آرایش و زیبایی

آیا بدون جراحی می توان اندازه بینی را تغییر داد؟

 

برای زیباسازی و جوانسازی بینی همیشه اولین انتخاب جراحی نیست.

روشهای ساده پزشکی و آرایشی برای زیبایی بینی

بینی عضو حساس و تاثیرگذاری در مرکز صورت است. بسیارند افرادی که از بزرگ یا کوچک بودن بینی، کشیده یا پهن بودن آن شکایت دارند و دنبال روشی می گردند تا بینی شان را زیباتر کنند. برای زیباسازی و جوانسازی بینی همیشه اولین انتخاب جراحی نیست.

روش های ساده ای مثل آرایش یا حتی روش های غیرتهاجمی که متخصصان پوست به کار می گیرند، می تواند باعث زیباتر شدن حالت بینی شود. در این مطلب در گفت و گویی با دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با روش های زیباسازی و جوانسازی بینی آشنا می شویم.

 

از روش هایی برایمان بگویید که به جوانسازی بینی کمک می کند. آیا همیشه برای زیباکردن بینی به جراحی نیاز داریم؟

نه، در صورتی که مشکل از استخوان بینی باشد، باید به متخصصان گوش و حلق و بینی یا متخصصان زیبایی مراجعه کرد اما برای جوانسازی پوست بینی و رفع چین و چروک ها یا رفع برخی نواقص و فرورفتگی ها می توان به متخصص پوست مراجعه کرد. برخی مسائل مثل ضخیم بودن و چربی بیش از حد پوست بینی از جمله مسائلی است که نه تنها باعث نازیبایی می شود بلکه در عمل جراحی زیبایی بینی هم اختلال ایجاد می کند و باید آن را ابتدا برطرف کرد. لک های روی بینی، خال و کک و مک یا لک بارداری هم زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می دهند و می توان با رفع آنها صورت را زیباتر و جوان تر کرد.

 

از چین و چروک بینی شروع کنیم. در چه افرادی شایع تر است و چه درمانی دارد؟

برخی افراد حین خنده یا صحبت کردن فرمی به صورت خود می گیرند که انقباض عضلات آن باعث می شود به مرور در 2 طرف بینی چروک هایی ظاهر و چین های دینامیک به چین های استاتیک یا ماندگار تبدیل شوند. یکی از روش های درمان در این حالت تزریق بوتاکس به عضلات مربوطه است. با این تزریق عضلات درگیر ضعیف و چین ها به مرور کم عمق و حتی محو می شوند. برای درمان چین و چروک بینی می توان از لیزرهای لایه بردار و زخم کننده مثل CO2 یا اربیوم یا لیزرهای غیرزخم کننده مثل ایکون هم استفاده کرد. این لیرزها نتایج قابل قبولی ایجاد می کنند و موثرند. روش های نوردرمانی دیگر مثل ای پی ال ها هم سیستم های جوانساز غیرلیرزی هستند که مفیدند و در ناحیه بینی علاوه بر رفع چین و چروک، نقطه های سرسیاه بینی را هم کم می کنند.

 

برای کم کردن ضخامت پوست بینی چه می توان کرد؟

برای این منظور و همچنین کاهش ترشح چربی می توان از داروهای خوراکی یا موضعی استفاده کرد. اسیدهای میوه و پیلینگ ها و هم چنین لیرزهای لایه بردار در کاهش ترشحات چربی و ضخامت بینی موثرند.

 

لک ها چطور؟

برای برداشتن خال ها معمولا از روش های جراحی، رادیو فرکوئنسی و لیزرها و برای رفع لک می توان از پیلینگ های شیمیایی یا لیزرهای متفاوت استفاده کرد. برای لک های بارداری تا جای ممکن باید از به کارگیری لیزرهای لایه بردار خودداری کرد زیرا لک را تشدید می کنند و نمای زشت و مقاوم به درمانی را ایجاد می کنند.

 

آیا با روش های غیرجراحی نمی توان اندازه بینی را به دلخواه تغییر داد؟

یکی از روش های جدید برای کسانی که یا کاندید خوبی برای جراحی بینی نیستند یا به دنبال جراحی دچار مشکلات ظاهری می شوند، استفاده از فیلرهاست. مثلا در برخی افراد بعد از جراحی فرورفتگی هایی در بینی ایجاد می شود یا در کل فرد بینی خوبی دارد اما در ریشه بینی دچار فرورفتگی هایی است که با پرشدن آن نمای بینی زیبا می شود. در ایده آل ترین حالت بهترین فیلر چربی خود فرد است اما می توان از فیلرهای استاندارد مثل اسید هیالورونیک اسید هم در ناحیه فرورفته استفاده کرد. در این بین ماهر بودن فرد تزریق کننده بسیار مهم است زیرا وارد شدن فیلر به شریان می تواند اختلالات و مشکلات متعددی ایجاد کند. مثلا گاهی خود بینی و پوست و حتی پوست پیشانی تا سر هم دچار نکروز و زخم های جوشگاه گذارنده ای می شود که گاهی اصلاح آنها غیرممکن است.

 

جوانسازی بینی و آرایشگران

– اگر بینی بزرگی دارید: کرم پودری روشن تر از رنگ پوست خود روی تیغه بینی بمالید و اطراف بینی را با کرم پودری تیره تر پوشش دهید. کرم پودرها را درهم محو کنید تا حالت مصنوعی پیدا نکند و در نهایت از پودر استفاده کنید تا بینی برق نزند.

– اگر بینی کشیده ای دارید: برای نوک بینی از کرم پودری تیره تر از رنگ پوستتان استفاده کنید.

– اگر بینی عقابی دارید: روی ناحیه برجسته بینی از کرم پودری تیره تر از پوستتان استفاده کنید.

– اگر بینی پهن دارید: 2 طرف سوراخ های بینی از کرم پودر تیره تر از پوست و از کرم پودری روشن تر برای روی بینی از نوک بینی تا خط ابرو استفاده کنید.

فراموش نکنید آرایش سایر اجزای صورت مثل چشم ها باعث می شود توجه از روی بینی برداشته شود.

 

نگاه متخصص گوش و حلق و بینی

دکتر حسام جهاندیده: ایرانی ها برخلاف کره ای ها ژنتیکی و ارثی بینی های بزرگی دارند و به همین دلیل برخلاف کره که در آن عمل جراحی بزرگ کردن بینی رواج دارد در ایران جراحی کوچک کردن بینی مرسوم است. عمل بزرگ کردن بینی در کشور ما معمولا برای کسانی انجام می شود که یا در اثر ضربه یا برخی بیماری ها در ناحیه بینی غضروف کمی دارند. در این نوع عمل معمولا از پروتز استفاده می شود. در عمل کوچک کردن نیز ابتدا روان پزشک باید فرد را معاینه کند. فردی که دچار اختلال خود زشت انگاری نیست، می تواند کاندید مناسبی برای عمل کوچک کردن بینی باشد. در این عمل معمولا به تیغه و پره های بینی فرم داده می شود و از ارتفاع و اندازه آنها در حدی که در تنفس اختلال ایجاد نکند کاسته می شود. فانتزی کردن بینی و کوچک کردن بیش از حد آن می تواند باعث مشکلاتی برای بیمار شود اما اگر بیمار مستعد این اقدام باشد پزشک ناچار تمهیداتی لحاظ می کند که در آینده تنفس فرد به مخاطره نیفتد.

جراحی زیبایی بینی عمل بدون عارضه ای نیست. آسیب دیدن غضروف بینی، چسبندگی های داخل بینی، کجی و غیرقرینگی 2 طرف بینی و افتادگی نوک بینی به علاوه عوارض بیهوشی از جمله مشکلات احتمالی است. متاسفانه میزان گرایش جوانان در کشور ما مخصوصا در سال های اخیر به این عمل زیبایی افزایش یافته و پسران بیش از گذشته به سمت آن تمایل نشان داده اند اما هنوز آمار 60 به 40 به نفع خانم هاست.

 

منبع : هفته نامه سلامت

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا