از ویتسک تا سایه بر خورشید / گفت وگو با ریحانه سلامت بازیگر تئاتر
از ویتسک تا سایه بر خورشید / گفت وگو با ریحانه سلامت بازیگر تئاتر
از ویتسک تا سایه بر خورشید / گفت وگو با ریحانه سلامت بازیگر تئاتر
ریحانه سلامت بازیگر سینما و تئاتر و کارشناس ادبیات نمایشی، در سال 1359 در ساوه متولد شد.
در نمایشهای “ویتسک”، “گفت وگو “، “جولیوس سزار “، “طوبی “، “دریاچه پنهان “، “آوای آواره”، ” ساز کوک آواز دوست”، “بهشت روی اقیانوس” و “بهار و آدم برفی” و نیز فیلمهای “وقتی همه خوابیم” و “سایه بر خورشید” ایفای نقش کرده است.
کسب رتبه دوم بازیگری زن برای بازی نقش آنتیگون در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (دانشجویی)، تقدیر بازی در نمایش ویتسک برای نقش ماری از طرف کانون منتقدان تئاتر کشور و کاندید بازیگری، لوح تقدیر و نشان عالی خانه تئاتردر چهاردهمین جشن بازیگر، داوری جشنواره استانی تئاتر بانوان خراسان جنوبی و داوری پنجمین جشنواره استانی تئاتر طراوت از افتخارات ریحانه سلامت در مدت فعالیت هنری است. با این هنرمند ارزنده گفت وگویی انجام دادهایم که میخوانید:
از ویتسک تا سایه بر خورشید / گفت وگو با ریحانه سلامت بازیگر تئاتر
*از چه هنگام فهمیدید به بازیگری علاقهمند هستید؟ و برای این علاقه چه کارها کردید؟ این روزها خیلیها گمان میکنند به عنوان مثال بازیگران موفق با پارتی و رابطه توانستهاند وارد سیستم حرفهای سینما و تئاتر شوند. چه پاسخی در این زمینه دارید؟
از دبیرستان فعالیت داشتم، با تحصیل دانشگاهی در رشته ادبیات نمایش ادامه دادم واکنون هم مشغول بازیگری هستم.
*بازیگری جذاب است. شهرت دارد. محبوب میشوید؛ اما روی دیگر سکه چیست؟ چند سال پیش فیلمی از سوپراستارهای هالیوود میدیدم که علیرغم داشتن ثروت زیاد و شهرت ولی غمگین بودند. دچار افسردگی و تنهایی شده بودند. نظر شما چیست؟
نه لزوما همه، ولی این حقیقت دارد. قدرت مالی را هم به مواردتان اضافه کنید. درباره این فیلم اطلاعی ندارم ولی حرف شما را میفهمم. هر زمان از خود واقعیتان دور بشوید و آنچه هستید را فراموش کنید بدون شک سرگردان و افسرده خواهید شد. چون در پایان هر ماجرایی خود شما میمانید و خلوت خودتان. بنابراین لازم است که به هر قیمتی بازیگر نباشید.
از ویتسک تا سایه بر خورشید / گفت وگو با ریحانه سلامت بازیگر تئاتر
*وضعیت تئاتر امروز ایران را چگونه میبینید. مهمترین چالش و دغدغه بین اهالی تئاتر چیست؟
متاسفانه این روزها نمایش خوب بر صحنه بردن کار بسیار سختی است؛ زیرا یک هنرمند وظیفهاش تمرکز و توجه به کارش است و اینکه با آرامش خاطر و آسودگی، هنرش را به صحنه ببرد. چه نویسنده چه کارگردان چه بازیگر وچه هر عوامل دیگر یک اثر هنری، اما متاسفانه دغدغه کسب درآمد کار را آلوده نامناسبات خواهد کرد و بدتر از آن اشتغال به کارهای بی ارتباط و گاها اداری، لطمه بسیاری به هنرمند و هنرش می زند.
دغدغه همه تئاتریها این است که یک صنف به حساب بیایند و حقوقشان به حق محاسبه بشود تا با خیال راحت از اینکه آب باریکهای دارند به وظیفه خودشان که خلق هنر است، بپردازند.
*حتما در طول سال نمایشهای زیادی را میبینید. چه نقدی به صورت کلی بر تئاتر تهران دارید؟ اگر میشود به تفکیک: مضمون، کارگردانی و بازیگری بفرمایید.
من منتقدنیستم؛ اما به عنوان یک بازیگر نظر میدهم. با وجودکارهای استثنایی که دیدنشان بسیار آموزنده است متاسفانه عموما مضامین نمایشها برای خنده گرفتن از مخاطب، دست آویز عبارات و کلمات مبتذل شده. حتی کارگردانی بعضی از بزرگان تاتر، تقلید آثار خارجی بدون فهم درست است. بازیگری هم کاملا سلیقهای ودلبخواه شده است. هیچ کدام در معیار مشخصی سنجش و قضاوت نمیشود.
*چه نقدی بر سیستم آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی بازیگری دارید؟ چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید.
همه جا خوب و بد هست. درهر دو جایی که اشاره فرمودید استادان خوب هم داریم و استادان بد هم؛ امادانشجو باید با مطالعه فردی و تلاش خودش، خوب را از بد تمیز بدهد و بر دانش خود بیفزاید. همه خوبها را دریافت کند و همه بدها را کنار بگذارد.
از ویتسک تا سایه بر خورشید / گفت وگو با ریحانه سلامت بازیگر تئاتر
*با کارگردانهای بزرگی کار کردهاید. خودتان کدام کارتان را بیشتر دوست دارید؟
فکر میکنم همیشه اولین نقش برای هر بازیگر، بهترینش خواهد بود. برای من نقش ماری در نمایش ویتسک سال 83..
*چه توصیهای به شیفتگان بازیگری دارید؟
در وهله اول واقع بین باشید. خودتان را با معیارهای واقعی ارزیابی کنید و با خودتان روراست باشید. از خودتان بپرسید چرا میخواهید بازیگر شوید و آیا پاسخ شما با واقعیت هماهنگی دارد. و اگر مصمم هستید نخواهید که بازیگر بشوید بلکه بخواهید تا بازیگر بمانید.
از ویتسک تا سایه بر خورشید / گفت وگو با ریحانه سلامت بازیگر تئاتر
نویسنده : رضا مهدوی هزاوه