فرهنگ و هنر

بیوگرافی ترانه علیدوستی (TARANEH ALIDOOSTI) بازیگر سریال شهرزاد

TARANEH ALIDOOSTI

ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

ترانه علیدوستی که اکنون با بازی در سریال شهرزاد به نقطه اوج خود رسیده است در روز 22 دی ماه سال 1362 در تهران متولد شد. ترانه علی دوستی بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون میباشد. ترانه کار ترجمه هم انجام میدهد. خانم علیدوستی ساکن ایران است. در دهه 80 با توجه به نظرات 130 نفر منتقد سینمایی و نویسنده ها ترانه علی دوستی بهترین بازیگر زن دهه 80 انتخاب شد. در سال 90 هم به عنوان بهترین بازیگر زن دهه 80 از طرف ماهنامه سینمایی فیلم انتخاب شد.

علیدوستی در پایه راهنمایی به مدت 2 سال در هنرستان موسیقی به تحصیل پرداخت و پیانو و کلارینت میزد. دوران دبیرستان رشته علوم تجربی را انتخاب کرد و ضمنا در کلاسهای بازیگری امین تارخ هم شرکت کرد. در سال 79 از طریق کلاس بازیگری در فیلم من ترانه 15 سال دارم برای نقش پرنیان، نقش اول فیلم برگزیده شد. با بازی در این فیلم در تحصیلاتش وقفه افتاد و در نهایت در رشته کامپیوتر دیپلم گرفت.
ترانه علی دوستی برای بازی در فیلم سینمایی من ترانه 15 سال دارم  در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر ،به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن جایزهٔ سیمرغ بلورین را از آن خود کرد. ترانه همچنین جایزهٔ منتقدین و نویسندگان سینمای ایران،جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو (سوئیس) و جایزهٔ نخل زرین از سومین جشنوارهٔ اجتماعی آبادان دریافت کرد.

فیلم دوم ترانه علیدوستی به نام شهر زیبا بود که باعث شد روند موفقیت ترانه ادامه پیدا کند.

ترانه علیدوستی همچنین از بازی در تئاتر هم غافل نشد و در نمایش فنز خودش را بار دیگر ثابت کرد و مردم از نمایش فنز استقبال کردند. در سال 80-79 در کلاس‌های حوزه هنری یک دورهٔ فیلمنامه‌نویسی گذراند. ترانه علی دوستی تا سال 1382 فیلمی روی پرده نداشت و کارهای مورد علاقه اش یعنی موسیقی و نوشتن را دنبال کرد.

پدر ترانه علی دوستی چه کسی است؟

حمید علیدوستی پدر ترانه علیدوستی است. حمید علی دوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران بود و اکنون جزو مربیان کنونی فوتبال ایران میباشد. در زمانی که ترانه علیدوستی مشغول بازی در فیلم سینمایی چهارشنبه سوری بود برادر ترانه علیدوستی در چهارشنبه سوری 1383فوت کرد .

شهرزاد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا