گفت و گو با جراح «لبخند رخساره» / پای صحبت های امیر شیبان خاقانی تدوین گر

0
23
گفت و گو با جراح «لبخند رخساره» / پای صحبت های امیر شیبان خاقانی تدوین گر

گفت و گو با جراح «لبخند رخساره» / پای صحبت های امیر شیبان خاقانی تدوین گر

گفت و گو با جراح «لبخند رخساره» / پای صحبت های امیر شیبان خاقانی تدوین گر

امیر شیبان خاقانی متولد 1362 تهران ، لیسانس بازیگری دارد. بخاطر شغل پدر از کودکی با فضای سینما آشنایی پیدا می کند. از 16 سالگی به طراحی پوستر فیلم می پردازد وهمچنین به ساخت تیزر  و آنونس رو می آورد. تاکنون بیش از 500 آنونس تبلیغاتی ساخته است. تدوین فیلم ها و سریال هایی نظیر :  زیر پای مادر ، رسوایی 2  ، قلب یخی ، دودکش ، انقلاب زیبا ، پیکسل ، ساخت ایران ، فصل اول خندوانه و دهها اثر دیگر در کارنامه ایشان به چشم می خورد. خاقانی تاکنون  جوایزی شامل  2 سیمرغ بلورین جشنواره  فیلم فجر ، 6 دیپلم افتخار از فجر و جشن خانه سینما و …. اخذ کرده است.

*درک و تعریف خودتان از تدوین چیست؟

می توانم به شکل کلی  بگویم ” کارگردانی دوم ”  یک اثر . مونتاژ معنی سرهم کردن قطعات از پیش ساخته شده را  می دهد که عین به عین کنار هم قرار می گیرد و هیچ چیز آن را  نمی شود  جابه‌جا کرد .در تعریف مونتاژ فیلم ، اگر با این دیدگاه نگاه کنیم می شود چسباندن نماها ، صحنه‌ها و سکانس‌ها ی فیلم بدون هیچ دخالت فکری در فیلم .اما تعریف تدوین فیلم ،  با استفاده از فیلم نامه دکوپاژ شده ، قوانین و اصول فیلم‌سازی، دریافت احساسات فیلمنامه از بازیگران،  انتخاب بازی درست در بیان دیالوگ ها و اکت های بازیگر، ذوق هنری و خلاقیت تدوین‌گر است.من همیشه با همه فیلم ها و سریال‌هایی که کار کردم با این دیدگاه وارد پروژه می شوم . سعی می کنم همیشه یک یونیفورم ویژه برای تدوین کار استفاده کنم .

گفت و گو با جراح «لبخند رخساره» / پای صحبت های امیر شیبان خاقانی تدوین گر

*ویژگی خاصی که در تدوین سریال زیر پای مادر وجود داشت چیست ؟

فیلمنامه سعید نعمت‌اله پراست از نثرهای زیبا که بهرنگ توفیقی این نثرها را به خوبی سر صحنه اجرا کرده ،   در تدوین کار هم این وجه نثر در پیوند تصاویر را به کار بردم . برای همین یک یونیفورم برای کار در نظر گرفتم.نگاه نویسندگی ، کارگردانی و تدوین “زیرپای مادر”  این است  بازیگری که دیالوگ میگوید مهم نیست ، بازیگری که تاثیر دیالوگ در سکانس را می گیرد مهم است.   این باعث می شود تماشاگر کات زائد نبیند و از خسته شدن و مخدوش  کردن ذهن تماشاگر هم پرهیزکنیم.  تلاش من انتخاب اندازه نمایش تصویر و القاء حس پرده سینما در تصویر تلویزیون بوده است… اگر دقت کرده باشید لبه های بالا و پایین تصاویر سریال زیر پای مادر بر خلاف تمامی برنامه ها و سریال هایی که تاکنون از تلویزیون دیده اید تیزی وجود ندارد و لبه های تصویر کمی فلو شده و همانند پخش فیلم بر پرده سینما نور تصویر بر مرکز تابیده شده و چهار گوشه تیره تر دیده می شود که تجربه ی خوبی بود برای نزدیک کردن حس تصویر تلویزیون به پرده سینما.

گفت و گو با جراح «لبخند رخساره» / پای صحبت های امیر شیبان خاقانی تدوین گر

*تکنیک هایی که در هنگام تصویربرداری زیر پای مادر  انجام شده نظیر کروماکی ها و تروکاژها چقدر در روش و کار تدوین تاثیر گذاشته؟

تنها تکنیکی تصویری که هنگام تصویربرداری انجام شد کروماکی ماشین ها بود . تروکاژهایی که در طول کار می بینید در طول مسیر تدوین به کار اضافه شد .اصولا کروماکی ماشین هیچ وقت در سینما و تلویزیون ایران خوب نبوده. بخش کروماکی سریال زیر پای مادر مربوط به صحنه های داخل ماشین ها بود . با اینکه ما از بهترین مدیران جلوه‌های ویژه تصویر آقای محمد نجفی امامی بهره بردیم اما ترجیح می دهم دیگر پلان کروماکی ماشین کار نکنم .

گفت و گو با جراح «لبخند رخساره» / پای صحبت های امیر شیبان خاقانی تدوین گر

*در مورد سریال  زیر پای مادر خودتان چه نظری دارید ؟

عوامل زیرپای مادر سعی کردند کاری بالاتراز استاندارد تلویزیون ایران به نمایش بگذارند و همه این ها از فیلمنامه خوب سعید نعمت اله ریشه می گیرد.خانمی که یکی از تماشاگران سریال زیر پای مادر بوده در صفحه شخصی آقای دیرباز پیامی نوشته بود مبنی براین که ۲ سال است به دلایلی پسرش از او جدا زندگی می کند و در این ۲ سال جواب تماس های مادرش را نمی داده اما با تماشای این سریال پسر، خودش با مادرش تماس گرفته و همین یک مورد تاثیر هم اگر سریال ما بر زندگی مردم داشته باشد  –  خیلی بیش تر از اینها هم بوده-  فکر می کنم برای رسالت سازندگان این سریال کافی باشد.

گفت و گو با جراح «لبخند رخساره» / پای صحبت های امیر شیبان خاقانی تدوین گر

نویسنده : رضا مهدوی هزاوه

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here