اجتماعی

به کودکان گوشی بدهیم یا نه؟

به کودکان گوشی بدهیم یا نه؟

آیا باید موبایل در اختیار کودکان قرار داد؟ کودک در چه سنی مجاز به استفاده از گوشی میشود؟ در برابر گریه کودکانی که خواهان گوشی هستند چه کنیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی رو به رشد است موبایل و تبلت از وسایل ارتباط جمعی میباشد که کودکان به آن علاقه زیادی دارند . این وسایل هوشمند به سن خاصی تعلق ندارد و امروزه پیر و جوان را به خود مشغول کرده است. کودکان هم بیشتر مواقع بازی با موبایل پدر و مادرشان را به بازی های تحرکی ترجیح میدهند. اما آیا باید دست کودکمان موبایل بدهیم؟

به گفته دکترای روانشناسی قاسم قاضی که عضو هیات علمی دانشگاه تهران میباشد با قرار دادن موبایل دست کودک به او ضربه بدی میزنیم. وی افزود موبایل با وجود اینکه فواید زیادی دارد وقتی در دست کودک باشد و کودک همواره به اینترنت دسترسی داشته باشد باعث میشود کودک به سمت سایت های غیر اخلاقی کشیده شود و منحرف شود. خیلی از والدین معتقدند با در اختیار دادن گوشی به کودک زمینه پیشرفت او فراهم میشود و او کودک به روزی میشود. اما نباید از آسیب هایی که در آینده به کودک میرسد چشم پوشی کرد.

قاضی در ادامه گفت: نمیتوان گفت هر کودکی که با موبایل با دنیای بیرون ارتباط برقرار میکند اجتماعی میشود زیرا با ورود کودک به دنیای مجازی، از دنیای واقعی غافل شده و منحرف میشود.

برای تهیه گوشی برای کودکتان به سن او توجه کنید. کودکی که در مقطع دبستان و راهنمایی است به موبایل احتیاجی ندارد مگر اینکه بیماری خاصی داشته باشد و دائم باید از حالش با خبر شوید.

تا حداقل سن 11 سالگی موبایل دست فرزندتان قرار ندهید زیرا او میتواند با وارد شدن به شبکه های مجازی با افراد نالایق دوست شود و با آنها رابطه مخفیانه برقرار کند.

چالشی که امروزه در تمام خانواده ها مطرح است درخواست کودکان از والدین برای خرید گوشی میباشد. خیلی از کودکان از پدر و مادرشان در دوران مدرسه میخواهند تا برایشان گوشی بخرند. مدیران و مسئولان مدرسه و پدر و مادر نباید به فرزندشان اجازه بردن موبایل در مدرسه را بدهند البته نه با زور و فشار بلکه باید منطقی کودک را متقاعد کنند.

چه باید کرد؟

اگر قصد خرید گوشی برای فرزندتان را دارید از 12 سالگی به بعد این کار را انجام دهید. تا 12 سالگی کودک تا حدودی به شناخت خوب از بد دست پیدا کرده است با این وجود باز هم لازم است والدین همواره به فرزند مشورت دهند.

برای کاهش آثار جبران ناپذیر و زیانبار وسایل ارتباط جمعی والدین باید استفاده از این وسایل هوشمند را محدود کنند تا کودک ضمن آسیب دیدن کمتر به دیگر فعالیتهای روزمره اش بپردازد و از درس و مدرسه اش غافل نشود.

گوشی خریدن برای کودک خوب است یا نه؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا