پزشکی و سلامت

آیا خمیردندان‌های سفیدکننده مضر است؟

 

خمیردندان‌های سفیدکننده در بازار ضرری ندارند و مصرف آنها بلامانع می‌باشد.

دکتر عزت‌الله خامسی دندانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ویژگی‌ خمیردندان‌های سفیدکننده بیان کرد: خمیردندان‌های سفیدکننده به منظور پاک نمودن رنگ دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در ابتدا و در سال‌های گذشته از پودر استخوان حیوانات و یا صدف حلزون‌ها برای شست و شوی دندان‌ها استفاده می‌شد، گفت: در خمیردندان‌های سفیدکننده (whitening-tooth) ترکیباتی که حاوی مواد ساینده و سفیدکننده هستند،‌ به کار برده می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه ترکیبات سفیدکننده حاوی مواد آب اکسیژنه و مقداری کاربومر پرکساید هستند، اظهار داشت: این مواد زمانی که در مجاورت زنگ و رنگ دندان قرار می‌گیرند، سبب پاک شدن رنگ آن می‌شوند.

 

خامسی درباره ترکیبات ساینده این خمیردندان‌ها نیز گفت: کربنات کلسیم، هیدروکسید آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم با ساییدن و حرکت مکانیکی موجب از بین رفتن رنگ دندان می‌شوند.

 

این دندانپزشک کشور با اعلام اینکه خمیردندان‌های سفیدکننده رایج در بازار ضرری ندارند و مصرف آنها بدون اشکال است، تصریح کرد: تنها خمیردندان‌هایی که مخصوص افراد سیگاری و این دست از افراد هستند باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شوند.

 

وی در مورد طرز استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده نیز گفت: مصرف دو نوبت در صبح و شب این خمیردندان‌ها با استفاده از مسواک نرم توصیه می‌شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص سایر روش‌های جایگزین برای سفید کردن دندان‌ نیز اظهار کرد: دو روش مختلف بیلیچینگ (سفید کردن) دندان‌ها وجود دارد که در روش اول این کار در مطب دندانپزشک صورت می‌گیرد به گونه‌ای که ژل‌هایی را در قالب می‌ریزند و این قالب را در دهان بیمار قرار می‌دهند.

 

وی افزود: در روش دوم که در خانه صورت می‌گیرد و طولانی‌تر است ابتدا دندانپزشک قالب را درست می‌کند که شخص می‌تواند آن را در منزل استفاده کند و در دهان قرار دهد.

 

خامسی در پایان تصریح کرد: روش ارزان‌تر و ساده‌تر از بیلیچینگ همان خمیر دندان‌های سفیدکننده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا