فرهنگ و هنر

از فروغ فرخزاد(FOROOGH FAROKHZAD) شاعر معاصر چه میدانید؟

از فروغ فرخزاد(FOROOGH FAROKHZAD) شاعر معاصر چه میدانید؟

از فروغ فرخزاد(FOROOGH FAROKHZAD) شاعر معاصر چه میدانید؟

به‌مناسبت درگذشت  پریشان‌‌دخت شعر فارسی؛ فروغ آن‌گونه که بود  نه آن‌گونه که می‌گویند

فروغ فرخزاد یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های شعر معاصر است؛ اما در رسانه‌ها حاشیه‌های زندگی او همیشه مهم‌تر از متن اشعار او بوده است. در آخرین گفت‌وگوی ابراهیم گلستان، که در بی‌بی‌سی پخش شد، بازهم به همین حواشی دامن زده شد. سؤال‌های داریوش کریمی از ابراهیم گلستان، چیزی به متن زندگی و آثار فروغ برای مخاطب اضافه نکرد؛ اما تا دلتان بخواهد به حواشی آن افزود: از وجوه مختلف ارتباط فروغ با گلستان گرفته تا دماغ عمل‌کرده فروغ و… .

از فروغ فرخزاد(FOROOGH FAROKHZAD) شاعر معاصر چه میدانید؟

به‌مناسبت درگذشت این شاعر نگاهی به زندگی او خواهیم داشت: فروغ ظهر هشتم دی‌ماه در خیابان معزالسلطنه، کوچه خادم آزاد در محله امیریه تهران از پدری تفرشی و مادری کاشانی‌تبار به‌دنیا آمد. پوران فرخزاد، خواهر بزرگ‌تر فروغ چندی پیش اعلام کرد فروغ روز هشتم دی‌ماه متولدشده و از اهل تحقیق خواست تا این اشتباه را تصحیح کنند. فروغ فرزند چهارم توران وزیری‌تبار و محمد فرخزاد است. از دیگر اعضای خانواده او می‌توان برادرش، فریدون فرخزاد و خواهر بزرگ‌ترش، پوران فرخزاد را نام برد. فروغ با مجموعه‌های «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. آشنایی با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی و همکاری با او، موجب تغییر فضای اجتماعی و درنتیجه تحول فکری و ادبی در فروغ شد.

از فروغ فرخزاد(FOROOGH FAROKHZAD) شاعر معاصر چه میدانید؟

نامه منتشرشده از جانب فروغ برای ابراهیم گلستان نشانگر وجود رابطه عاشقانه بین این دو است. در سال ۱۳۳۷ سینما توجه فروغ را جلب کرد و در این مسیر با ابراهیم گلستان آشنا ‌شد و این آشنایی مسیر زندگی فروغ را تغییر داد. این دو چهار سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۱ فیلم «خانه سیاه است» را در آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز ساختند. فروغ در سال ۱۳۴۲ در نمایشنامه «شش شخصیت در جست‌وجوی نویسنده» اثر لوئیجی پیراندلو به کارگردانی پری صابری بازی چشمگیری از خود نشان داد. در زمستان همان سال خبر رسید که فیلم خانه سیاه است برنده جایزه نخست جشنواره «اوبر هاوزن» شده و باز در همان سال مجموعه تولدی دیگر را با تیراژ بالای سه‌هزار نسخه توسط انتشارات مروارید منتشر کرد. فروغ در سال ۱۳۴۳ به آلمان، ایتالیا و فرانسه سفر کرد. سال بعد در دومین جشنواره سینمای مؤلف در پزارو شرکت کرد که تهیه‌کنندگان سوئدی ساختن چند فیلم را به او پیشنهاد دادند و ناشران اروپایی، مشتاق نشر آثارش شدند. پس‌ازاین دوره، وی مجموعه تولدی دیگر را منتشر کرد. اشعار وی در این کتاب تحسین گسترده‌ای را برانگیخت؛ پس‌ازآن مجموعه ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد را منتشر کرد. فروغ فرخزاد، در ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ هنگام رانندگی خودروی جیپ ابراهیم گلستان، در جاده دروس – قلهک، برای برخورد‌نکردن با اتومبیل مهدکودک، از جاده منحرف شد و جان باخت. روز چهارشنبه ۲۶ بهمن جسد او را در امام‌زاده اسماعیل قلهک شستند و با حضور خانواده، دوستان و علاقه‌مندانش در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپردند. صادق چوبک، ابوالقاسم انجوی شیرازی، جلال آل‌احمد، مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، بهرام بیضایی، نجف دریابندری، احمدرضا احمدی و بسیاری دیگر از هنرمندان و نویسندگان در این مراسم حاضر بودند. کسی که می‌رقصد به عقیده من زیبایی خطوط بدن را در حالات مختلف نه‌تنها نشان می‌دهد، بلکه ستایش می‌کند. فروغ معتقد به روحی در ورای جسم نمی‌توانسته باشد و خوشبختی را شاید خوشبختی‌های یک‌کمی جسمی‌تر را در همین چارچوب زندگی جست‌وجو می‌کند و از این لحاظ چقدر واقع‌بین و حقیقت‌بین است و ما این را در شعرش می‌بینیم؛ اما همان‌طور که آن بالرین زیبایی را جست‌وجو می‌کند در این خطوط و این خطوط را در حالات مختلف قرار می‌دهد و آن‌ها را ستایش می‌کند. فروغ زندگی را در حالات مختلف می‌کاود، برای آنکه ستایش کند و زیبایی‌های آن را نشان بدهد. نمی‌توانیم در شعر فروغ به‌دنبال عشق به آن مفهومی که به‌طورمعمول در ادبیات و شعر ما بوده، باشیم؛ یعنی او دنبال یک مجهول مطلق نبوده است. شاید کاوش او به‌این‌علت بوده که آنچه در بین تولد و مرگ ماست و این‌همه چیز مبتذلی که در زندگی هست نمی‌توانسته انگیزه آن عشق بزرگ و آن عشق عرفانی باشد. شاید این جست‌وجویی کیهانی بوده است.

از فروغ فرخزاد(FOROOGH FAROKHZAD) شاعر معاصر چه میدانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا