جهان

به‌ بهانه سفر ترامپ / بازی با آتش به سبک رقص های عربی توسط عربستان

به‌ بهانه سفر ترامپ / بازی با آتش به سبک رقص های عربی توسط عربستان

به‌ بهانه سفر ترامپ / بازی با آتش به سبک رقص های عربی توسط عربستان

عادل الجبیر باید هم ذوق‌زده بشود. در طول دوران وزارت خود، شاید این اولین بار باشد که با فردی شبیه به خود که تنها زبان «جنگ» و «تهدید» را می‌شناسد و اهل «کاسبی» است، دیدار می‌کند. از زمانی که ترامپ اعلام کرد اوایل خرداد در راستای اولین سفر خارجی خود به عربستان و سپس فلسطین اشغالی سفر می‌کند، سعودی‌ها دست از پا نمی‌شناسند. الجبیر گفته که این سفر از هرنظر «تاریخی» خواهد بود. برای سعودی‌ها «تاریخی» است؛ اما به‌نظر می‌رسد برای ترامپ بیشتر یک سفر «تفریحی» است! درباره این سفر گفته: «نخستین سفر من در مقام رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی، سپس اسرائیل و بعد به مکانی خواهد بود که کاردینال‌های من خیلی دوست دارند؛ یعنی رم!»

پرده اول:

پای ایران در میان است. این را هم آمریکایی‌ها و هم سعودی‌های تائید کرده‌اند. یک مقام کاخ سفید هدف از سفر ترامپ به ایران را هماهنگی در مقابله با داعش و ایران عنوان کرده است و وزیر امور خارجه عربستان نیز یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو را ایران اعلام کرده و با تقدیر از موضع رئیس‌جمهور آمریکا ضد ایران گفته: «فکر نمی‌کنم دولت ترامپ اهل لفاظی باشد. معتقدم که این دولت گام‌های محکمی برای روشن‌کردن این موضوع برای ایران برداشته است که این کشور باید رفتارهای خود را تغییر دهد.»

به‌ بهانه سفر ترامپ / بازی با آتش به سبک رقص های عربی توسط عربستان

با روی کارآمدن ترامپ در آمریکا، سعودی‌ها از انزوا درآمده‌اند و حالا یک پشتیبان در منطقه دارند که از همان روزهای اول حضور در کاخ سفید، حمایت‌ها از جنگ نظامی در یمن را افزایش داده و انواع سلاح‌ها را در اختیار عربستان گذاشته تا رژیم کودک‌کش سعودی، دست‌بسته نباشد! انتخاب عربستان به‌عنوان مقصد اولین سفر ترامپ، حاکی از تمایل دولت جدید آمریکا به تقویت دوباره روابط با مهم‌ترین متحد خود در خاورمیانه خواهد بود. «رفیق ترامپ» قصد سفر به عربستان را کرده و هردو طرف یک هدف مشترک دارند: «مقابله با ایران». البته ترامپ از ریاض به تل‌آویو خواهد رفت، به قلب سرزمین‌های صهیونیستی، به قلب دشمن. معمولاً اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور نشان‌دهنده اولویت‌های دولت جدید خواهد بود؛ بنابراین جای تعجب نخواهد داشت که ترامپ در اولین سفر خود به اسرائیل برود، جایی که مناقشه میان اسرائیل و فلسطینیان پس از روی کار آمدن ترامپ و حمایت‌های گسترده از تل‌آویو، بالاگرفته است، ‌جایی که مرکز شکل‌دهی جنگی ویرانگر علیه ایران با تشکیل مربع اسرائیل، عربستان، ترکیه و قطر در منطقه است. آمریکا از این مربع حمایت می‌کند. طنز ماجرا آنجاست که عادل الجبیر پس‌ازآنکه دولت ترامپ از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض خبر می‌دهد، در حضور خبرنگاران می‌گوید که تلاش‌های پرزیدنت ترامپ برای دستیابی به توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینیان به علت رویکرد تازه او به‌احتمال‌زیاد موفقیت‌آمیز خواهد بود!

پرده دوم:

شاهزاده «محمد بن‌سلمان»، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی چندی قبل به آمریکا سفر کرد. او در سفر خود به واشنگتن اعلام کرد که عربستان سعودی دویست میلیارد دلار در زمینه زیرساخت‌های آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کند؛ زیرساخت‌هایی که ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده سرمایه‌گذاری در آن را برای نوسازی‌اش داده بود. دویست میلیارد دلار کم نیست، ترامپ دیگر چه می‌خواهد؟ حالا وقت خالی‌کردن خزانه رسیده است، خزانه‌ای که آن‌قدر خالی‌شده که حکومت عربستان مجبور می‌شود ریاضت اقتصادی را به مردم خود تحمیل کند. از سوی دیگر؛ ترامپ در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته که عربستان سعودی با ما عادلانه رفتار نمی‌کند و هزینه حمایت ما به‌عنوان آمریکایی‌ها از این کشور را که بسیار گزاف است، نمی‌پردازد و عربستانی‌ها باید هزینه این حمایت را بپردازند. او کمی پس از بیان این سخنان، تصمیم می‌گیرد به عربستان سفر کند. ترامپ که یک دلال است می‌خواهد عربستان سعودی را ورشکسته کند و خزانه این کشور را از تمام ذخایر پولی و تا آخرین دلار آن خالی کند. ترامپ می‌گوید، عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باید هزینه حمایت از آن‌ها توسط آمریکا را بپردازند. ترامپ تأکید کرده که این کشورها چیزی به‌جز پول‌ ندارند و وجودشان را مدیون ما آمریکایی‌ها هستند.

به‌ بهانه سفر ترامپ / بازی با آتش به سبک رقص های عربی توسط عربستان

پرده سوم

«انتقال جنگ به عمق ایران به‌عنوان ضربه پیشگیرانه برای جلوگیری از رسیدن این کشور به عربستان سعودی» این تهدید واضح و مستقیم شاهزاده محمد بن‌سلمان بود که اخیراً مطرح شد؛ آن‌هم از سوی یک مسئول بلندپایه عربستانی از اعضای خاندان حاکم که به‌لحاظ مقام و نه به‌لحاظ سن، صادر می‌شود و لابد سعودی‌ها منتظر «خشم ایران» بودند. دولت ایران اما بازهم خشم خود را فروخورد و درعوض «غلامعلی خوشرو»، نماینده دائم ایران در سازمان ملل بر آمادگی کشورمان برای آغاز گفت‌وگو با ریاض برای تقویت صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم و ازبین‌بردن تنفر طایفه‌ای به‌رغم سخنان «غیرقانونی و تحریک‌آمیز» شاهزاده بن‌سلمان، جانشین ولیعهد عربستان تأکید کرد. وزارت خارجه ایران نیز نامه‌ای اعتراضی به دبیرکل سازمان و رئیس شورای امنیت نوشت که در این نامه آمده است، سخنان شاهزاده بن‌سلمان درباره انتقال جنگ به داخل ایران ثابت می‌کند که نظام عربستان سعودی در عملیات تروریستی داخل ایران دست دارد و این کارش نقض میثاق سازمان ملل و اذعان به تبانی با گروه‌های تروریستی برای اجرای اقدامات مجرمانه است.

به‌ بهانه سفر ترامپ / بازی با آتش به سبک رقص های عربی توسط عربستان

حالا که ترامپ قصد سفرکرده، سعودی‌ها هم می‌خواهند تنور دعوا و رویارویی یا جنگ سیاسی و دیپلماتیک با ایران را «داغ کنند». ایران اما ترجیح می‌دهد عربستان را در موضع شعله‌ورکننده فتیله این جنگ قرار دهد و باید امیدوار بود عربستان به‌اندازه آمریکا باهوش باشد. منطقه مستعد جنگ است، جنگی که اگر شعله‌ور شود همه منطقه را می‌سوزاند. ترامپ هم این را فهمید که پس از «قمپزدرکردن» برای کره شمالی، بلافاصله کوتاه آمد و دعوا را ادامه نداد. آمریکا از مواضع خود در مقابل کره شمالی عقب‌نشینی کرد و دلیل آن بسیار ساده است؛ چراکه «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی گفت که اگر حمله هسته‌ای کنید، ما هم با حمله هسته‌ای پاسخ می‌دهیم، اگر با سلاح‌های سنتی حمله کنید، با سلاح‌های سنتی پاسخ می‌دهیم، اگر به ما تعدی کنید ما هم به شما تعدی می‌کنیم و عربستانی‌ها لابد یادشان هست رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که خویشتن‌داری ایران حدی دارد و اگرعربستان ادامه بدهد با پاسخ سخت و خشن روبه‌رو خواهد شد.

به‌ بهانه سفر ترامپ / بازی با آتش به سبک رقص های عربی توسط عربستان

به‌ بهانه سفر ترامپ / بازی با آتش به سبک رقص های عربی توسط عربستان

نویسنده : سمیه یوسفیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا