دسته بندی نشده

ارتباط مستقیم چاقی و ابتلا به پوکی استخوان

به گفته جراح چاقی به دنبال بیماری‌هایی که افراد در اثر چاقی به آنها مبتلا می‌شوند تمام سیستمهای بدن متأثر از چاقی خواهند شد. مثلاً فشارخون بالا می‌رود، سکته قلبی بیشتر می‌شود، سردرد، سرگیجه و تومورهای مغزی افزایش می‌یابند، نازایی و اختلالات جنسی و زناشویی بیشتر شده و نارسایی کبد به دلیل کبد چرب شدیدتر می‌شود.

دکتر مجتبی هاشم زاده تصریح کرد: علاوه بر بیماری‌های ذکرشده، آرتروز زانوها، کوتاهی قد و دیسک کمر در افراد چاق بیشتر است. همچنین از نظر مشکلات روحی و روانی، افسردگی و اضطراب در نیمی از بیماران چاق دیده می‌شود.

وی افزود در کل باید گفت: جایی از بدن نیست که متأثر از چاقی نشود برای همین است که توصیه می‌شود بیماران چاق ریسک و خطر عمل جراحی‌های چاقی را بپذیرند و از مبتلا شدن به این‌همه عارضه پیشگیری کنند.

جراح چاقی در پاسخ به این سؤال که آیا چاقی با بروز پوکی استخوان ارتباط دارد خاطرنشان کرد: بله چون هورمون‌هایی که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند در بافت چربی رسوب می‌کنند و به استخوان‌ها نمی‌رسند لذا پوکی استخوان اتفاق می‌افتد.

دکتر هاشم زاده در ادامه درباره ورزش کردن افرادی‌ که دچار آرتروز زانو یا رماتیسم هستند و درعین‌حال به چاقی موضعی مبتلا هستند گفت: این افراد باید ورزش‌هایی مثل شنا که کمتر روی زانوها فشار وارد می‌کنند را انجام دهند و اگر ضریب چربی آنها بالای ٣٠ است با جراحی به وزن ایده آل برسند.

البته درست خوردن به‌مراتب مهم‌تر از حتی ورزش است که این موارد را پزشکان تغذیه می‌توانند آموزش دهند.

جراح چاقی در پاسخ به این سؤال که آیا قرص‌های امگا ۳ یا آمپول دگزا متازون می‌تواند سبب چاقی موضعی شود تصریح کرد: امگا ۳ باعث چاقی موضعی نمی‌شود اما دگزامتازون باعث چاقی می‌شود. بنابراین به افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند توصیه می‌شود با مشورت دکتر از داروهای جایگزین استفاده کنند.

دکتر هاشم زاده در بخش دیگر این گفتگو درباره استفاده از دستگاه‌های ورزشی گفت: قدم زدن بهترین ورزش است که برای هیچ‌کس ممانعتی ندارد و آن‌هایی که توان دویدن روی تردمیل را ندارند می‌توانند دستگاه را برای قدم زدن تنظیم کنند.

وی افزود: درمجموع هر نوع ورزشی و هر نوع دستگاهی که منجر به افزایش سوخت‌وساز در بدن شود به بیماران چاق توصیه می‌شود.

 دکتر هاشم زاده در خاتمه در پاسخ به این سؤال که آیا مصرف سیب، چای سبز و مخلوط سرکه سیب و عسل در آب شدن چربی‌های اضافی مؤثر است تصریح کرد: این خوراکی‌ها و ترکیبات برای کسانی که زیاد چاق نیستند و برای پیشگیری از چاقی تمایل به مصرف آنها دارند کمک‌کننده است ولی بر روی چربی که در بدن رسوب کرده است و فرد دچار چاقی مفرط است تأثیری ندارند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا