پزشکی و سلامت

استخوان‌هایی آهنین با خوردن این ماده غذایی

 

اهالی شرق و جنوب شرق آسیا به داشتن عمر طولانی و سلامت معروف هستند و علت این امر وجود نوعی ماده غذایی در رژیم هفتگی آنها است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان دریافته‌اند رژیم غذایی حاوی دانه و یا سس سویا که در غذاهای اهالی شرق و جنوب شرق آسیا قرار دارد می‌تواند از شکستگی استخوان‌ها در بانوان در آستانه یائسگی و یا در دوران یائسگی جلوگیری کند.

 

گفتنی است، یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های بدن استروژن است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است اما میزان این هورمون پس از دوران یائسگی در بدن بانوان به شدت کاهش می‌یابد و به این ترتیب آنها در معرض پوکی استخوان و شکستگی اعضای بدن قرار می‌گیرند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند،‌ مواد شیمیای به نام ایزوفلاون که در سویا یافت می‌شود مانند استروژن در بدن اثر گذاشته و سبب محافظت از استخوان‌ها و جلوگیری از تضعیف آنها می‌شود.

 

کارشناسان میزان بالای سویا در پخت و پز شرق آسیا، چین و ژاپن را یکی از علل کاهش میزان شکستگی و پوکی استخوان در اهالی این سرزمین‌ها معرفی کرده‌اند.

 

کارشناسان دانشگاه هال اثرات ماده شیمیایی ایزوفلان در دانه‌های سویا را بر روی 200 نفر یائسه به مدت 6 ماه بررسی کرده و دریافته‌اند سطح پروتئین BCTX وPLNP که شاخص تراکم استخوان هستند در این زنان پس از مصرف داروی حاوی سویا افزایش یافته و همچنین میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در آنها کاهش یافته است.

 

پژوهشگران نتایج این تحقیقات را در انجمن کنفرانس غدد درون ریز در ادینبورگ اسکاتلند منتشر کرده‌اند.

 

پوکی استخوان بیشتر در زنان به دلیل کاهش سطح استروژن پس از یائسگی به نسبت مردان روی می دهد و در عوض در مردان میزان کم هورمون‌ تستوسترون باعث پوکی استخوان می‌شود.

سویا در خوراکی‌هایی چون سس سویا، سویای آجیلی، شیر سویای بدون لاکتوز و برخی مواد غذایی دیگر وجود دارد.

 

پژوهشگران مصرف سویا را به بانوانی که در آستانه سن یائسگی قرار دارند تحت نظر پزشک معالج توصیه اکید می‌کنند.

 

در عین حال کارشناسان به بانوان در آستانه یائسگی هشدار می‌دهند چنانچه در خانواده سابقه ابتلا به سرطان بویژه سرطان سینه و یا تخمدان وجود دارد حتما در خصوص مصرف سویا با پزشک مشورت کنند زیرا اثرات هورمونی می‌تواند سبب ابتلای آنها به سرطان شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا