آموزش

ترس از سرطان را از خود دور کنید

 روش اول پیشگیری از سرطان، انجام فعالیت‌هایی است که زمینه‌ساز جلوگیری از ابتلا به این بیماری باشند.

از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

* فعالیت‌های بدنی مانند ورزش کردن به مدت حداقل نیم ساعت به‌صورت یک روز در میان باعث تنظیم سوخت‌وساز بدن و کاهش احتمال سرطان می‌شود.

* تغذیه صحیح مانند استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های تازه و مایعات به میزان زیاد در رژیم غذائی و پرهیز از غذاهای صنعتی،خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

* اصلاح عادات اشتباه مانند سیگار کشیدن و استفاده از الکل، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

* پرهیز از زندگی در مکان‌هایی که هوای آلوده دارند و پرهیز از قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر نور خورشید بدون استفاده از کلاه آفتاب‌گیر یا ضد آفتاب (مانند کشاورزان)  به ترتیب در کاهش سرطان‌های ریه و پوست مؤثر است.

* واکسیناسیون در برابر ویروس هپاتیت B  در افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند مانند نزدیکان افراد مبتلا و کارکنان بیمارستان‌ها و ترجیحاً همه مردم در کاهش سرطان کبد مؤثر است.

روش دوم برای پیشگیری، انجام بررسی‌هایی است که باعث تشخیص زودرس سرطان می‌شوند.

با این کار سرطان در مراحل اولیه قابل‌تشخیص و با درمان‌های ساده قابل ریشه‌کنی است و نتایج درمانی بهتر حاصل می‌شود.

تشخیص سرطان در مراحل ابتدائی

قدم اول، اعتقاد به این روش است به طوری که هر فرد در ابتدا باید ترس از سرطان را از خود بیرون کند . در واقع ترس از سرطان هولناک‌تر از خود سرطان است. اگر بیمار ترس بی‌مورد نداشته باشد با انجام آزمایش‌هایی که در ابتدا انجام می‌دهیم، بیماری در مراحل اولیه قابل‌شناسایی می‌شود و می‌توان بیماری را در مراحل اولیه کشف کرد و درمان مناسب را به کار برد.

به یاد داشته باشید که انجام این آزمایش‌ها به معنی ابتلا به سرطان نیست به طوری که در اکثر موارد نتیجه این بررسی‌ها منفی است و در موارد محدود که نتیجه مثبت حاصل می‌شود نوعی تشخیص قابل‌درمان مطرح خواهد شد. به این بررسی‌های اولیه اصطلاحاً بررسی‌های غربالگری گفته می‌شود زیرا افراد بیمار را از افراد سالم غربال می‌کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر محمدرضا حکیمیان؛ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا