پزشکی و سلامت

تاثیر رژیم غذایی بر ابتلا به بیماری سنگ کلیه

 

سنگ کلیه یکی از بیماری‌های دردناک در افراد است که عوامل بسیاری زمینه‌ساز آن می باشد.

دکتر فاطمه پور رضاقلی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص رابطه مصرف نمک و بیماری سنگ کلیه اظهار داشت: سنگ کلیه مستقیما به مصرف نمک در سایر افراد وابسته نیست و تنها در اشخاصی که کلیه آنها زمینه سنگ سازی داشته باشد باعث تشکیل سنگ کلیه می شود.

 

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در رابطه با خصوصیات افرد مستعد سنگ کلیه بیان کرد: علاوه بر کسانی که سابقه خانوادگی و ژنتیک در بیماری‌ سنگ کلیه دارند، افراد بی تحرک اشخاصی که ادرارشان را دیر تخلیه می کنند، افرادی که مصرف مایعات پایینی دارند و رژیم غذایی پر فست فود استفاده می کنند زمینه‌ساز بیماری‌ سنگ کلیه هستند.

 

وی با بیان اینکه مصرف مداوم نوشابه باعث ایجاد سنگ‌های اگزالاتی در افراد می شود، افزود: رژیم پر پروتئین و پرگوشت در اشخاصی که مستعد سنگ کلیه هستند، باعث ایجاد این بیماری می شود.

 

پوررضا قلی با اظهار اینکه رژیم غذایی تاثیر مهمی بر ابتلا به بیماری سنگ کلیه دارد، تصریح کرد: شایع‌ترین نوع سنگ کلیه در افراد کشور، سنگ‌هایی از جنس اگزالات کلسیم است.

 

وی به افراد توصیه کرد: مصرف پروتئین در رژیم غذایی را محدود کنند و به خصوص از گوشت بیش از یک وعده در روز استفاده نکنند؛ میزان نوشیدن آب را در طول روز افزایش دهند و رژیم پرنمک و فست فود را به کمترین میزان کاهش دهند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا