پزشکی و سلامت

از بین بردن لکه های پوست

لکه های سن یا لکه های کبدی که در گذشت سالها زندگی روی پوست قفسه سینه، دستان و صورت پدیدار می شوند، از بیماری های شایع پوست است که طراوت و جوانی را از ما دور می کنند.حال وقت آن رسیده که این لکه های سن یا لکه های کبدی را از پوست خود بزداییم. لکه های کبدی یا لکه های سن غالباً در اثر سالها تابش خورشید بر روی پوست ما به وجود می آیند. با تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست، ملانین ها روی سطح پوست افزایش می یابند. هرچقدر که شما عاشق این هستید که پوست تان برنزه  شود این ملانین ها در اثر تابش مستقیم نور خورشید در غالب لکه های قهوه ای روی پوست شما شروع به افزایش می یابند. لکه های سن یا لکه کبدی غالباً در اثر تخت برنزه، استفاده از داروهای خاص یا عامل وراثت ایجاد می شوند. خوشبختانه نکته هایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها می توانیم لکه های سن یا لکه کبدی را از بین ببریم و از ایجاد یک لکه کبدی دیگر بر روی پوست خود جلوگیری کنیم و این بیماری شایع پوست را در خودمان ریشه کن کنیم.

دور ماندن از نور خورشید برای رفع لکه سن یا لکه کبدی

اشعه نور خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر به قوی ترین حالت خود می رسد و نور خورشید در این بازه زمانی می تواند بیشترین آسیب را به پوست شما وارد کند. بنابراین بهتر است کارهای خود را به بعد از این ساعات بسپارید.

نقش کرم ضدآفتاب در رفع لکه سن یا لکه کبدی

حتی در روزهای ابری، پوست ما در معرض نور خورشید قرار دارد. بنابراین حتی زمانی که فکر می کنید به کرم ضدآفتاب نیازی نیست، حتماً آن را بر روی پوست صورت، دست ها تا بازو و قفسه سینه خود بمالید. کرم ضد آفتاب را نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پوست خود بمالید و هر دو ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

نقش هورمون های متعادل در رفع لکه سن یا لکه کبدی

افزایش سطح استروژن ها نسبت به پروژسترون می تواند باعث پدیدار شدن لکه سن یا لکه کبدی بر روی پوست شما شود. چند مورد از غالب شدن سطح استروژن ها عبارت است از:

افزایش وزن

نوسانات خلقی

خستگی

تورم و حساسیت پستان

نامنظم بودن چرخه قاعدگی

اگر سطح استروژن در بدن شما غالب است، رژیم غذایی را رعایت کنید که در آن به مقدار زیاد میوه، سبزیجات، فیبر و پروتئین وجود دارد.

نقش آنتی اکسیدان ها در رفع لکه سن یا لکه کبدی

رادیکال های آزاد در بدن باعث ایجاد لکه سن یا لکه کبدی بر روی پوست می شوند. آنتی اکسیدان ها می توانند به جنگ با این رادیکال های آزاد بروند.

نقش کرم های مخصوص در رفع لکه سن یا لکه کبدی

شما می توانید با مراجعه به متخصص پوست، کرم هایی را داشته باشید تا این لکه های سن یا لکه های کبدی  را از روی پوست شما محو کند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتر سارا ذوالقدر؛ متخصص پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا