فرهنگ و هنر

آمریکایی ها بعد از دیدن “درباره الی” چه گفتند؟

«درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی در آمریکا به نمایش عمومی درآمده و این اکران زمینه انتشار نقدهای مختلف را در رسانه‌ها به وجود آورده است.

اصغر فرهادی کارگردان صاحب سبک ایرانی را عموماً در سطح جهانی با دو فیلم «جدایی» و «گذشته» می‌شناسند. اما اخیراً فیلم دیگر او «درباره الی» در آمریکا به نمایش عمومی گذاشته شده است. اصغر فرهادی «درباره الی» را در سال 1387 ساخته و علاوه بر کارگردان، نویسنده این فیلم نیز بوده است. «درباره الی» جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی پنجاه ونهمین جشنواره فیلم برلین را برای اصغر فرهادی به ارمغان آورده است. نمایش این فیلم در آمریکا با استقبال منتقدان روبه‌رو شده و بازخوردهای خوبی را در نشریات این کشور سبب شده است.

در این نوشتار به گوشه‌ای از نوشته‌های منتقدان اشاره می‌کنیم:
اندی گرین : « Popinsomniacs»

«درباره الی» از آن فیلم‌هایی است که بدون اینکه هیچ پیش زمینه‌ای درباره موضوع فیلم داشته باشید، خواهان دیدنش می‌شوید. من از دیدن فیلم لذت بردم، و همچنان در حال بازیابی خودم، پس از تماشای این شاهکار اصغر فرهادی هستم.

اصغر فرهادی «درباره الی» را پیش از «جدایی» نوشته و کارگردانی کرده است. اکنون فیلم او در امریکا در حال اکران است، پس اگر ذره‌ای عدالت در جهان باقی باشد، باید به تماشای این درام جذاب رفت.

«درباره الی» ویران‌کننده است، محکی است از رازهایی که در سینه نگاه می‌داریم، دروغ‌هایی که می‌گوییم، و چرخه‌ای توقف‌ناپذیر که پس از آن ایجاد می‌شود.

این گروه دوستان، با دروغ‌هایشان تحلیل می‌روند، در حالیکه با سرعت به سوی تاثیراتی وحشتناک حرکت می‌کنند، اما هیچ‌گاه درس نمی‌گیرند. شاید حقیقت بتواند آنها را رهایی بخشد، شاید هم نتواند. در فیلم صحنه‌ای را می‌بینیم که آنها تلاش می‌کنند ماشین را از شن‌ها بیرون بکشند، پیام فرهادی در این صحنه آشکار است : حتی با کمک دوستانمان نیز قادر نیستیم از میان دروغ‌هایی که به خود و دیگران گفته‌ایم، خویشتن را بیرون بکشیم.

فیلم‌ اصغر فرهادی ما را از شکنندگی زندگی‌هایمان آگاه می‌کند، و اینکه چگونه یک لحظه می‌تواند کل خانواده را در هم بشکند. هنگامی که فاجعه رخ می‌نماید : فرهادی با شگفتی می‌پرسد : آیا کسی مقصر است؟ آیا تقدیر چنین بود؟ آیا این مسئله که چه کسی مقصر است اساسا اهمیتی دارد؟

هنگامی که توضیحی برای فاجعه وجود دارد، یا کسی را می‌یابیم که مقصرش بدانیم، قبول فاجعه و ادامه زندگی راحت‌تر می‌شود. اما زندگی به ندرت اینقدر بخشنده می‌شود.

در هر حال این بار تنها می‌توانید خودتان را سرزنش کنید، اگر «درباره الی» را از دست بدهید.
مایکل اتکینسون: «Inthesetimes»

اگر پیش از این تحت تاثیر فیلم‌های «جدایی» و «گذشته» قرار گرفته‌اید، به طور یقین از قدرت نیروی ناب داستان‌گویی فرهادی آگاهید. فیلم‌های فرهادی بالغ و صریح هستند، و فیلم‌سازی او متمایز و واضح است. و در هر فیلم بار اصلی بر دوش داستان‌های به دقت ساختار یافته اوست. و در انتها بحران همیشه در رابطه با جنسیت است.

با دیدن «درباره الی» ممکن است بعضی سینمادوستان یاد فیلم «ماجرا» ساخته مایکل‌آنجلو آنتونیونی بیافتند، که در آن جستجوی یک زن گمشده، تحت تاثیرخودشیفتگی دیگر شخصیت‌ها کمرنگ و مبهم شده و فراموش می‌شود. اما دل‌مشغولی‌های فرهادی قوی‌تر و چشمگیرتر است. جستجوی الی، آیا غرق شده است یا آنجا را ترک کرده؟ او که بود و چه اتفاقی برای او افتاد؟

فیلم در همه جوانب استادانه ساخته شده است و یکی از بهترین‌های اکران امسال باقی خواهد ماند.

آلن شرستول «Laweekly»

اگر به فیلم‌‌های ایرانی یا به طور خاص کارهای اصغر فرهادی علاقه‌مندید، تنها با دانستن عنوان فیلم «درباره الی» به تماشایش بروید.  «درباره الی» با شکوه و سرشار از تعلیق است، فیلم با نمایشی سرزنده از تعطیلات چند زوج جوان شروع می‌شود،که آرام آرام  به یک درام اخلاقی ختم می‌شود که به فرسایش حس اطمینان تماشاگر می‌انجامد.
مدلین ژیائو «Stanforddaily»

«درباره الی» بررسی استادانه عوامل و نیروهای موثر در یک گروه انسانی است. اصغر فرهادی یک کارگردان مولف ایرانی است که در سال 2011 با فیلم «جدایی» برنده جایزه بهترین فیلم خارجی آکادمی اسکار شده است. فرهادی اشارات را استادانه به کار می‌گیرد، اشاره به چیزی که می‌رود تا از روند صحیح خویش خارج شودد.

خبر آنلاین

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا