خانواده

آيا مادران سرماخورده مي توانند به نوزاد شير بدهند؟

در فصول خاصي از سال كه احتمال سرماخوردگي و آنفلوانزا وجود دارد ، خيلي از مادرها نمي دانند در اين شرايط شيردهي شان به ضرر بچه است يا به نفع اوست .

وقتي مادري تب و سرماخوردگي دارد ، بدنش سريعاً آنتي بادي مخصوصي مي سازد كه به شير خوارش ايمني مي دهد .زماني كه مادر احساس بيماري مي كند ، شيرخوارش نيز درمعرض بيماري است و با ادامه شير دهي ، دريافت آنتي بادي ها از طريق شير مادر موجب مي شود كه او يا بيمار نشود يا اگر هم بيمار شود بيماري او بسيار خفيف باشد. 
بسياري از مادران راحت تر هم هستند كه استراحت كنند و انرژي خود را ذخيره كنند و كودك راكه در كنارشان خوابيده است شير بدهند. براي مادري كه به تنهايي از بچه اي نگهداري مي كند ، تغذيه با شير مادر راحت تر است . او مجبور نيست براي تهيه شيرخشك بيرون برود و از رختخواب خارج شود و شيشه شير را بشويد و شير درست كند. تب، مايعات بدن را كاهش و شانس يبوست و كم آبي را افزايش مي دهد. بنابراين مادري كه دچار تب و سرماخوردگي است به مايعات بيشتري نياز دارد .

از طرف ديگر مادر مي تواند با رعايت بهداشت مناسب احتمال بيمار شدن كودك را كاهش دهد .بنابراين شستن مرتب دستها انتقال از طريق پوست راكم ميكند .محدود كردن تماس هاي صورت به صورت نيز به مادر كمك ميكند تا از تنفس قطرات آلوده ناشي تنفس مادر توسط بچه جلوگيري شود .در مواردي كه بيماري مادر بسيار مسري و جدي است هر وقت كه مادر بچه را در آغوش ميگيرد مي تواند با استفاده از يك ماسك مانع انتقال بيماري از طريق تنفس ، بيني و دهان خود به كودك شود . شيردهي حين بيماري و شرايط سخت ، ما در از نظر روحي حمايت ميكند زيرا زماني كه در بر خلاف تمايل اش نمي تواند زياد به كودكش برسد و از او مراقبت كند شيردادن يك راه بسيار خوب برقراري ارتباط است . مسموعيت غذايي بعد از سرماخوردگي از موارد شايعي است كه شايد يك مادر شيرده تجربه كند . در تمام مدتي كه مادر علائم گوارشي ناشي از مسموميت غذايي را دارد شيردهي بدون وقفه مي تواند ادامه پيدا كند .


وقتي مادر غذايي مي خورد كه به توكسين يا باكتري خاصي آلوده است ، ممكن است مسموميت غذايي پيدا كند كه علائم آن به صورت استفراغ ، كرامپ هاي شكمي و اسهال است .دراين صورت اين عوامل در روده او هستند ولي به شير انتقال پيدا نمي كنند.در موارد متعددي ، اين شرايط موقتي است و طي چندين روز از بين مي روند و مشكلات ديگري را بوجود نمي آورند و خطري هم براي شير خوار ندارند . فقط مادران براي جلوگيري از كم آبي بدن بايد از مايعات فراوان استفاده كنند. درموارد نادري مسموميت غذايي سيستميك مي شود يعني باكتريها به جريان خون و شير انتقال پيدا مي كنند و مادر به شدت مريض است .اگر كشت خون عفونت نشان بدهد آنتي بيوتيك شروع و شيردهي موقتاً قطع ميشود . اگر كشت منفي شد شير دهي ادامه مي يابد .دراين شرايط جهت جلوگيري از احتقان پستان ، بايد شير را دوشيده و دور ريخت .

iribsalamat

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا