بحث هفته

استفاده از تردمیل، سبب تشدید درد کمر و زانو می‌شود؟

همانگونه که ورزش برای سلامتی مفید است و موجب تقویت عضلات و پیشگیری از بروز دردها و محافظت از استخوان ها و مفاصل می شود ولی از سوی دیگر استفاده غیر صحیح از وسایل ورزشی ممکن است موجب آسیب هایی شود.

در این باره نسل فردا گفتگویی با دکتر مهدی مویدفر، متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو  ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:‌

* در چه صورتی استفاده از دستگاه های ورزشی خانگی می تواند آسیب رسان باشد؟

به صورت کلی هر ورزش یا حرکتی که موجب درد یا ناراحتی در قفسه سینه، تنگی نفس یا ایجاد درد در مفاصل یا کمر شود باید متوقف شود و در مورد ادامه آن باید نظر خبرگان این رشته را جویا شویم.

در مورد دستگاه های ورزشی خانگی که بیشتر شامل تردمیل، دوچرخه ثابت، دستگاه های دراز و نشست و غیره هستند رعایت نکات زیر کمک کننده است. اصولاً تردمیل موجب تشدید درد در مشکلات زانو، کمر، لگن و کف پا می شود. در کنار آن استفاده از دوچرخه ثابت در صورتی که ارتفاع زین (صندلی) کافی نباشد موجب تحریک و افزایش دردهای زانو می شود. هچنین وسایل دراز و نشست بر دردهای پشت و کمر و دردهای گردن اثر منفی دارند.

* استفاده از دستگاه های ورزشی که در پارک ها قرار دارند به چه قسمت هایی از بدن آسیب می رسانند؟

نصب دستگاه های ورزشی در پارک ها به‌عنوان یک امر مثبت در جهت توسعه ورزش شهروندی محسوب می‌شود ولی شیوع بالای عوارض ناشی از استفاده نادرست از این دستگاه ها لزوم تمهیدات بیشتر جهت پیشگیری از آنها را متذکر می ‌شود.

معمولاً بیشتر کاربران این وسایل اهل انجام ورزش حرفه ای نبوده و  بدون آشنایی با روش های صحیح انجام حرکات و در بعضی از موارد بدون انجام حرکات نرمشی مناسب و گرم کردن اقدام به استفاده از این دستگاه‌ها می‌کنند که در نتیجه منجر به تشدید عارضه‌های عضلانی می‌شود.

نکته بعدی، قابل تنظیم نبودن برخی از این دستگاه‌ها برای قد و جثه افراد مختلف است که بعضاً منجر به التهابات تاندونی، لیگامانی و عضلانی شده که سبب مراجعات مکرر به پزشکان می شود. حتی در میان مراجعه‌کنندگان به مطب بیماری داشتم که بر اثر استفاده از این دستگاه‌ها دچار  شکستگی گردن و استخوان بازو شده بود.

استاندارد سازی وسایل ورزشی، همراه با تصاویر جهت آموزش شهروندان در کنار این وسایل همراه با ذکر نکات ایمنی و اینکه این دستگاه برای چه قد و سن و چه فیزیک بدنی مناسب است همچنین استفاده از یک مربی که در ساعات خاصی از روز آموزش استفاده از وسائل و همچنین بررسی سلامت دستگاه ها را بر عهده داشته باشد از نکات ضروری  است که باید به آنها توجه شود.  چرا که رعایت این مهم سبب بالا بردن شور و نشاط جسمی و فکری ناشی از استفاده از این دستگاه ها و سلامتی در شهروندان و پیشگیری از عوارض ناخواسته می شود.

در برخی از موارد  شرکت در کلاس های ورزشی هم ممکن است دردهای اسکلتی- استخوانی را تشدید کند به‌ویژه در مواردی که فرد از درد خاصی رنج می برد یا تازه از این دردها رهایی پیدا کرده است. به طور کلی در صورتی که با انجام حرکاتی درد ایجاد یا تشدید شود فرد باید انجام حرکات  را متوقف و با مربی مشورت کند.

 مجلیه اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا