پزشکی و سلامت

گیاه خرفه و خاصیت اعجاب انگیز آن در ماه مبارک رمضان

 

مهمترین گیاهان دارویی مورد استفاده در جهان گیاه خرفه است. خرفه خواص دارویی بسیاری داشته و سرشار از امگا 3 و ویتامین‌های دیگر است که در ماه مبارک رمضان برای رفع تشنگی می‌توان از این گیاه اعجاب انگیز استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ خرفه که معمولا به صورت خود‌رو در باغچه‌ منازل، کنار جوی‌ها و در مناطق مرطوب می‌روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف‌های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global Panacea) به آن داده شده است و متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است.

 

نوزاد متخصص طب سنتی، با اشاره به گیاه خرفه و توضیح آن در قرآن کریم افزود: گیاهی به نام خرفه وجود دارد که پیامبر (ص) می‌فرماید از این گیاه پر منفعت‌تر نداریم گیاهی که در پارک‌ها، باغچه‌ها و هرجایی که آب وجود دارد این گیاه را خواهید دید.

 

نوزاد درباره این گیاه و خاصیت آن گفت: این گیاه شبیه شنبلیله است و برگ‌های روغنی مانندی دارد، ساقه‌اش هم مایل به قرمزی است، کاملا روی زمین پهن می‌شود، جنوبی‌ها خیلی از این گیاه استفاده می‌کنند، بوعلی سینا معتقد است که خرفه حرارت و عطش صفرا را رفع می‌کند.

 

وی اظهار داشت: خرفه به محیطی با نور زیاد و دمای 25 درجه سانتی گراد نیاز دارد، خاک مناسب برای رشد و پرورش آن مخلوطی از خاک باغچه، رس و مقداری ماسه است. بذر خرفه را باید در فاصله ماه‌های اردیبهشت تا تیر در باغچه یا گلدان بکارید و چون این گیاه به آب فراوان نیاز دارد باید به صورت مرتب و منظم آبیاری شود.

 

متخصص طب سنتی بیان کرد: مصرف خرفه خشکی گرمی و حرارت را فرو می‌نشانند و باعث برطرف شدن و از بین رفتن دردهایی که ناشی از حرارت و گرمی در بدن است می‌شود، بنابراین با این گیاه در ماه مبارک رمضان می‌توان در بدن رفع تشنگی کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به منابع معدنی و ویتامین‌های این گیاه علفی عنوان کرد: آنچه این گیاه را متمایز می‌کند وجود اسید چرب امگا 3 زیاد در برگ آن (قسمت رویشی) است البته دیگر گیاهان مثل کلزا یا بذر کتان نیز امگا 3 دارند ولی این ماده در بذرهای آن یافت می‌شود، حدود 70 درصد اسیدهای چرب تشکیل دهنده روغن آن غیر اشباع بوده و حدود 50 درصد آن را تنها اسید چرب امگا 3 تشکیل می‌دهد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر وجود امگا 3 در قسمت رویشی آن، مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، کلسیم و همچنین ویتامین (ث) 16 میلی گرم در 100 گرم ماده‌تر به مقدار زیاد در بافت‌های آن وجود دارد، غنی بودن از اکسیدان‌ها (رنگ قرمز ساقه) از دیگر مزیت‌های این گیاه است، خرفه سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ) ، B1,B2 نیز می‌باشد.

 

خواص تخم خرفه و تسکین دهنده تشنگی

 

نوزاد متخصص طب سنتی با اشاره به خواص تخم خرفه و رفع تشنگی گفت: تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماری‌های کبد و بیماریهای کمی ویتامین C بسیار مفید است. البته کمتر از شاهی، زیرا در خرفه تا حد 25 گرم در 100 گرم برگ ویتامین C دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می‌شود.

 

نوزاد با اشاره به تسکین تشنگی با این گیاه اذعان داشت: از خواص تخم خرفه می‌توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارش، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد، تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، بخصوص تزئین شیرینی‌ نان برنجی استفاده می‌شود و برای تقویت قوای عمومی بدن مورد استفاده است.

 

متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: خرفه مختص جاهای گرم است، مردم جزایر گرم اروپایی کمتر دچار سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند و در بررسی‌ها مشخص شده است که ساکنان جزایر گرم اروپایی از سبزی خرفه زیاد استفاده می‌کردند چرا که خرفه التهابات درون را فرو می‌نشاند و سرشار از امگا 3 است.

 

امروزه خرفه را می‌توان به عنوان یک گیاه کامل و پر ویتامین معرفی کرد که این گیاه باعث رفع تشنگی شده و تسکین دهنده تمام دردهایی در بدن است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا