پزشکی و سلامت

آزمایشی که میگوید هر زن تا چه سنی بارور میشود

آزمایشی که میگوید هر زن تا چه سنی بارور میشود

اگر شما هم از  آن دست زنانی هستید که حالا حالاها قصد بارداری ندارید شاید آزمایش ذخیره تخمدانی به گوشتان خورده باشد. این آزمایش در واقع پیش بینی توانایی بارور شدن یک زن است و تعیین میکند تا چه سنی احتمال بارداری برای زن وجود دارد.

با بالا رفتن سن به طور طبیعی قابلیت باردار شدن برای زنان کم میشود. در سالهای پایانی تولید مثلی، تخمک گذاری زنان و کیفیت تخمک گذاری کمتر میشود و تخمک ها دچار اختلال میشوند، پس طبیعی است که با بالا رفتن سن احتمال حامله شدن کاهش پیدا کند و احتمال سقط بالا برود.

به طور دقیق نمیتوان گفت یک زن تا چه سنی قابلیت باردارشدن دارد زیرا در افراد مختلف قابلیت بارداری متفاوت است. حدود یک سوم خانم های بالاتر از 35 سال برای بچه دار شدن دچار مشکل میشوند. چندین آزمایش برای روشن شدن قابلیت بارداری یا حامله شدن زنان وجود دارد که به ان آزمایش های ذخیره تخمدانی میکویند.

آزمایش خون:

یکی از روش هایی که برای تعیین ذخیره تخمدان مورد استفاده قرار میگیرد آزمایش خون است. هورمون FSH یا همان تحریک کنندۀ فولیکولی و هورمون استرادیول با شروع یک سیکل پریود باید اندازه گیری شوند، اصولا در سومین روز قاعدگی این دو هورمون اندازه گیری میشوند. میتوان در روز اول تا پنجم قاعدگی هم این کار را انجام داد. این دو هورمون اطلاعات زیادی در رابطه با غدۀ هیپوفیز و تخمدان ها و ارتباط و همکاری بین آنها را به ما میدهند.

FSH توسط غده هیپوفیز در کف مغز  تولید میشود . فولیکول تخمدان توسط هورمون FSH رشد میکند. به کیست کوچکی که تخمک در آن جای دارد و شامل مایع است فولیکول  میگویند. در اوایل سیکل پریود هورمون FSH کمترین مقدار خود را دارد و کم کم زیاد میشود و فولیکول بزرگ میشود و به دنبال آن تخمک درون آن هم بالغ تر میشود. در نتیجه استرادیول از فولیکول ترشح میشود که افزایش استرادیول به غدۀ هیپوفیز میگوید دیگر به تولید FSH  نپردازد. اگر FSH  زودتر از موعد افزایش یابد ،تخمک و فولیکول رشد کنند استرادیول هم زودتر از موقع مقرر آزاد میشود و رشد زودرس آن باعث میشود تخمک کامل نشود.

خانم هایی که در سومین روز سیکل قاعدگی استرادیول و FSH بیشتری داشته باشند احتمال بارداری کمتری دارند و نسبت به زنان دیگر که با آنها هم سن باشند در محیط آزمایشگاه به تکنیکهای باروری  و القای تخمک گذاری پاسخ ضعیف تری میدهند

آزمایش AMH(آنتی مولرین هورمون )

آزمایش دیگری که برای میزان ذخیرۀ تخمدانی استفاده میشود آزمایش AMH است. هورمون AMH به وسیله فولیکول های نارس تولید میشود و با توجه به تعداد فولیکول های تخمدان ها ، عیار خونی این هورمون تعیین میشود. در ه زمانی از سیکل قاعدگی میتوان این آزمایش را انجام داد و کم شدن این هورمون به معنای کم شدن ذخایر تخمدان است.

چالش کلومیفن سیترات

برای اینکه میزان پاسخ تخمدان ها به دارو را ببینیم از دارویی بنام کلومیفن سیترات در آزمایش چالش کلومیفن سیترات استفاده میشود.بدین صورت که قبل از استفاده از دارو  میزان استرادیول و  FSH  اندازه گیری میشود و میزان FSH تنها  بعد از استفاده از دارو  باید اندازه گیری شود. خانم هایی که قبل و بعد از مصرف دارو مقدار هورمون بالاتری دارند یعنی احتمال بارداریشان کمتر است و به القای تخمک گذاری پاسخ ضعیفتری میدهند.

تعداد فولیکول های آنترال

در اوایل یک سیکل قاعدگی سونوگرافی واژینال برای شمارش تعداد فولیکول های با سایز 2 میلی متر تا 10 میلی متر به کار میرود. این فولیکولها آنترال نام دارند. که شامل تخمکی هستند که در حال رشد است. تعداد این فولیکولها به ما آمار تعداد تخمکها را میدهند  و میگویند فرد به داروهای گنادوتروپینی چه پاسخی میدهد. این کار باید توسط یک سونوگرافیست با تجربه انجام شود.

سخن پایانی:

اگر دخیره تخمدانی طبیعی نباشد یعنی خانم قابلیت باروری کمی دارد اما به این معنی نیست که حامله نشود. بعضی خانم ها هم با اینکه آزمایشاتشان نرمال هست باز هم سخت حامله میشوند. نتایج آزمایش در یک سیکل احتمال دارد با سیکل بعدی تفاوت داشته باشد اما در کل اگر نتایج غیر طبیعی باشد قابلیت بارداری کاهش میابد. بارداری به کیفیت تخمک بستگی دارد زنان بالاتر از سی و پنج سال که آزمایششان هم غیر طبیعی است شانس کمتری برای حامله شدن دارند. چنین خانم هایی میتوانند از جنین اهدایی یا تخمک استفاده کنند. در صورت نرمال بودن آزمایشات به طور کلی خانم های مسن تر سختتر حامله میشوند. این آزمایشات نمیتوانند به طور دقیق بیشترین سن برای بارداری را پیش بینی کنند اما برای آگاهی از وضعیت تخمکها و هورمونها و برای درمانهای ناشی از ناباروری بسیار مفیدند.

اگر قصد بارداری ندارید بخوانید

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا