فرهنگ و هنر

افشاگری جنجالی کارگردان سرشناس درمورد محمدرضا گلزار!!

پس از آن‌که محمدرضا گلزار علت جدایی خودش از گروه سازنده‌ی سریال «عشق تعطیل است» را ضعف متن این سریال دانست، بیژن بیرنگ از پشت‌صحنه این سریال و ماجراهایی سخن گفته که این بازیگر به وجود آورده است.

افشاگری درمورد محمدرضا گلزار

سریال «عشق تعطیل است» برای پخش در شبکه نمایش خانگی تولید شد و خیلی زود ساخت آن متوقف شد.

محمدرضا گلزار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود که «علت جدایی من و تیم سازنده از این پروژه دور بودن متن اثر از سلیقه من بود… اگر بخواهم در خصوص جزئیات جدا شدن از پروژه خانگی «عشق تعطیل نیست» بگویم همین كافى ست كه همه باهم انصراف دادیم، یعنی قبل از شروع قسمت 6 من به‌شخصه و به خاطر خواسته جمعی گروه، کارگردان را صدا کردم و از او خواستم متن را به خاطر عدم علاقه مردم به آن عوض کند و نویسنده جدیدی به گروه اضافه کند که کارگردان زیر بار چنین کاری نرفت و ترجیح داد که کار را متوقف کند. این شد که همه باهم انصراف دادیم و پروژه متوقف شد.»

 

افشاگری بیژن بیرنگ علیه محمدرضا گلزار

بیژن بیرنگ که ساخت سریال‌های پرمخاطبی مثل «همسران» و «خانه سبز» را در کارنامه‌ی کاری‌اش دارد، به تماشاگران امروز گفته که او این سریال را تعطیل نکرده و در انتخاب بازیگر برای این مجموعه اشتباه کرده است.

او بابیان این مطلب که بعضی از دوستان درك نكردند چه‌کاری قرار است انجام بدهند، گفته: «نه خانم مهناز افشار مشكلی داشت و نه باقی دوستان. این مشكل را آقای گلزار به وجود آوردند و سرمایه‌گذار.»

او گفته: «آقای گلزار از طرف سرمایه‌‌گذار به من تحمیل شد به این شکل كه این سرال  را در صورتی می‌توانیم بسازیم كه آقای گلزار باشد. ایشان این سبك بازی را بلد نیست، در لحظات عاطفی مشكل دارد، در خنداندن مشكل دارد، جنس كمدی كار ما یک كمدی كلام است و احتیاج به یك مقدار کار تئاتری دارد و هر كلمه‌ای باعث می‌شود كلمه دیگر به وجود بیاید و این باید مخاطب را بخنداند و یك نوع بذله‌گویی خاص از بازیگر می‌خواهد که ایشان با این جنس کار مشكل دارد.»

او اضافه کرده: «البته این بذله‌گویی را به نظرم باقی دوستان مثل آقای حقیقت دوست و خانم افشار داشتند و شیرین و خیلی خوب بودند. حتی زانیار خسروی، آقای خمسه، خانم مهرانه مهین‌ترابی و بازیگرهای جدیدی مثل حدیث میرامینی، خانمی كه نقش دختر كوچك را بازی می‌كردند، داشتند و به یک‌شکلی همراه كار بودند. مثلاً خانم افشار از روز اول معتقد بود كه این كار جدیدی است و تمام سعی‌مان را باید بكنیم كه این اتفاق بیفتد. آقای خمسه همین‌طور، خانم مهرانه مهین‌ترابی هم. تنها كسی كه این میان مانع كار بود به نظر من آقای گلزار بود.»

این کارگردان گفته: «آقای گلزار به نظر من باید یاد بگیرد که با سوپراستار بودن و با طمطراق و یراق وارد صحنه شدن و گوش به حرف كارگردان نسپردن و اینكه من همین هستم و باید باشم، چون از من در بیرون چنین انتظاری است، نمی‌تواند یك كار جدید را به وجود بیاورد. تلویحاً چندین بار این اواخر به ایشان گفتم ما آدم‌هایی مثل خسرو شكیبایی یا فردوس كاویانی و باقی بازیگرهایی كه در طول این سال‌ها با آن‌ها کارکرده‌ام، داشته‌ایم که این‌گونه نبوده‌اند.»

او معتقد است که این اولین بار بوده که چنین رفتاری را می‌دیده و برایش جای تعجب داشته كه یك بازیگر خودش را به كارگردان و متن نسپرد و دائم با جملات و كلماتی كه می‌گوید عناد داشته باشد؛ «اگر بخواهم خیلی روراست باشم شاید به این دلیل كه ما صحبت از این كردیم كه عشق و ارتباطات باید چطور باشد و چطور باید سعی كنیم عشق تعطیل نشود و من فكر می‌كنم آقای گلزار با حدیث عشق خیلی فاصله داشت. به نظرم ایشان عشق را نمی‌شناسند و نمی‌خواهند بشناسد.»

بیرنگ گفته: «نتیجه كار ایشان نشان داد كه برای چنین كاری ساخته نشده‌اند. ایشان یقیناً نمی‌توانند آقای شكیبایی باشند. من همیشه این مورد را درباره آقای شكیبایی گفته‌ام كه ایشان كسی بودند كه كلمات و جملاتی را كه به نظرشان شعار بود تبدیل به شعور می‌كردند، ولی ما متأسفانه در این كار شاهد بودیم كه كلماتی كه در آن شعور بود تبدیل به شعار شد و این غیرقابل‌پذیرش است.»

این نویسنده تأکید کرده: «آقای گلزار كسی بود كه به این تجربه صدمه زد و من اگر می‌توانستم سری دوم را بسازم با آدم‌های دیگری كار می‌كردم كه اگر هم به‌اندازه ایشان شناخته‌شده نباشند، ولی حداقل با اعتماد و عشق كار ‌كنند. مگر می‌شود با بیرنگ کارکرد و به او اعتقاد نداشت و بعد هم بگوید نویسنده باید عوض می‌شد؟ اصلاً ایشان در آن حدی است كه بتواند بگوید نویسنده عوض كنید؟ كدام نویسنده‌ای در ایران می‌تواند در سبك و سیاق من بنویسد؟ من به دوستان نویسنده توهین نمی‌كنم، ولی هر كس سبك خاص خودش را دارد و چطور یك آدم می‌تواند بعد از 36 سال كه بیرنگ کارکرده، بگوید شما سبك و سیاقت را عوض كن و جور دیگر این سریال را بسازیم و ادامه دهیم؟ البته ایشان از طرف سرمایه‌گذار حمایت می‌شد و خب نتیجه‌‌اش همین شد كه می‌بینید.»

هفته نامه تماشاگران امروز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا