با تحقیقات پزشکی پیشرفته ای که انجام می شود و بیماری ها  و آمار مرگ و میر مرتبط با دود سیگار و محصولات توتون و تنباکویی، هشدارها به مرز اخطار ر سیده اند.
مشاوران مراکز کنترل و پیشگیری بیماری گزارش می دهند که ذات الریه پنوموکوکی افراد سیگاری را بیشتر از افراد غیر سیگاری تهدید می کند. بسیاری از افراد سیگاری به یک واکسن برای کمک به جلوگیری از این بیماری نیاز دارند.

سیگار کشیدن، حتی یک سیگار در روز ، می تواند خطر ذات الریه پنوموکوکی را صد در صد افزایش دهد. تعداد سیگارهای بیشتری که یک نفر می کشد تهدید این بیماری را افزایش می دهد. بنا بر گفته ی مسئولین بهداشتی افراد سیگاری باید علاوه بر دریافت واکسن پنوموکوک ، سیگار کشیدن را نیز کنار بگذارند.

تاثیردخانیات بر شنوایی

براساس یک گزارش، از دست دادن شنوایی فقط در نتیجه گذر طبیعی عمر نیست. علت عمده آن سر و صدا است. اما سیگار کشیدن و وزن بیش از حد، سرعت از دست دادن شنوایی را افزایش می دهد.  بعد از تصویب ممنوعیت سیگار کشیدن در بعضی مکان های عمومی در ایالت ماساچوست ، طی یک دوره ، 577 حمله  قلبی کمتر نسبت به گذشته ثبت شد .

سازمان بهداشت جهانی می گوید: حتی پس از تمام هشدارها  ، یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در سراسر جهان هنوز سیگار می کشند ، که هشتاد و چهار درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.این در حالی است که سیگار کشیدن در ایالات متحده و اروپا کاهش یافته است.
افراد سیگاری علاوه بر خود به غیر سیگاری ها هم آسیب می رسانند. انجمن سرطان آمریکا می گوید: این نوع از دود دسته دوم هرساله باعث عفونت ریه در 300 هزار کودک می شود.
مادران باردار سیگاری بیشتر احتمال دارد نوزادانی با مشکلات سلامتی و وزن کم هنگام تولد داشته باشند. چنین نوزادانی ممکن است همان طور که رشد می کنند از مشکلات سلامتی زیادی رنج ببرند.
افراد سیگاری مسن نیز در معرض خطر هستند. یک مطالعه در نشریه “مغز و اعصاب” نشان داد که افراد مسنی که سیگار می کشند با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر روبرو هستند.

سلامت روانی کاهش می یابد

اکثر مردم می دانند که سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می شود ، همچنین ثابت شده است علت اصلی سرطان های دهان، مری، کلیه، مثانه و لوزالمعده هم استعمال دخانیات است.
سیگار تنها خطر نیست. توتون بدون دود و سیگار برگ نیز باعث سرطان می شوند. اما گویا این حقایق برای جلوگیری از سیگار کشیدن به اندازه کافی بازدارنده نیست.
بنا به گفته انجمن سرطان آمریکا هیچ راه امنی برای سیگار کشیدن نیست. سیگار کشیدن بلافاصله باعث آسیب می شود و تمام انواع سیگار به بدن آسیب می رساند.
نیکوتین یک ماده در توتون و تنباکو است که به سیگاری ها احساس لذت می دهد.  نیکوتین یک سم است. انجمن سرطان آمریکا می گوید نیکوتین می تواند فردی که مقادیر زیادی از آن را دریافت کرده، بکشد. این اتفاق با توقف عضلات مورد استفاده برای تنفس انجام می شود.
مطالعات نشان داده اند که مقاومت برابر نیکوتین می تواند به اندازه ی ترک الکل یا مواد مخدر سخت باشد. بنابراین ، بهتر است هرگز سیگار کشیدن را شروع نکنید تا اینکه با تصور کنار گذاشتن آن، هر وقت که بخواهید شروع به سیگار کشیدن کنید .
بنا برگفته ی کارشناسان سیگار های منتول به هیچ وجه از سایر محصولات توتون و تنباکویی بهتر نیست. سیگار های منتول یک احساس خنکی در گلوی فرد سیگاری ایجاد می کند. این بدان معناست که افراد ممکن است دود این نوع سیگار را در ریه های خود بیش از افرادی که از سایر محصولات استفاده می کنند نگه دارند. در نتیجه، سیگار های منتول ممکن است حتی خطرناک تر از انواع دیگر سیگار باشد.
افراد سیگاری بر این باورند که سیگارهایی با سطوح پایین تار بهتر هستند. تار ماده ای است که از سوزاندن برگ های تنباکو تولید می شود ، ثابت شده است که این ماده باعث سرطان میشود.
موسسه ملی سرطان هشدار می دهد: در افرادی که سیگارهایی با تار کمتر می کشند خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن کاهش نمی یابد.
دانشمندان هیچ شواهدی مبنی بر بهبود سلامت عمومی ناشی از تغییرات در طراحی و تولید سیگار در پنجاه سال پیدا نکرده اند.

 

راهی برای سیگار کشیدن وجود دارد؟

انجمن سرطان با این مسئله موافق نیست. این انجمن از مردم می خواهد سیگار کشیدن را متوقف کنند و یا حداقل استعمال آن را کاهش می دهند.
بنا بر گفته این انجمن، فشار خون بیست دقیقه بعد از آخرین سیگار و سطح مونوکسیدکربن در خون پس از هشت ساعت به حالت عادی باز می گردد.
احتمال حمله قلبی پس از یک روز کاهش می یابد و پس از یک سال، خطر ابتلا به بیماری های قلبی برای یک فرد غیر سیگاری نصف یک فرد سیگاری می شود.
به جای سیگار کشیدن می توانید پیاده روی کنید. از افرادی که سیگار می کشند دوری کنید. در صورت امکان، از موقعیت هایی که برای شما مشکل ساز است دور بمانید.
متوقف کردن آن آسان نیست و ما هرگز نمی توانیم کاملا سلامتی خود را کنترل کنیم. اما ، در نظر داشته باشید که ، سیگار نکشیدن یک راه برای در دست گرفتن کنترل زندگی خودمان است. اعتیاد یک نوع « وابستگی» است و وابستگی همیشه به « محدودیت» منجر می شود.

 

عوارض سیگار کشیدن

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا