پزشکی و سلامت

از اين 4 رژيم غذايي بپرهيزيد

به گزارش شفا آنلاين،كافي است در اينترنت كلمه رژيم غذايي يا رژيم لاغري را جست‌وجو كنيد تا با نام‌هاي مختلفي مانند رژيم اتكينز، رژيم دوكان، رژيم هواخواري، رژي پارينه‌سنگي و كلي رژيم ديگر برخورد كنيد. درست است كه با دنبال كردن اين رژيم‌ها به هدف اوليه و اصلي كه همان لاغري است دست خواهيد يافت اما اكثر اين رژيم‌ها بدون موفقيت نهايي بوده و به اصول تغذيه سالم پايبند نيستند. علاوه بر اين در اكثر موارد وزن از دست‌رفته بر می‌گردد و گاهي فرد چاق‌تر از قبل نيز مي‌شود.
متاسفانه برخي از اين رژيم‌ها مشكلات جدي براي سلامتي افراد به وجود مي‌آورند كه گاهي جبران‌ناپذير است. در اين مطلب قصد داريم 4 نمونه از آن رژيم‌هاي نامناسب و غيراصولي را معرفي كنيم. تقاضا مي‌كنيم سلامتي‌تان را فداي وسوسه لاغري با اين روش‌ها نكنيد. بدانيد و آگاه باشيد كه معجزه‌گرترين روش براي لاغري خوب غذا خوردن، رعايت تنوع غذايي، سالم خواري و ورزش است. به غير از اين، هيچ راه معجزه‌آسايي براي داشتن تناسب اندام وجود ندارد. پس از اين رژيم‌ها بپرهيزيد:

 

رژيم فاقد گلوتن

رژيم فاقد گلوتن تقريباً بلاي سلامتي است. در ابتداي كار اين رژيم مخصوص افرادي بود كه به بيماري سلياك مبتلا بودند؛ يعني افرادي كه به گلوتن موجود در گندم حساسيت دارند. متاسفانه اين رژيم بسيار سخت‌گيرانه است و از برنامه غذايي شما هر نوع غله حاوي گلوتن و مواد غذايي تهيه‌شده از آن را خارج مي‌كند. افرادي كه دچار بيماري سلياك (عدم تحمل گلوتن) هستند بايد از مصرف اين مواد غذايي بپرهيزند به خاطر اينكه گلوتن باعث بروز التهاب در روده شده و مشكلاتي براي فرد به بار مي‌آورد؛ اما حذف كامل آن براي افراد ديگر مشكل زا خواهد بود. برخي ايده‌ها و باورهاي رايج در بين مردم شكل گرفته است مثل اينكه مواد نشاسته‌اي به سرعت باعث چاقي مي‌شوند؛ اما اين باور نادرست است.

با اين حال خيلي از مردم بر اساس همين باور رايج نادرست بدون داشتن مشكل سلياك، رژيم غذايي فاقد گلوتن را در پيش مي‌گيرند تا لاغر شوند. بايد بدانيد كه متخصصان تغذيه نگران چنين رژيمي هستند. روشن است كه با حذف نان از برنامه غذايي ميزان مواد غذايي مصرفي كاهش مي‌يابد و لاغري هم درست به همين دليل حاصل مي‌شود نه به دليل نخوردن نان؛ اما بدانيد كه با اتمام اين رژيم و شروع دوباره مصرف نان و غلات وزنتان به همان وزن اول بر مي‌گردد. علاوه بر اين افرادي كه دچار مشكلات مربوط به روده‌ها هستند و بدون نظر پزشك رژيم غذايي فاقد گلوتن را شروع مي‌كنند خود را در معرض حاد شدن مشكل قرار مي‌دهند. اگر احساس مي‌كنيد كه روده‌هاي حساسي داريد و نسبت به گلوتن حساس هستيد حتماً اول به پزشك مراجعه كنيد تا وضعيت‌تان بررسي شود. اگر پزشكتان تشخيص بدهد كه شما دچار اين مشكل هستيد مي‌توانيد با راهنمايي‌هاي وي رژيم جديدي در پيش بگيريد.

 

 

رژيم دوكان

 

رژيم پرپروتئين يكي از رژيم‌هاي معروف و البته محبوب اكثر ستاره‌هاي دنياي بازيگري است. درست است كه اين رژيم در كوتاه مدت كارايي بالايي دارد و باعث كاهش وزن مي‌شود اما با اين حال بايد بدانيد رژيم بسيار سختي است و امكان بروز كمبود ويتامين و مواد معدني را فراهم مي‌سازد. به خاطر اينكه با اين رژيم شما از مواد مغذي مورد نياز بدنتان محروم خواهيد شد. علاوه بر اين رژيم‌هاي پرپروتئين در طولاني مدت چندان موثر نيستند و وزن از دست رفته بازمي‌گردد. اصول اين رژيم بر 4 فاز استوار است. در گام اول فرد فقط مواد غذايي سرشار از پروتئين مانند گوشت قرمز، غذاهاي دريايي، تخم‌مرغ و محصولات لبني مي‌خورد. فردي كه رژيم گرفته بايد آب زيادي بنوشد و همچنين روزانه 24 ميلي‌گرم معادل 3 قاشق غذاخوري جو دو سر بخورد. سپس در فاز دوم يك روز پروتئين و روز ديگر پروتئين و سبزيجات مصرف مي‌شود. در نهايت دو فاز آخر، جزو مراحل تثبيت محسوب شده و دوباره به مرور همه مواد غذايي حذف‌شده وارد برنامه غذايي مي‌شود. بايد بدانيد تاكنون 80 درصد افرادي كه با رژيم لاغري دوكان وزن كم كرده‌اند دوباره به وزن قبلي خود برگشته‌اند.

 

 

رژيم  پارينه‌سنگي

 

اين رژيم خيلي جالب است. يك بازگشت به برنامه غذايي اجدادمان! هدف اوليه اين رژيم لاغري نيست. اگرچه با وجود سخت‌گيري‌هاي اين رژيم، افراد لاغر هم مي‌شوند. هدف اصلي اين رژيم بيشتر براي پيشگيري و درمان بيماري‌هايي مانند سرطان، ديابت، آسم و غيره است. 6 اصل اساسي اين رژيم به اين ترتيب است: حذف شيرهاي حيواني، حذف غلات مدرن، حذف محصولات پخته‌شده، حذف روغن‌هاي استخراج‌شده با گرما، مصرف محصولات غذايي ارگانيك و مصرف مكمل ويتامين‌ها و املاح معدني. اين اصول سخت‌گيرانه امكان بروز مسموميت غذايي (با مصرف مواد غذايي خام) و همچنين كمبود ويتامين بدن (در صورت عدم مصرف مكمل) را بالا مي‌برد. متاسفانه پژوهش‌هاي كافي در خصوص نتايج مثبت احتمالي اين رژيم صورت نگرفته است.

 

 

رژيم هواخواري
اين يكي ديگر از آن رژيم‌هاي عجيب و غريب است. به اين صورت كه فرد صرفاً با نور و هوا و با تفكر و انديشه عميق تغذيه مي‌كند. خوشبختانه نيازي به توضيح زياد براي اثبات بي‌اساس و بي‌معني بودن اين رژيم نيست. بدانيد كه عقل سالم و بدن سالم در سايه داشتن برنامه غذايي سالم، متنوع و همچنين تحرك بدني منظم است و نيازي به اين رژيم‌هاي سخت و عجيب نيست.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا