اجتماعی

تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان چیست؟

علاوه بر تهران در شهرهای بزرگی مثل  تبریز ، اصفهان ،  ارومیه و اراک آلودگی زیاد است و شهرها پر از دود شده است. هوای آلوده اکسیژن را کم میکند و در عوض سرب و دی اکسید کربن به ریه های ما میفرستند.  اما آیا میدانستید همین دود و آلودگی هوا روی روان ما تاثیر میگذارد؟

آیا آلودگی هوا روی روان ما تاثیر میگذارد؟

کمبود اکسیژن که در اثر آلودگی هوا ایحاد میشود باعث مشکلات اخلاقی در ما میشود. نشانه های این مشکلات اخلاقی عبارتند از : بی حالی ، رخوت و سستی.

اگر دی اکسید کربن جای اکسیژن را بگیرد مسمومیت ایحاد میشود. مسمومیت ناشی از تولید co2 باعث عدم مدیریت و کنترل شرایط روحی  ، عصبانیت ، پرخاشگری ، نوسان خلق و تحریک پذیری میشود.

افزایش پرخاشگری در شهرهای بزرگ

در شهرهای بزرگ افراد دچار پرخاشگری میشوند و روی عصبانیت و خشم خود کنترلی ندارند. البته بجز آلودگی عوامل دیگری مثل ترس از آینده ، بیکاری ، فشارهای اقتصادی هم در ایحاد خشم موثر هستند.

در واقع مسمومیت سیستم عصبی  باعث میشود پیامها درست به مغز نرسند بخاطر همین افراد سریع واکنش های هیجانی ،خلقی ، فیزیکی ، رفتاری و در کل واکنش های ناهنجار از خود نشان میدهند.

در آلودگی هوا دچار بیماری هایی مانند مشکلات تنفسی ، پرخاشگری ، تندخویی ، سکته های قلبی یا مغزی ، تحریک پذیری و استرس و اضطراب میشویم که این امر ایجاد ترس میکند و این استرس سیستم دفاعی بدن را ضعیف میکند و ممکن است فرد دچار مشکلات اساسی شود.

خودبیمارانگاری چیست؟

 ترس از بیمار بودن یا بیمار شدن که همان نگرانی بیش از حد راجع به تندرستی  یا بیماری خود است خودبیمارانگاری نامیده میشود. خودبیمار انگاری یک بیماری عصبی است که سبب ایجاد نوعی وسواس فکری درباره  بیمار شدن یا بیمار بودن است که  خود یک بیماری جدی میباشد این بیماری جزو بیماری های روانشناختی است که دارای ریشه ناخودآگاه است. ترس از آسیب روانی یا جسمی کودکی که در رحم مادر است ، ترس از سقط جنین ، ترس از از دست دادن نزدیکان مانند همسر ، فرزندان و والدین اگر مداوم باشد باعث ایجاد استرس شدید میشود و باعث فرسایشی ذهنی و روانی میشود. در تشدید ترس ها اطلاعات ضد و نقیضی که از منابع رسمی و غیررسمی راجع به مرگ حاصل از شرایط بد هوا به گوش میرسد بهداشت روان فرد را تحت تاثیر قرار میدهد.

ایران اولین رتبه در مرگ را دارد. در شهرهای بزرگ علاوه بر آلودگی هوا ، آلودگی دیداری و آلودگی صوتی هم روی شرایط روحی ما تاثیر می گذارند.

نکاتی که خانم های باردار باید به آن توجه کنند:

برای جلوگیری از ایجاد استرس به شایعات توجه نکنند و سعی کنند بیشتر به جای بیرون رفتن ازخانه در خانه و در جمع خانواده باشند.

از تنهایی بپرهیزند زیرا هر چه تنهاتر باشند حس امنیت و رضایت ندارند و دچار ترس های پنهان میشوند.

مراقب خودشان باشند.

همچنین:

افراد خانواده باید مواردی که به سلامتی ربط دارد  را رعایت کنند تا ترس از بیماری را کاهش دهند و این استرس را در اطرافیان هم کم کنند.

ترس را از خود دور کنید . توصیه های بهداشتی را رعایت کنید و خودتان را آرام کنید.

آلودگی هوا و روان ما

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا