بحث هفته

آیا CLA (Conjugated Linoleic Acid) می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

در اکثر مواقع، افراد برای کاهش وزن خود برنامه ای طراحی می کنند که  این برنامه معمولاً شامل دو فاکتور است:

۱/ کم کردن میزان غذا

۲/ افزایش میزان فعالیت بدنی

اما اغلب این روش جوابگو نیست و افراد برای رسیدن به اهداف تناسب اندام مجبور به ترک این روش می شوند. به همین دلیل بیشتر مردم رو به استفاده از مکمل های غذایی می آورند تا به کاهش وزن آنها کمک کنند.

یکی از مرسوم ترین مکمل ها CLA است که به طور طبیعی،به عنوان اسید چرب غیر ضروری برای بدن، در محصولات لبنی و گوشت قرمز پیدا می شود.

تحقیقات زیادی نشان داده که این ماده می تواند اثرات زیادی در کاهش چربی حیوانات داشته باشد، اما شواهد بسیار ضعیفی در اثر چربی سوزی CLA  در انسان ها وجود دارد.

در این مقاله با CLA  آشنا می شوید و اثرات آن بر چربی سوزی را متوجه خواهید شد.

CLA (Conjugated Linoleic Acid ) چیست؟

CLA یک محصول طبیعی در چربی های حیوانی است  که اکثر حیوانات شیرده مانند گاو، بز و حتی گوزن به خاطر داشتن آنزیم های مخصوصی می توانند اسیدهای چرب امگا-۶ را در برگ گیاهان سبز به CLA تبدیل کنند و این ماده در بافت های عضلانی و شیر این حیوانات ذخیره می شود.

CLA حالت های ذخیره مختلفی دارد اما مرسوم ترین حالت آن به دو صورت c9,t11 و t10,c12  است که معمولا ذخیره c9,t11 در منابع غذایی این ماده یافت می شود و حالت ذخیره ای  t10,c12  در مکمل های CLA  که به منظور کاهش وزن ساخته می شوند، وجود دارند.

CLA به عنوان یک چربی با ترانس بالا شناخته می شود اما این نکته را باید توجه داشت که چربی های با ترانس در محصولات لبنی و گوشت قرمز تفاوت های بسیار زیادی با چربی های با ترانس در محصولات صنعتی یا غذاهای آماده و فست فودها دارند، چربی های با ترانس بالا در محصولات و غذاهای آماده و صنعتی رابطه محکمی با اکثر بیماری های قلبی عروقی داشته و این در حالی است که چربی های با ترانس در محصولات طبیعی، می توانند اثرات مفید و مثبتی بر سلامت انسان ها بگذارند.

 CLA اثرات زیادی  بر کاهش وزن ندارد ؟!!!

تحقیقات زیاد و استانداردی، اثرات این مکمل را بر کاهش چربی، هم در انسان ها و هم در حیوانات، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است و نکته اینجاست که اثر چربی سوزی این مکمل در حیوانات بسیار بیشتر از انسان ها بوده است.

اثرات چربی سوزی CLA  در حیوانات

تحقیقات نشان داده که  CLA  در حیوانات با افزایش میزان آنزیم های ویژه و پرو تئین هایی که باعث شکسته شدن چربی ها در بدن می شوند، میزان درصد توده چربی در آنها را کاهش می دهد.

یک تحقیق بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که بعد از شش هفته استفاده از CLA به صورت مکمل تا ۷۰ % چربی بدن این حیوانات کاهش پیدا کرد و در تحقیق دیگری بر روی خوک ها، با مصرف ممتد مکمل CLA ، رشد دوباره و تجمع چربی بعد از کاهش، متوقف شد.

تحقیقات بر روی انسان ها اثرات کم بر کاهش وزن را نشان داد

در یکی از بررسی های تحقیقی، با مصرف روزانه ۳٫۲ گرم از مکمل CLA، به طور میانگین تنها ۰٫۰۵ گرم در هفته، کاهش درصد چربی مشاهده شد و در تحقیقاتی که برای اثرات بلندمدت این مکمل بر انسان انجام شد،با مصرف ۲٫۴-۶ گرم در روز از این ماده در مدت ۶ تا ۱۲ ماه، تنها شاهد ۱٫۳۳ کیلوگرم کاهش چربی بدنی بوده اند.

تحقیقات جامع تر، ترکیب مکمل CLA را بافاکتورهای دیگر از جمله ورزش و فعالیت بدنی، بررسی کرد  و نتیجه، اثر کم کاهش چربی در بدن افراد بود.

در مجموع تحقیقات علمی ثابت کرده اند که چه در طولانی مدت و چه در کوتاه مدت، اثر چربی سوزی مکمل CLA  بر روی حیوانات قابل توجه بوده ولی این مکمل می تواند اثرات جانبی زیانباری نیز داشته باشد .

از جمله این اثرات جانبی می توان به موارد زیر که با تحقیقات علمی ثابت شده اند اشاره کرد:

  • افزایش میزان آنزیم های کبد
  • تورم و التهاب در کبد
  • بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان

البته قابل ذکر است که هیچ یک از این عوارض با استفاده از منابع طبیعی این ماده ایجاد نمی شوند و اکثر این عارضه ها با استفاده از منابع c12,t10  که در مکمل های CLA  یافت می شود ایحاد می گردند.

استفاده از منابع طبیعی CLA  

هر چند در مورد اثرات پایین چربی سوزی و کاهش وزن این ماده در انسان ها صحبت شد اما بهتر است تا با منابع طبیعی این ماده و میزان مادهCLA  در هر کدام از این منابع  آشنا شوید:

  • کره: ۶ میلی گرم
  • گوشت گوساله: ۵٫۶ میلی گرم
  • پنیر موتزارلا: ۴٫۹ میلی گرم
  • پنیر چدار: ۳٫۶ میلی گرم

با این حال میزان ماده CLA  در این منابع غذایی، در فصول مختلف و نوع رژیم غذایی حیوانات متفاوت است، به طور مثال شیر جمع آوری شده از دامداری های سراسر اروپا، در اسفند ماه کمترین و در مرداد، دارای بالاترین مقدار CLA  بوده اند. به همین دلیل گاوها تغذیه بیشتری از چمن داشته و در نتتیجه CLA  بیشتری تولید می کنند.

نتیجه گیری

مکمل های بسیاری برای کاهش وزن در انواع متفاوت و حالت های گوناگون در فروشگاه ها وجود دارد و یکی از آنها که تحقیقات هم اثر چربی سوزی آن را تایید کرده است،CLA  می باشد اما از این نکته نباید گذشت که اثر چربی سوزی این مکمل در حیوانات بسیار بالاست و در انسان ها اثر قابل توجهی ندارد و این در حالی است که میزان مصرف طولانی مدت در افراد، می تواند اثرات جانبی جبران ناپذیری ایجاد کند.

برای بهره گیری از اثرات مثبت CLA  حتی در میزان پایین توصیه می شود از منابع طبیعی آن که شامل انواع لبنیات و گوشت قرمز گوساله است، استفاده کنید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

نویسندهGavin Van De Walle, MS: مترجم: وحیدرضا حمیدی خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا