پزشکی و سلامت

استفاده از چیزی شبیه وایتکس در نان ها!

جوهرقند چیست و چرا در نان استفاده می شود؟

سلامت نیوز: اگر وایتکس را سفید کننده ی ظرف و لباس و سطوح بدانیم، می شود ادعا کرد چیزی شبیه به وایتکس در نان هایمان وجود دارد که برای سفید کردن نان استفاده می شود!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بحث اضافه کردن افزودنی های غیرمجاز مثل جوش شیرین در نان، بحث تازه ای نیست. بعضی نانوایی ها برای این که خمیر مایه استفاده نکنند و وقت برای عمل آمدن خمیر نگذارند، با جوش شیرین به این کار سرعت می دهند.
متخصصان بروز كم خوني، ريزش مو، مشكلات گوارشي و پوكي استخوان را شايع‌ترين عوارض مصرف جوش شيرين در پخت نان مي‌دانند.

مبارزه وزارت بهداشت تا الان نتیجه زیادی نداده و همچنان در نان ها جوش شیرین استفاده می شود. اما از آن جا که هر دم از این باغ بری می رسد، علاوه بر جوش شیرین، امروز چشممان به اضافه شدن جوهر قند به نان اضافه شد.

این قضیه چند ماهی جسته و گریخته توسط کارشناسان و مسئولین مطرح می شد. مثلا چندی پیش رحمت الله حافظی از بررسی نانوایی ها خبر داده بود و گفته بود که در بخری نانوایی ها از جوهر قند استفاده می کنند. او ادامه داده بود: جوهر قند برای سپید کردن نان استفاده می‌شود که اولین تاثیرات نامناسب را بر دستگاه گوارش وارد می‌کند.
نگرانی مردم درباره جوهر قند آن جا بیشتر شد که مدیر کل دفتر تغذیه وزارت بهداشت در گفتگوی خبری هم بر این قضیه صحه گذاشت و از استفاده جوهر قند در برخی نانوایی ها خبر داد.

عبدالهی در این باره گفت: بهبود کیفیت نان در برنامه امسال ماست تا با تشدید نظارت و کنترل نانوایی ها از این مواد افزودنی استفاده نشود. برخی از نانوایی ها از جوهر قند نیز استفاده می کنند که غیرقانونی است. با تشدید نظارت ها و بازرسی ها و دوره آموزشی برای نانواها، تلاش داریم این مشکلات را حل کنیم.

دکتر شیخ الاسلام، متخصص تغذیه در این رابطه به خبرآنلاین می گوید که جوهر قند یک سفید کننده با نام علمی سدیم دیتیونیت یا بلانکت است که خوردن آن مشکلات گوارشی ایجاد می کند.

گویا این ماده، پودری سفید رنگ با ترکیب گوگردی و کاربرد صنعتی است که در صنایع رنگرزی برای از بین بردن رنگ و بازیافت کاغذ باطله و در موارد معدودی برای زیست شناسی، زمین شناسی و عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد و برای سلامت انسان مضر است و در هیچ جای دنیا ، یک افزودنی غذایی محسوب نمی شود
او می گوید که کمیته های کشوری سلامت مجوزی برای استفاده از این مواد نمی دهند و نانوایی ها بدون مجوز این کارها را انجام می دهند.
وی به فرهنگ مردم در این باره اشاره می کند و می گوید که متاسفانه مردم ما فکر می کنند نان هر چه سفید تر باشد بهتر است. همین فرهنگ اشتباه سبب شده تا نانوایی ها به این گونه مواد برای سفید کردن نان روی بیاورند.
دکتر شیخ الاسلام در ادامه بحث فرهنگسازی می گوید که اگر مردم ما بدانند در آرد سفید ماده مغذی وجود ندارد و نباید دنبال نان سفید باشند، خیلی از مشکلات حل خواهد شد.
او می گوید: این که مردم دنبال نان سفید هستند نشان می دهد متخصصین وزارت بهداشت خیلی کار نکرده اند روی فرهنگ مردم و این مسئله ای نیست که با قانون حل شود.
این متخصص تغذیه به خبرانلاین می گوید: وزارت بهداشت 20 سال است که برای عدم مصرف جوش شیرین تلاش می کند ولی هنوز موفق نشده راهکار کنترلی پیدا کند و هنوز هم این ماده استفاده می شود.
به نظر می رسد اگر جلوی استفاده از مواد غیرمجاز گرفته نشود، آن ها هم به سرنوشت جوش شیرین دچار شوند و پای ثابت نانوایی ها شوند.
این کارشناس درباره ساز و کار کنترلی هم راهکار ارائه می دهد و می گوید که اگر بخواهیم روی مصرف این مواد نظارت داشته باشیم باید نیروها را ده برابر کنیم و از مکانیسم های جدیدی استفاده نماییم. او پیشنهاد می دهد که از شورای محل برای کنترل و نظارت بر نانوایی ها استفاده شود چرا که نان وعده ی غذایی پرمصرفی است و اضافه شدن ماده سمی به آن می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا