پزشکی و سلامت

گلودرد را به سادگی درمان کنید

 

سلامت نیوز: در بسیاری از موارد، گلودردها با عامل ویروسی شکل گرفته و مصرف آنتی بیوتیک نمی‌تواند اثر مثبتی بر روند بهبود گلودرد داشته باشد. درمان‌های تجویزی پزشکان برای گلودرد و سرماخوردگی ویروسی تنها به منظور کاهش علائم بوده و به همین دلیل، درمان‌های خانگی بیش از درمان‌های شیمیایی و دارویی می‌تواند مؤثر باشد. تنها برخی از انواع گلودردها مانند گلودردهای استرپتوکوکی به آنتی بیوتیک نیاز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، شایع ترین پیامد سرماخوردگی را شاید بتوان گلودردهایی دانست که گاهی تا ماه‌ها فرد را آزار می‌دهند. خارش، درد و تورم ناحیه گلو بخصوص در زمان بلع غذا از علائم گلودرد به شمار می‌روند. هر ساله حدود 40 میلیون نفر در دنیا به دلیل گلودرد به پزشک مراجعه می‌کنند. گلودرد در واقع التهاب حلق یا گلو است که منجر به بروز احساس گلودرد و سوزش می‌شود. گلودردها معمولاً به دو صورت ویروسی و باکتریایی ایجاد می‌شوند. انواع عفونت‌های ویروسی و گلودرد همانند آنچه در سرماخوردگی و آنفلوانزا دیده می‌شود، معمولاً همراه با تب، درد عضلانی و آبریزش بینی همراه بوده و تنها علائم آن به مرور بهبود می‌یابند. گلودردهای ویروسی معمولاً پس از چند روز به خودی خود درمان می‌شوند. در نقطه مقابل، عفونت‌های باکتریایی عامل گلودرد نیز وجود دارند که با باکتری‌های استرپتوکوکی ایجاد می‌شوند. علائم این گلودردها همانند انواع عفونت‌های ویروسی اما شدیدتر بوده و بهبود آن نیز به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. اغلب عفونت‌های باکتریایی با سردرد، تورم غدد و درد معده همراه است. عفونت استرپتوکوکی معمولاً به دلیل اثرات مخربی که بر قلب و کلیه‌ها به‌جا می‌گذارد باید با آنتی بیوتیک درمان شود.
در بسیاری از موارد، گلودردها با عامل ویروسی شکل گرفته و مصرف آنتی بیوتیک نمی‌تواند اثر مثبتی بر روند بهبود گلودرد داشته باشد. درمان‌های تجویزی پزشکان برای گلودرد و سرماخوردگی ویروسی تنها به منظور کاهش علائم بوده و به همین دلیل، درمان‌های خانگی بیش از درمان‌های شیمیایی و دارویی می‌تواند مؤثر باشد. تنها برخی از انواع گلودردها مانند گلودردهای استرپتوکوکی به آنتی بیوتیک نیاز دارند.
درمان ها
افرادی که به انواع گلودردها دچار می‌شوند صرف نظر از علت گلودرد در تلاشند تا هر چه زودتر بهبود یافته و از درد رها شوند. برخی در ساعات اولیه به پزشک مراجعه می‌کنند ولی بهترین راهکار، بهره مندی از روش‌های درمان خانگی و نیز استفاده از داروهای معمولی است. یکی از شایع ترین درمان‌ها در بهبود گلودرد، مصرف داروهای ضد التهابی است. داروهای بدون نسخه و داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی می‌توانند مؤثر باشند. این داروها ترکیبی از مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها هستند که علائم درد و سوزش و نیز تورم گلو را کاهش می‌دهند. این داروها همچنین تب احتمالی را نیز از بین می‌برند. مصرف استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن به عنوان مسکن می‌تواند در مواقع لازم و به تجویز پزشک درد گلو را کاهش دهد.
از مؤثرترین راه‌های بهبود گلودرد در زمان سرماخوردگی، غرغره آب نمک است. غرغره مرتب در طول روز با آب ولرم می‌تواند تورم گلو را کاهش داده و مخاط حلق را نرم و باکتری‌ها را از بین ببرد. در صورت شور بودن محلول می‌توان از کمی عسل برای شیرین شدن آب استفاده کرد. استفاده از قطره مخصوص گلودرد، ترشح بزاق را تحریک کرده و همین امر گلو را مرطوب نگه می‌دارد. در این میان، آب نبات‌های سفت با طعم‌های نعناعی و تند نیز مؤثر هستند. شربت سینه نیز درد را کاهش داده و به عنوان یک مسکن عمل می‌کند.
پزشکان معتقدند که مصرف مایعات در حجم بالا به تأمین آب بدن بویژه در زمان بیماری بسیار مؤثر بوده و می‌تواند گلودرد و التهاب ناشی از آن را بهبود بخشد. مصرف مایعات زیاد غشای مخاط را مرطوب نگه داشته و بدن با باکتری‌ها و محرک هایی مانند آلرژن‌ها مبارزه می‌کند.
مصرف یک فنجان چای داغ راهکار سریعی برای کاهش گلودرد به شمار می‌رود. انواع چای‌ها حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن علیه عفونت‌ها می‌تازند. پزشکان توصیه می‌کنند برای افزایش اثر چای می‌توان یک قاشق عسل نیز به آن افزود. در واقع، عسل خاصیت ضد باکتریایی داشته و درمان را تسریع می‌بخشد. سوپ جوجه، یکی دیگر از درمان‌های اصیل و کهن دنیا در درمان سرماخوردگی و گلودرد به شمار می‌رود. سدیم موجود در آب جوجه خاصیت ضد التهابی داشته و به بهبود گلودرد کمک شایانی می‌کند. در واقع، مصرف مواد غذایی مغذی در زمان سرماخوردگی بدن را تقویت کرده و از این رو، زمان درمان کاهش می‌یابد.
مصرف جوشانده گل ختمی از صدها سال پیش درمانی طبیعی و مفید برای بهبود گلودرد، سرفه و سرماخوردگی شناخته می‌شده است. گل ختمی دارای خواصی است که به طور طبیعی با عامل گلودرد مبارزه می‌کند. علاوه بر همه درمان هایی که اشاره شد، استراحت یکی از سریع ترین راهکارها برای درمان گلودرد و سرماخوردگی محسوب می‌شود. بخش اعظم گلودردها بر اثر ویروس‌های سرماخوردگی ایجاد می‌شود. بیماران با استراحت کافی می‌توانند بدن خود را در مقابل ویروس‌ها بیمه کنند. استفاده از یک دستگاه بخور در اتاق خواب علاوه بر مرطوب کردن محیط، مخاط حلق را نرم کرده و گلودرد را سریع تر درمان می‌کند. مبتلایان به گلودرد ناشی از سرماخوردگی باید از استعمال دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار سایرین خودداری کنند. استفاده از ضد احتقان‌ها با نرم و رقیق کردن مخاط بینی، تنفس را راحت تر کرده و عبور هوا از مجاری هوایی را تسهیل می‌کند در نتیجه، گلودرد سریع تر بهبود می‌یابد. قرار دادن پدهای گرم روی گلو می‌تواند مخاط را نرم و درد این ناحیه را کاهش دهد. پزشکان توصیه می‌کنند در طول درمان و در صورت مشاهده علائمی مانند سخت شدن تنفس، تشدید درد، ناتوانی در مصرف مایعات، بروز تب و جوش‌های جدید در ناحیه گلو، ظهور علائم کم آبی، تب و گلودرد مستمر که به درمان پاسخ نمی‌دهد باید به پزشک مراجعه کرد.
منابع: هلث،وب ام دی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا