دسته بندی نشده

آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین

تاثیر آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و پوکی استخوان‌ها ثابت شده است.

به گزارش پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاتچین یکی از آنتی اکسیدان ها است که از خانواده‌ فلاوونوئیدهاست. غلظت بالای این ماده در چای سبز، آنرا به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی سالم تبدیل کرده است.

از آنجایی که تخمیر برگ‌های چای سبز اندکی بعد از برداشت متوقف می‌شود برای همین هم تقریباً اکسید نمی‌شوند. به همین دلیل چای سبز بیشترین میزان کاتچین را حفظ می‌کند. در واقع وجود همین کاتچین‌ها است که سبب می شود در زمان نوشیدن چای سبز احساس می کنید دهانتان به اصطلاح جمع می‌شود و طعم آن کمی تلخ است.

چای سبز حاوی فلاوونوئیدها می‌باشد که ۷۰ درصد آن‌ها کاتچین است. به طور متوسط ۲۰۰ میلی لیتر چای سبز حاوی ۹۰ تا ۱۱۰ میلی گرم کاتچین می‌باشد. البته این ماده در شکلات سیاه، سیب و انگور نیز یافت می شود. از طرف دیگر چون کاتچین‌ها مصرف انرژی را بالا می‌برند باعث کاهش وزن نیز می شوند و این موضوع نیز در مطالعات متعدد به اثبات رسیده است.

کاتچین با افزایش حساسیت سلولی به انسولین، استرس اکسیداتیو یا همان فرآیند مخربی که منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی و دیابت می شود را کاهش داده و در نهایت می تواند از بروز سندروم متابولیک جلوگیری کند. از طرف دیگر با کاهش فرآیند استرس اکسیداتیو (که با ایجاد التهاب سبب از بین رفتن بافت های استخوانی می شود) از بروز یا پیشرفت پوکی استخوان ممانعت به عمل می آورد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتر مهرتاش مهرپرور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا