فرهنگ و هنر

آیا واقعا این بازیگران زن ممنوع التصویر شده اند ؟ با چه حاشیه ای؟

یک گزارش درباره 9 بازیگر که شایعه ممنوع التصویری شان رسانه ای شده. ضمن مرور فعالیت آنها در فضای مجازی و آخرین همکاری شان با تلویزیون به این نتیجه می رسیم که جز دو نفر، مابقی مشکلی برای ادامه همکاری با صدا و سیما ندارند.

 ممنوع التصویری 9 بازیگر زن

خبر قبلی مبنی بر ممنوع التصویری 9 بازیگر زن در تلویزیون :

شبکه هاي مجازي همچنان خبر ساز و حاشيه ساز هستند. اخيرا در شبکه هاي مجازي با اعلام يک خبر از سوي شوراي نظارت نام ۹ بازيگر زن به عنوان افرادي که در تلويزيون ممنوع التصوير هستند را بر سر زبان ها انداخته بودند. در اين خبر آمده بود: شوراي نظارت بر اساس مصوبه اي، رسانه ملي را موظف نمود تا با هنرمنداني که شئونات اخلاقي و رسانه اي را در شبکه هاي اجتماعي رعايت نمي کنند قطع همکاري نمايد.

بر اساس مصوبه اخير شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با عنايت به حضور کارمندان و هنرمندان متعهد و پاک سيرت در رسانه ملي، متأسفانه تعداد قليلي از هنرمندان با حضور هنجار شکنانه خود در اين شبکه‌ها و با انتشار تصاوير نامناسبي از خود، شئونات اخلاقي و ضوابط سازماني را رعايت ننموده‌اند و موجبات دلخوري خيل عظيم هنرمندان متعهد و اهالي فرهنگ و هنر را فراهم آورده‌اند.

از اينرو و بر اساس اين مصوبه سازمان صدا و سيما موظف شد تا با هنرمنداني که در اين شبکه ها خلاف شئونات حاضر شده اند، قطع همکاري نمايد. شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما استفاده و حضور در شبکه هاي اجتماعي را فرصت تعامل هرچه بهتر هنرمندان با مردم و مخاطبان دانسته و صرفاً حضور نامناسب و انتشار تصاويري که باعث ناديده انگاشته شدن ارزش ها مي شود را خلاف ضوابط و مقررات مي‌داند.

حالا اما در واکنش به اين خبر ها يک عضو شوراي نظارت بر صداوسيما خبر ممنوع التصوير شدن ۹ بازيگر زن از سوي اين شورا را تکذيب کرد. شجاعي کياسري فزود: شوراي نظارت بر صداوسيما هيچ گاه درباره اشخاص به اين صورت اعلام نظر نمي کند.

به گفته عضو کميسيون فرهنگي مجلس اصلا چنين مطلبي از طرف شوراي نظارت بر صدا و سيما مطرح نشده است که بخواهيم آن را رد کنيم. خبر ممنوع شدن ۹ بازيگر زن از فعاليت هنري در صداوسيما به خاطر بدحجابي براساس مصوبه شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما اخيرا در فضاي مجازي منتشر شده بود.

خبر جدید مبنی بر اسامی آن 9 بازیگر و عدم ممنوع التصویری شان  :

حواشی 9 بازیگر زن در تلویزیون

به نظر می رسید یک بار دیگر همه چیز تمام شده اما این نام ها و ماجرای  ممنوع التصویری شان در چند روز اخیر محل بحث خبرگزاری های رسمی شد. مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی این بار اینطور واکنش نشان داد: «… تنها توصیه ای که می توانیم به هنرمندان داشته باشیم این است که برای جلوگیری از بروز هر حاشیه و بازتاب منفی، برای انتشار تصاویر خود در شبکه های اجتماعی دقت لازم را به خرج دهند.»

برخی بازیگران به این مسئله واکنش نشان داده اند و آن را شایعه دانسته اند، برخی هم از کنارش گذشته اند. هفت صبح در گزارشی کیفیت فعالیت این 9 بازیگر در اینستاگرم و آخرین فعالیت آنها در تلویزیون را مورد بررسی قرار داده که می تواند ملاک خوبی برای محک شایعه ممنوع التصویری شان باشد. به هر حال الان زوم روی فعالیت مجازی آنها است. این را هم بگوییم که خانم شهشهانی به خاطر اینکه تکلیفش نامعلوم است از گزارش خارج مانده…

نرگس محمدی، الناز حبیبی، بهاره افشاری، حدیث میرامینی، لیندا کیانی، حنانه شهشهانی، سحر قریشی، روناک یوسفی و رابعه اسکویی؛ اینها نام هایی هستند که مدتی است به عنوان مصادیق ممنوع التصویرهای تلویزیون در سایت های اصولگرا کنار هم قرار گرفته اند.

ماجرا چیست؟ آیا واقعا تلویزیون این خانم های بازیگر را ممنوع التصویر کرده؟ در این جمع سحر قریشی از سال 88 و درست بعد از «دلنوازان» اجازه حضور در پروژه های تلویزیونی را پیدا نکرده و سرنوشت حنانه شهشهانی بازیگر «کلاه پهلوی» به واسطه برخی عکس های بی حجاب که به او منسوب شده، مبهم تر از بقیه است؛ هر چند مادرش درباره بی گناهی دخترش در یکی از سایت های رسمی مصاحبه کرده.

ماجرای ممنوع التصویری بازیگران از میانه تابستان کلید خورد. زمانی که سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظارت بر صداوسیما اعلام کرد در جلسه اخیر شورای مذکور مصوب شد که همکاری رسانه ملی با هنرمندانی که عکس خلاف شرع از خود در فضای مجازی منتشر کرده اند، جلوگیری شود.

طولی نکشید سید علی ظاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز دنباله بحث را گرفت و به ایسنا گفت: «کمیسیون فرهنگی در نامه ای به رییس صداوسیما خواستار شد که مصوبه شورای نظارت بر این سازمان در مورد استفاده نکردن از مجریان و هنرمندانی که در شبکه های اجتماعی تصاویر خلاف اخلاق منتشر کرده اند، اجرا شود.»

روابط عمومی سازمان صداوسیما اما نخواست به حساسیت ها دامن بزند اما تلویحا هشدار داد که بازیگرها حواس شان باشد و از تصویرهای منشوری در اینستاگرم حذر کنند. در این تکذیبیه آمده بود که رسانه ملی هیچ تضمینی مبنی بر اعمال محدودیت برای حضور هنرمندان و مجریان صداوسیما در شبکه های اجتماعی نگرفته است.

گرد و غبار ماجرا مدتی خوابید تا اینکه حدود 10 روز پیش یکی از سایت های محلی نام 9 بازیگر خانم که در بالا خواندید را به عنوان ممنوع التصویران تلویزیون رسانه ای کرد. روزنامه بانی فیلم این اتفاق را یک شیطنت رسانه ای دانست و با برخی از این بازیگرها و البته روابط عمومی سازمان صداوسیما مصاحبه کرد.

سحر قریشی

* فعالیت در اینستاگرام: به طور متوسط در هر هفته 10 تا پست می گذارد. مثلا در هفته اخیر 9 پست گذاشته که از این تعداد، هفت عکس از پرتره خودش است.

* تعداد فالوئر: یک میلیون و نیم.

* آخرین سریال پخش شده: «دلنوازان» سال 88 با بازی او روی آنتن رفت.

* آخرین سریالی که بازی کرده: بعد از «دلنوازان» دیگر اجازه حضور در سریال های تلویزیونی را پیدا نکرد. حتی حسین سهیلی زاده (دلنوازان) در سریال های بعدی اش رایزنی های زیادی برای رفع مشکل او کرد که به نتیجه نرسید. گفته می شد مسئولان تازه تلویزیون با بازی قریشی در سریال «پریا» موافقت کرده اند اما حالا و با اعلام نام لادن مستوفی به عنوان بازیگر نقش یک، حضور قریشی باز هم منتفی است.

* تحلیل: سحر قریشی از سال 88 ممنوع التصویر بوده. هنوز مشخص نیست کی می تواند در سریالی بازی کند. او به نسبت دیگر بازیگرانی که در این گزارش به آنها اشاره شده، در اینستاگرام حضور راحت تری دارد.

نرگس محمدی

* فعالیت در اینستاگرام: به نظر می رسد این خبر ممنوع التصویری فقط روی محمدی اثر گذاشته چون صفحه اش را قفل کرده و اجازه دیدن عکس هایش را به افرادی که خودش تمایل ندارد نمی دهد. البته با توجه به اینکه در پروفایلش نوشته «تبلیغ و توهین مساوی با بلاک» معلوم می شود که تا پیش از این، صفحه اش برای همه باز بوده.

* تعداد فالوئر: 222 هزار

* آخرین سریال پخش شده: فصل دوم «ستایش» با بازی او سال پیش روی آنتن شبکه سه بود و نوروز 93 هم «ما فرشته نیستیم» او پخش شد.

* آخرین سریالی که بازی کرده: این روزها «معمای شاه» را در نوبت پخش دارد.

* تحلیل: حاشیه ها همیشه همراه نرگس محمدی بوده و بعد از سفرش به برزیل به اوج رسید. خیلی خوب می داند شهرتش را مدیون تلویزیون و نقش ستایش است پس باید از موارد حساسیت زا به شدت اجتناب کند. وضعیت اینستاگرام او به خوبی موید این نکته است که نمی خواهد به هر قیمتی در این فضا حضور داشته باشد و نهایتا متضرر شود.

لیندا کیانی

* فعالیت در اینستاگرام: فعالیت زیادی دارد. مثلا در همین یک هفته اخیر 12 پست گذاشته. بیشتر پست ها، تصاویری از خودش هستند؛ گاهی پرتره و گاهی هم کنار کارگردان و دوستان. یکی از پست های اخیرش، عکسی سر صحنه سریال «پشت بام» تهران است.

* تعداد فالوئر: 88 هزار

* آخرین سریال پخش شده: سال پیش «سال های ابری» مهدی کرم پور با بازی او روی آنتن شبکه دو رفت.

* آخرین سریالی که بازی کرده: بازیگر پرکاری است و او به طور همزمان سریال «نفس گرم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و مجموعه «پشت بام تهران» به کارگردانی بهرنگ توفیقی را در دست تولید دارد.

* تحلیل: فضای اینستاگرام لیندا کیانی حاشیه برانگیز نیست و موارد منشوری در آن یافت نمی شود. پس از این منظر نمی توان بهانه ای برای ممنوع التصویری اش یافت. ضمن این که همانطور که خواندید او در دو سریال مشغول بازی است. «نفس گرم» بعد از دهه محرم روی آنتن می رود و خود به خود شایعه ها پیرامون خانم کیانی از بین می رود. شاید به همین پشت گرمی است که او حتی به صرافت تکذیبیه هم نیفتاده است.

حدیث میرامینی

* فعالیت در اینستاگرام: هفته ای دو سه تا عکس منتشر می کند. اتفاقا در میان عکس هایش خیلی کم پرتره ای از خودش دیده می شود و بیشتر عکس هایش، مناظر مختلف طبیعی است.

* تعداد فالوئر: 300 هزار

* آخرین سریال پخش شده: در شب های قدر ماه رمضان امسال سریال «نیاز» را روی آنتن داشت.

* آخرین سریالی که بازی کرده: خبری تایید نشده در یکی از رسانه ها منتشر شده که حدیث میرامینی یکی از بازیگران اصلی سریال سهیلی زاده یعنی «پریا» خواهد بود. از اینکه بگذریم این بازیگر چندی پیش میهمان برنامه مثبت 17 شبکه یک شد.

* تحلیل: کلا بازیگر بی حاشیه ای است. تنها جنجال او مربوط به «ستایش 2» است که به خاطر ضعف فیلمنامه و کمرنگ شدن نقشش به کارگردان اعتراض کرد. همانطور که از احوال صفحه شخصی اش در اینستاگرام برمی آید او جنبه احتیاط را رعایت می کند و نمی خواهد بهانه ای برای ممنوع التصویری خود جور کند. وانگهی اخیرا سریال روی آنتن داشته و خودش به ضرس قاطع شایعه ممنوع التصویری را تکذیب کرده.

بهاره افشاری

* فعالیت در اینستاگرام: معمولا روزی یک پست در اینستاگرام می گذارد. پرتره هایی از خودش، عکس هایی کنار برخی بازیگران و پشت صحنه فیلم و نمایشی که در حال کار و تمرین آنهاست.

* تعداد فالوئر: 256 هزار

* آخرین سریال پخش شده: از بهاره افشاری در شب های قدر رمضان اخیر، سریال مناسبتی «نیاز» حسین سهیلی زاده روی آنتن شبکه یک رفت. به همین خاطر هم در برنامه «امشب» میهمان علی ضیا شد و درباره این سریال صحبت کرد.

* آخرین سریالی که بازی کرده: بعد از «نیاز» در سریالی بازی نکرده. او مشغول بازی در فیلم سینمایی «عطر شیرین، عطر تلخ» هم هست.

* تحلیل: بر اساس داده های بالا فرضیه ممنوع التصویری افشاری منتفی است. او هم به تازگی سریال بازی کرده، هم میهمان برنامه زنده شده و هم جنس فعالیتش در اینستاگرام منشوری نیست.

الناز حبیبی

* فعالیت در اینستاگرام: هفته ای چهار، پنج عکس در اینستاگرامش منتشر می کند. تا یک ماه قبل بیشتر عکس هایش پرتره هایی از خودش بود اما الان چند هفته ای است که عکس غذا و طبیعت می گذارد.

* تعداد فالوئر: 545 هزار

* آخرین سریال پخش شده: «دردسرهای عظیم 2» ماه رمضان امسال با بازی او پخش شد.

* آخرین سریالی که بازی کرده: بعد از سری دوم «دردسرهای عظیم» گفته بود تصمیمی برای آینده نگرفته، فعلا پروژه ای برای تلویزیون ندارد و به زودی با «من آنجا نیستم» به کارگردانی افشین اخلاقی روی صحنه خواهد رفت؛ دقیقا از 12 مهر.

* تحلیل: الناز حبیبی بازیگر گزیده کاری است و البته کم حاشیه. به همین نسبت تلاش کرده جنس فعالیتش در فضای مجازی و البته اینستاگرام دور از حواشی باشد. شواهد و قرائن اشاره ای به ممنوع التصویری این بازیگر ندارد. حتی اگر حضور او در پروژه ای تلویزیونی طولانی شود، نباید آن را به فرامتن پیوند زد چون همانطور که اشاره کردیم او خیلی مورد توجه سریال سازان نیست؛ شاید هم برعکس.

روناک یونسی

* فعالیت در اینستاگرام: فعالیت متوسطی دارد و می شود گفت به طور میانگین هفته ای پنج عکس منتشر می کند؛ عکس هایی از خودش، پسر و همسرش.

* تعداد فالوئر: 287 هزار

* آخرین سریال پخش شده: سال پیش «آخرین بازی» را روی آنتن شبکه پنج داشت و این شب ها «خانه بی پرنده» او از سیمای کردی شبکه سحر بازپخش می شود. اردیبهشت امسال هم به مناسبت روز مادر به برنامه «جمعه ها با رادیو» آمد. در ماه رمضان هم میهمان برنامه «جشن رمضان» شبکه پنج شد.

* آخرین سریالی که بازی کرده: خودش می گوید: «در این مدت پیشنهادهای تلویزیونی که داشتم را دوست نداشتم و آنقدر جذاب نبود تا نظرم را جلب کند. تا زمانی هم که پیشنهاد خوبی نشود و نقش و فیلمنامه ای مرا جذب نکند، به این روند ادامه خواهم داد؛ هر چند که یکسری حواشی را هم به دنبال خواهد داشت.»

* تحلیل: با این نشانه ها ممنوع التصویری روناک یونسی هم محلی از اعراب ندارد.

رابعه اسکویی

* فعالیت در اینستاگرام: فعالیت بسیار کمی دارد. شاید تعداد پست هایش در هفته به دو، سه تا هم نرسد. بیشتر عکس های پرتره از خودش یا در کنار بازیگران منتشر می کند.

* تعداد فالوئر: 30 هزار

* آخرین سریال پخش شده: خرداد «بیدارباش» با بازی او از شبکه آی فیلم بازپخش شد.

* آخرین سریالی که بازی کرده: این روزها در سریال خاصی بازی نمی کند و به تازگی در فیلم «در نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان بازی کرده است.

* تحلیل: بر اساس شواهد و قرائن قرار دادن رابعه اسکویی در فهرست ممنوع التصویرها به یک شوخی می ماند.

خودش می گوید: «من ممنوع الکار نیستم اما نبود فیلمنامه خوب و سختگیری های خودم در این زمینه موجب کم کاری ام شده است. امیدوارم هر چه زودتر بتوانم کارگردانی را در کنار بازیگری تجربه کنم چرا که علاقه من به بازیگری همیشگی بوده و هرگز به فکر جایگزین کردن فعالیتی به جای بازیگری نیستم و تنها دوست دارم فعالیت های دیگر را در کنار آن تجربه کنم. امیدوارم کلیه کارهای تلویزیونی پیشرفت کنند.»

 

تیک – روزنامه هفت صبح

گرداوری و تنظیم : پرشین وی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا