خانه داری

آموزش خانه داری

برای خانم های کارمند که میخواهند برنج تازه بخورند و نمیخواهند از شب قبل برنجشان را درست کنند پیشنهاد ویژه ای داریم. شب قبل از خوابیدن برنج را آبکش کنید. برنج را موقع آبکشی خشک بردارید. کمی روغن در قابلمه بریزید و برنج ها را در قابلمه ریخته و در آن را بگذارید و درون یخچال قرار دهید. هنگام ظهر وقتی از سرکار بازگشتید ، مقداری روغن با آب به برنج اضافه کنید و به دم کردن برنج بپردازید. با این کار برنج سریع پخته میشود.

برای رفع بوی سوختگی در برنج چه کنیم؟

 

1- یک پیاز بردارید پوست آن را بکنید و آن را در برنج فرو کرده و موقع کشیدن آن را بردارید.

2- قرار دادن تکه ای نان روی برنج

برای بچه ها آب برنج خیلی مفید است. پس در هنگام آبکشی برنج اگر آب برنج شور نبود یه اندازه یک لیوان از آب برنج بردارید و با دو قاشق ماست هم بزنید و به فرزندتان بدهید.

برای رفع شوری برنج در هنگام آبکشی آن وقتی برنج را در آب کش ریختیم آب زیادی روی آن بدهید.

برای رفع بی نمکی برنج موقع کشیدن آن ، به مقدار لازم نمک بردارید و به همراه آب بسیار کم و روغن مخلوط کنید و روی بزنج بریزید. هیچگاه نمک را در روقن خالی نریزید زیرا نمک در روغن حل نمیشود. پس مقداری آب اضافه کنید.

اگر میخواهید شیر برنج خوشمزه درست کنید برنج را در شیر بخیسانید تا یک شیر برنج خوشمزه داشته باشید.

برای لذیذ و خوشمزه تر شدن طعم شوید پلو از عطاری ها ادویه پلو که به رنگ سبز است بخرید. بعد از آبکشی برنج ،در لابلای آن کمی ادویه بریزید.

برای از بین بردن بوی بد برنج، برنجها را روی یک جایی مثل سینی پهن کنید. البته باید حتما این کار را در سایه انجام دهید.قرار دادن برنج روبروی نور آفتاب برنج را خرد میکند و با ریختن برنج در آبگوشت برنج ها از هم جدا و از هم پاشیده میشوند.

برای برطرف کردن چربی از روی ظرفها چند قطره آمونیاک درظرفهای فلزی، چینی و بلوری بریزید. در برابر سفید کننده ها آمونیاک به پوست دست آسیب نمیرساند.

برای از بین بردن سوختگی کف قابلمه که ته آن چیزی باشد قابلمه را پر از آب گرم کنید و به آن نمک اضافه کنید. میتوان کمی سرکه هم درون قابلمه ریخت تا اگر چیزی محکم به قابلمه چسبیده کنده شود. قابلمه را روی اجاق بگذارید و اجازه دهید بجوشد.بعد از جوشیدن راحت پاک میشود.

اگر ظرف روی به تازگی خریده اید داخل آن آب بریزید و چند قاشق سرکه در آب بریزید و روی اجاق به مدت چند دقیقه قرار دهید تا به جوش بیاید. آب را خالی کنید و ظرف را مورد استفاده قرار دهید. با این کار هرگز ظرفتان سیاه نمیشود.
اگر ظرف روی سیاه شد از صابون و سیم ظرفشویی برای رفع سیاهی آن استفاده کنید. اگر در ظرف روی چیزی سرخ کردید و آن سیاه شد آن ظرف را به صورت خالی روی شعله بگذارید تمام سیاهی های ظرف به صورت دود خارج میشود اما دقت کنید بعد از خاموش کدن شعله و قبل از سرد شدن طرف آب به ظرف نپاشید زیرا ظرف سوراخ میشود.

اگر میخواهید لکه سس را از روی جایی پاک کنید یک پارچه تمیز بردارید آن را با آب سرد خیس کنید و در صورت نیاز اسفنجی را به  محلول کف پودر رخشویی و آب آغشته کنید و آرام روی آن بمالید و روی آن پارچه تمیز نم دار بکشید.

برای تمیز کردن کتری از املاح داخل آن را پر از آب کنید و به اندازه مساوی آب و سرکه روی آن بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید و بعد شعله را خاموش کنید و در تمام شب اجازه دهید کتری همان طور بماند و صبح آب آن را خالی کنید.

برای از بین بردن چربی ظرفها روی آن سرکه بریزید.

برای بخار پز کردن مواد غذایی در صورتی که دستگاهش را ندارید این گونه عمل کنید . مقداری آب در یک قابلمه بریزید و آبکشی را روی آن قرار دهید و هر چیزی را که قصد بخار پز کردنش را دارید روی آبکش قرار دهید و شعله را روشن کنید و اجازه دهید تا غذایتان آب پز شود. توجه کنید آب درون قابلمه به آبکش نرسد.
دستگاه بخار پز درخانه:

برای بهتر رنگ دادن زعفران ، یک استکان کوچک بردارید به اندازه لازم درونش زعفران بریزید و 2 قاشق غذاخوری هم آب جوش به آن بیفزایید. بعد از آبکشی برنج این استکان را در وسط قابلمه برنج فرو ببرید تا همراه با برنج دم بکشد. با این کار زعفران رنگ خوبی میدهد.

رفع عیب های برنج

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا