دسته بندی نشده

آسیب دیسک کمر را بدون جراحی درمان کنیم

آسیب دیسک، بیماری های مفاصل، شکستگی ها و دردهایی که بعد از عمل جراحی موجب ناراحتی بیماران می شوند نظیر چسبندگی فضای نخاع از طریق فوق تخصص درد، قابل درمان هستند.

برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی و اینکه آیا در اصفهان هم امکان درمان بیماران از این طریق فراهم شده است  با دکتر شاهرخ نوری، انتزیولوژیست دوره فوق تخصصی درد از آمریکا گفتگویی بدین شرح ترتیب دادیم:

 علت آسیب های ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات به طور کلی از مهره ها و دیسک های بین مهره ای تشکیل شده است که مهره ها به شکل ظریف و خارق العاده ای از ناحیه گردن تا ناحیه خاجی طوری قرار گرفته اند که کانالی را برای عبور نخاع فراهم می‌آورند این در حالی است که نخاع از ناحیه گردنی تا قسمت تحتانی مهره اول کمری امتداد دارد. حال هر عاملی که باعث تخریب یا تغییر مهره ها یا دیسک های بین مهره‌ای یا باعث از بین رفتن امتداد طبیعی کانال نخاعی شود به ستون فقرات آسیب می رساند مانند: بیرون زدگی یا فتق قسمت میانی یا ژلاتینی دیسک بین مهره ای که عامه مردم، به آن دیسک یا در ناحیه کمر به آن سیاتیک می گویند . همچنین شکستگی و در رفتگی مهره ها.

درمان دیسک کمر  توسط فوق تخصص درد  چگونه انجام می شود؟

به طور کلی فوق تخصص درد دو رویکرد عمده برای درمان دیسک کمر پیش رو دارد:

* اپیدورال کمری و تزریق داروی ضد التهاب: چون بیرون زدگی دیسک در کانال نخاعی باعث فشار و در نتیجه التهاب روی ریشه های عصبی کمری می شود، این امر باعث درد در ناحیه کمر و بیشتر از آن درد در ناحیه باسن و پاها که در حقیقت همان مسیر عصب سیاتیک پا است،  خواهد شد که با این عمل التهاب از روی ریشه های عصبی برداشته شده و به طور چشمگیری باعث کاهش درد ناحیه کمری، باسن و پاها می شود.

 *عمل خارج کردن دیسک از طریق پوست (percetaneous discectony): این عمل با استفاده از یک داروی سراتیو یا آرام بخش در اطاق عمل و بدون جراحی یا برش پوست با بی حسی موضعی پوست کمر انجام می‌پذیرد و در آن قسمت مرکزی دیسک بین مهره ای که به داخل کانال نخاعی وارد شده است، تخلیه می‌شود.

آیا بیهوشی کامل در این روش درمانی صورت می‌گیرد؟

در اپیدورال کمری فقط از بی حس کننده موضعی پوست استفاده می شود ولی در عمل دیسککتومی از یک داروی سراتیو یا آرام بخش استفاده می شود.

درصد موفقیت در درمان کامل دیسک کمر چقدر است؟

یک فوق تخصص درد مجرب در زمینه ستون فقرات تا ۸۰ درصد دیسک های کمری را می تواند درمان کند.

آیا روش فوق تخصص درد در همه انواع دیسک کمر کاربرد دارد؟ و می‌توان آن را جایگزین جراحی باز کرد؟

روش اپیدورال کمری در بیشتر دیسک های کمری کاربرد و نتیجه بسیار چشمگیری دارد و از حدود ۲۰ دقیقه پس از تزریق، درد بیمار شروع به کاهش می‌کند که حتی تا ۳ الی ۵ روز درد، روند کاهشی دارد و به طور مسلم در درصد زیادی از بیماران می توانند جایگزین عمل جراحی باشند مخصوصاً در بیمارانی که یا خودشان به خاطر ترس یا عوارض عمل جراحی تمایلی به عمل جراحی ندارند (زیرا اپیدورال کمری عوارض عمده ای ندارد) یا اینکه به خاطر مشکلات جسمی مانند بیماری های قلبی یا تنفسی و کهولت سن امکان بیهوشی عمومی و عمل جراحی وجود ندارد یا اینکه اصلاً درمان جراحی موثر نباشد مانند انواعی از تنگی ها یا استنوز کانال نخاعی. تعدادی از بیماران نیز با وجود عمل جراحی هنوز درد دارند که اپیدورال کمری در آنها نیز بسیار موثر است. اپیدورال کمری در درمان تنگی یا استنوز کانال نخاعی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

مزیت روش فوق تخصص درد نسبت به جراحی باز چیست؟

مزیت روش اپیدورال نسبت به جراحی باز این است که عوارض عمده ای ندارد. از طرفی در این روش نیاز به بیهوشی عمومی نیست و بسیار ساده تر از عمل جراحی در عرض ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام می گیرد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا