اجتماعی

از عوام فریبی تا هژمونی فرهنگی / تحلیلی بر سند 2030 و تاثیرات آن

از عوام فریبی تا هژمونی فرهنگی / تحلیلی بر سند 2030 و تاثیرات آن

از عوام فریبی تا هژمونی فرهنگی / تحلیلی بر سند 2030 و تاثیرات آن

متاسفانه رسانه در کشورمان بیش از آنکه روی کرد انتقال درست و بدون پردازش اطلاعات را در دستور کار خود قرار دهد، از فیلترینگ‌های مختلف فکری عبور می‌کند؛ و این پدیده نادر باعث می‌شود که جامعه‌ای که قرار است با توجه به این اطلاعات برنامه‌ای برای آینده خود تنظیم کند دچار سردرگمی، و بی اعتمادی به رسانه می‌شود. اما قبل از آنکه بخواهیم تحلیلی به رویکرد فرهنگی و چشم انداز عمومی سند 2030 داشته باشیم، بهتر است خلاصه‌ای از آن را که شامل 17 اصل می‌شود به اشتراک بگذاریم: 1- پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا 2- پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار 3- تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین 4-تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت‌های یادگیری مادام العمر برای همه 5- دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران 6- تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه 7- تضمین دسترسی به انرژی ارزان قیمت، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه 8- ترویج رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال کامل و مولد و شغل مناسب برای همه 9- ایجاد زیرساخت انعطاف پذیر، ترویج صنعتی سازی فراگیر و پایدار و تقویت نوآوری 10- کاهش نابرابری در درون و میان کشورها 11 – تبدیل شهرها و سکونت گاه‌های انسانی به مکان‌های همه شمول، مقاوم و پایدار 12- تضمین الگوی تولید و مصرف پایدار 13- اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن 14- حفظ و استفاده پایدار از اقیانوسها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار 15- حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های زمینی، مدیریت پایدار جنگل‌ها، مبارزه با بیابان زایی، متوقف و معکوس نمودن فرسایش زمین و توقف از بین بردن تنوع زیستی 16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای مؤثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 17 – تقویت ابزارهای اجرایی و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدا.

از عوام فریبی تا هژمونی فرهنگی / تحلیلی بر سند 2030 و تاثیرات آن

*تدبیر بی دبیر

اولین ذهنیتی که هر انسانی پس از خوانش موضوعات مطرح شده در این سند به فکرش حلول می‌کند، یک برخورد قاطعانه با اعمال سلیقه و اندیشه بیگانه در عملکرد فرهنگی – اقتصادی و … در کشور است. اما باید اشاره کرد که قبل از آنکه بخواهیم برخورد کورکورانه‌ای با این مسئله مهم در قامت آینده پژوهی جهانی داشته باشیم باید به وجود شعارهای موجود در این سند اعتراف کنیم. اول این که فقر در جامعه‌ای ریشه کن شود و اشتغال متناسب با استعدادها و اندیشه‌های فرد ایجاد گردد یک شعار تبلیغاتی است که بیشتر کارکرد عوام فریبی دارد تا مدیریت متناسب با آرمان‌های یک جامعه. اما در همین نکته اول در این سند راهکارهایی با تحقیق و پژوهش در سطح جهانی متناسب با کلیت هر جامعه‌ای ارائه گردیده که اتفاقاً این راهکارها تا حدود بسیار زیادی از قابلیت ایرانیزه شدن برخوردارند و می‌توانند کارکرد متناسب با شرایط مذهبی و سنتی کشورمان داشته باشند. دوم اینکه یک متن می‌تواند تعابیر زیادی را به همراه داشته باشد که هر خواننده‌ای با توجه به درک خود به پیشگویی و گمانه زنی راجع به آن می‌پردازد به همین جهت نمی‌توان دلیل متقنی بر وجوه تحرکات جنسی و آموزش‌های الزامی مسائل خلاف شرع و عرف جامعه در آن آورد. سوم اینکه ما برای اجرایی کردن یک چشم انداز باید مدیری مدبر و دلسوز را انتخاب کنیم که هر زمان احتمال وقوع خطا در اجرای برنامه داد بلافاصله وارد عمل شود؛ عقد قرار داد بدون داشتن گروه اجرایی مناسب باعث زوال اطمینان به سخنان مدیران اجرایی خواهد شد.

از عوام فریبی تا هژمونی فرهنگی / تحلیلی بر سند 2030 و تاثیرات آن

*پسا برجام

خوشبختانه امروزه همه می‌توانند درباره مسائل مهم و تخصصی فرهنگی – سیاسی کشور اظهار نظر کنند و این نشانه‌ای از وجود دموکراسی در جامعه است. اما چه خوب می‌شود اگر قبل از اظهار نظر در مورد مسئله‌ای، از چرایی و چگونگی اجرای آن آگاهی کامل داشته باشیم تا بر حسب حدس و گمان اندیشه‌مان بر دیگران قالب نشود. همانطور که همه می دانیم عقد یک قرار داد بین المللی قدرت نفوذ کشور را در عرصه‌های جهانی افزایش می‌دهد و این درحالی است که ما به وضوح می‌بینیم شرایط فرهنگی جامعه دارای نقاط ضعف بسیاری است که بیشتر آن نقاط به صورت پنهانی و مزورانه بروز پیدا می‌کنند. پس باید به جای مخالفت از روی نا آگاهی بحث را وارد مراکز علمی کشور کنیم و با تریبون آزاد اندیشی دانشجویان پسر و دختر موافق و مخالف را برای ابراز عقیده دعوت کنیم. این اطمینان به نسل فردا داده می‌شود که هیچ جامعه‌ای پذیرای تفکر تزریقی از سوی بیگانه نیست، پس بهتر است قبل از مواجهه با یک مسئله آن را به خوبی درک کنیم.

از عوام فریبی تا هژمونی فرهنگی / تحلیلی بر سند 2030 و تاثیرات آن

از عوام فریبی تا هژمونی فرهنگی / تحلیلی بر سند 2030 و تاثیرات آن

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا