بحث هفته

ایدز چگونه منتقل می شود؟

ویروس ایدز، ویروسی است که به تدریج و در عرض چند سال سلول های دستگاه ایمنی را نابود  می کند. در نتیجه بدن نمی تواند در برابر انواع عفونت و سرطان از خود محافظت کند. این حالت از دست رفتن ایمنی بدن نشانه نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز نام دارد.

شیوه انتقال ویروس

ویروس ایدز در مایعات بدن از قبیل خون، منی، ترشحات مهبل و شیر وجود دارد. این ویروس بیش از همه از طریق آمیزش جنسی(بدون استفاده از کاندوم یا پوشش محافظ دیگر) منتقل می شود. اما افرادی که از مواد مخدر تزریقی یا سوزن های آلوده به صورت مشترک استفاده می کنند نیز در معرض خطر انتقال بیماری هستند. ویروس می تواند در طی بارداری، زایمان  و دوران شیردهی از مادر آلوده به نوزاد وی منتقل شود.

علایم عفونت با ویروس ایدز

عفونت اولیه با این ویروس ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد  یا صرفا منجر به حالت ناخوشی کوتاه مدتی شبیه آنفولانزا  شود. پس از عفونت اولیه شخص مبتلا وارد دوره ۵الی ۱۰ ساله ای می شود که طی آن هیچ علامتی ندارد. علی رغم  نبود علایم، ویروس می تواند در طی این دوران هم منتقل شود. به مرور و با ضعیف شدت دستگاه ایمنی بدن، بیماری هایی مثل عفونت های قارچی دهان و زگیل های  ناحیه تناسلی  به وجود می آیند. وقتی دستگاه ایمنی به شدت ضعیف شود عفونت های جدی، انواع سرطان ها و بیماری های دستگاه عصبی رخ می دهند. به وجود آمدن این وضعیت ها نشان دهنده شروع بیماری ایدز است.

درمان و پیشگیری

درمان عفونت با ویروس ایدز شامل چندین داروی  ضد ویروسی است که سرعت و مقدار تکثیر ویروس را در بدن کم می کنند و پیشرفت به سمت  ایجاد ایدز را به تاخیر می اندازند. اما این داروها  نمی توانند ویروس را کاملا در بدن ریشه کن کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا