آموزش

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

معلم هنر و ورزش فرزندم یک نفر است و جالب اینجاست که نه تخصص هنری دارد و نه ورزشی وقتی هم به مدرسه شکایت می‌کنیم نیرو کم است. تازه وضعیت مدرسه دختر من خوب است مدرسه دختر خواهرم با آنکه در پایه ششم درس می‌خواند معلم همه دروسش یک نفر است و خیلی راحت سر کلاس‌ها می‌گوید من در بعضی رشته‌ها تخصص ندارم! ۲۶ بهمن سال گذشته بود که هشدار آموزش و پرورش درباره وضعیت بحرانی نیروی انسانی از سوی مسئولان این وزارتخانه مطرح شد. طبق اعلام مسئولان طی سال گذشته و سال جاری ۷۰ هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند که نزدیک به ۵۰ هزار نفر از آنان مرد هستند و این یک بحران جنسیتی در نیروی انسانی است. البته برای رفع بخشی از این مشکل راهکار در نظر گرفتن ۲۰ تا ۳۰ هزار ردیف استخدام برای آموزش و پرورش در سال ۹۶ ارائه شد اما این مهم کفایت نکرده است. در همین زمینه چندی پیش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در آینده روند کاهش نیروی انسانی و وابستگی به نیروهای حق‌التدریس وجود داشته باشد، گفت: در سال تحصیلی جاری تعداد بازنشستگان فرهنگی تهران حدود 4 هزار نفر است لذا نیاز به 90 هزار ساعت به حق‌التدریس است.

از بی برنامگی تا نبود آمار شفاف

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد نبود آمار صحیح و دقیق و نداشتن برنامه ریزی مناسب علت همخوانی نداشتن تعداد نیروهای ورودی و خروجی آموزش و پرورش کشور است.

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

محمدجواد ابطحی با اشاره به علت کمبود معلم در بدنه وزارت آموزش و پرورش، گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که نبود آمار صحیح و دقیق و نداشتن برنامه‌ریزی مناسب علت همخوانی نداشتن تعداد نیروهای ورودی و خروجی عرصه آموزشی کشور است. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر سابق آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان می‌کند که اگر چندین هزار نفر نیروی انسانی را از بدنه آموزشی خارج کنیم می‌توانیم امور را به خوبی مدیریت کنیم، اظهار کرد: این سخنان در حالی مطرح می‌شود که این وزارتخانه اقدام به جذب نیروی حق التدریس می‌کند که نشان دهنده نداشتن آمار صحیح و وجود مشکل در ساماندهی نیروی انسانی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه در گذشته پیشنهاد شد که افراد حق التدریس استخدام شوند که دیگر به نیروی حق التدریس نیازی نباشد ولی این مهم محقق نشد و مجدداً این موضوع تکرار شد، افزود: به نظر می‌رسد نحوه مدیریت و دلسوز نبودن برخی افراد به این موضوع دامن زده است.

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به راه‌های جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: طبق قانون این وزارتخانه باید در جذب نیرو اولویت را به دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان بدهد اما منعی برای جذب از دیگر دانشگاه‌ها نیز وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برای زمان بازنشستگی فرهنگیان برنامه‌ریزی دقیقی صورت نمی‌گیرد تا نیروی انسانی لازم در زمان نیاز جایگزین شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس در به کارگیری نیروی‌های حق التدریس نیز به طور شایسته اقدامی انجام نمی‌شود و همین امر موجب شده امروزه شاهد وجود مشکلات متعدد برای این افراد باشیم.

راهکار افزایش تعداد دانشجوست

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد راهکار رفع نگرانی کمبود معلم در مدارس، افزایش تعداد دانشجویان و ایجاد تعادل بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و نیازهای وزارت آموزش و پرورش است.

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

داوود محمدی با اشاره به اینکه تغییرات دو سال گذشته وزارت آموزش و پرورش در حوزه بازنشستگی نیروهای انسانی و روند افزایش این مهم موجب نگرانی شده است، گفت: بر این اساس مسئولان باید در مقابل روند افزایش بازنشستگان، تعادلی بین نیروهای ورودی و بازنشستگان بوجود بیاورند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید کمبود نیروی انسانی را در درجه اول از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین کند، اظهار کرد: در صورت نیاز مجدد به نیرو می‌توان بر اساس قانون کمبودها را از طریق جذب نیروی حق التدریس رفع کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌ریزی مناسبی برای تأمین نیروی انسانی در دستورکار قرار دهد تا در آینده با مشکل مواجه نشود، ادامه داد: یکی از راهکارها برای رفع این مهم، افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و ایجاد تعادل بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و نیاز آموزش و پرورش است تا بتوان از بروز مشکل در آینده جلوگیری کرد. محمدی تصریح کرد: دستگاه عظیم آموزش و پرورش در حوزه ساماندهی نیروی انسانی قابل مقایسه با سایر وزاتخانه‌های دیگر نیست از این رو مسئولان این وزارتخانه برنامه مربوط به ساماندهی نیروهایشان را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کنند تا پس از بررسی، بتوان تعادلی در این عرصه ایجاد شود.

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

دردسرهای بی شمار نظام آموزشی

فریده نجار کارشناس امور اموزشی به نسل فردا در اینباره می‌گوید: دردسرها و چالش‌های نظام آموزشی در کشورمان بی شمار است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها کمبود معلم است آن هم در شرایطی که بیکاری در جامعه موج می زند و خیلی از جوانان هم آرزو و هم توانایی معلم شدن را دارند. وی می‌افزاید: اینکه بازنشستگی زودتر از موعد برخی فرهنگیان یکی از دلایل بروز مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش شده است. در حال حاضر بسیاری از آنان با 25 سال سابقه کار تمایل به بازنشستگی دارند که دلیل آن هم کار زیاد و سخت در سالهای تدریس است. معلمان خیلی زود به بیماری‌های ستون فقرات حتی بیماری‌های عصبی مبتلا می‌شوند و همین دلایل باعث می‌شود نتوانند 30 سال خدمت کنند. از سوی دیگر بنظر من اجرای طرح 3-3-6 در مدارس واقعاً شتابزده بود آن هم در شرایطی که کمبود معلم به ویژه در مدارش شهر تهران کاملاً به چشم می‌آمد و این طرح خلأهای موجود در پایه ابتدایی را بیش از پیش نمایان ساخت و ضرورت دارد فکر اساسی برای حل آن شود.

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

اموزش و پرورش ایران / بی برنامه ترین ارگان دولتی در سطح کشور

نویسنده : ماهانا کریمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا