اجتماعی

بررسی شیوه‌ نمره دهی دانش‌آموزان دبستانی/احتمال ایجاد روش میانی در ارزشیابی دانش آموزان

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش:

 

حجت الاسلام محمدیان گفت: ارزیابی توصیفی طرفداران و منتقدان جدی دارد اما شاید بتوان در بررسی‌های بیشتر به یک راهی میانی دست یافت که این روش مناسب حال دانش‌آموزان باشد.

حجت‌الاسلام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ارزیابی توصیفی ( عالی – خیلی خوب – خوب – در خور تلاش) طرفداران و منتقدان جدی دارد و نتایج پژوهشها نشان می‌دهد در بخشهایی که ارزشیابی توصیفی صورت گرفته نتایج خوبی از جمله کاهش فشار عصبی و روانی بر دانش‌آموزان به همراه داشته است.

 

وی گفت: ارزشیابی توصیفی رقابت منفی بین دانش‌آموزان را از بین می‌برد ولی در این میان عده‌ای از والدین و معلمین معتقدند که موجب بی‌تفاوتی فرزندانشان به کسب نمره و رقابت نیز شده است.

 

وی ادامه داد: باید نتایج بررسی این شیوه در شورای ارزیابی آموزش رسیدگی شود و سپس نتایج پژوهشگاه در خصوص آن اعمال شود چرا که در پایه اول متوسط نظری تا پایان این دوره ارزشیابی کمی است و دانش‌آموزان درک خوبی به لحاظ رقابت برای کسب نمره دارند.

 

وی با بیان اینکه فعلا در خصوص اعمال ارزشیابی کمی در سال چهارم ابتدایی به بعد تغییر رخ نداده است، گفت: هنوز برای این دوره ارزشیابی توصیفی انجام می‌شود و نیاز به بررسی بیشتری دارد تا مشخص شود که می‌توان در سال چهارم و پنجم نمره اعمال کرد یا خیر.

 

وی یاد آور شد: ارزشیابی توصیفی نوعی شیوه پیشرفته در ارزشیابی است به شرط آن که به صورت کامل انجام شود و شاید پس از مقایسه دو شیوه ارزشیابی بتوان راهی میانی انتخاب کرد تا فرایند رقابت دانش‌آموزان در فضایی سالم دنبال شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا