فرهنگ و هنر

گفتگوی اختصاصی با امیرعلی نبویان

گفتگوی اختصاصی با امیرعلی نبویان

صبرکردم تا کارگردان ها به دنبالم بیایند

چندین سال پیش به دفتر کارگردانی جهت بازی در یک فیلم دعوت شدم اما بعدها متوجه شدم که کارگران انتظار دارد از من برای بازی در فیلم پول دریافت کند!برای همین تصمیم جدی گرفتم که به شکل حرفه ای وارد عرصه بازیگری شوم و با گذراندن دوره های بازیگری به حدی برسم که در آینده آن کارگردان  به حضور من در فیلم هایش واقعا نیاز داشته باشد ومن ر برای پول دعوت نکند!

خانواده ام اوایل دوست نداشتند بازیگر شوم

در روزهای اول که خانواده متوجه علاقه من به این حرفه شدند خیلی مشوقم نبودند چرا که به عقیده آنها این قبیل مشاغل سرنوشت نامعلومی دارد و من هم به آنها و دغدغه های فکریشان کاملاً حق می دهم. ولی خوشبختانه به مرور زمان که توانستم خودم را در این جایگاه به آنها ثابت کنم خانواده ام هم بسیار مشوق و انگیزه من در حرفه بازیگری و قصه نویسی شدند.

مسعودفروتن راهنمای خوب من بود

به طور کلی مشوق اصلی من در این حرفه استاد عزیز و گرانقدر آقای مسعود فروتن بود. بدون شک یکی از بهترین کارگردانان تلویزیونی کشورمان ایشان هستند. به محض این که متوجه علاقه من به این حرفه شد به طور جدی مرا همراهی کرد و خیلی جاها که بازی کردن به ضرر من بود جلوی من را گرفت و به مکرر به من گوشزد می کرد که باید کلاس های بازیگری را بگذرانی و دائم به حرفه نویسندگی مشغول باشی. من خودم قاطعانه مخالف پارتی بازی هستم حتی در تست های بازیگری برای ورود به دوره های بازیگری درخواست می کردم مسئله آشنایی من با آقای مسعود فروتن نادیده گرفته شود تا بتوانم خودم از ابتدا از مراحل آماتور تا حرفه ای بازیگری را پشت سر بگذرانم ولی از دید من مشاوره های دلسوزانه ای که آقای فروتن به من داده اند تا حد زیادی در موفقیت های من شکل داشته است.

اوقات فراغت و جام ملت های اروپا

مدت زیادی است که اوقات فراغت نداشته ام چرا که وقتی از سرکاربر می گردم فرصتی برای فراغت برای من نیست. ولی ترجیح می دهم از هر فرصتی که درگیر کار نیستم استفاده کنم و تعطیلات را در کنار خانواده ام سپری کنم. من به شخصه معتقدم مطالعه و یا تماشای فیلم برای یک نویسنده و بازیگر اوقات فراغت به حساب نمی آید بلکه آن زمان ها هم بخشی از تمرینات کاری او می شود و جنبه حرفه ای برای او دارد. من اهل ورزش هم هستم در حال حاضر هم به شدت پیگیر مسابقات جام ملت های اروپا هستم.

سفرهایم بیشتر کاری است

متاسفانه فرصت زیادی هم برای رفتن به مسافرت ندارم و سفرهای من اغلب مسافرت های کاری هستند که به طور معمول به برگزاری کارگاه ها و … محدود می شوند. ولی من در مسافرت های کاری هم از حداقل فرصت استفاده می کنم تا بتوانم از اماکن تاریخی و دیدنی شهرهای خوب کشورم بازدید کنم.

راه حل امیرعلی نبویان برای خلاصی از دل گرفتگی  

من در زمان هایی که احساس می کنم دلم گرفته و یا به طور عامیانه تر دل و دماغ ندارم سعی می کنم موزیک مورد علاقه ام را گوش دهم و یا رویکرد بهتر آنکه چشم هایم را می بندم، قدم می زنم و خودم را در جایی تصور می کنم که دوست دارم در آن مکان باشم و به طور کامل همه چیز را بر وقف مراد خودم تصور می کنم. همه  جوانب را ایده آل فرض می کنم که به شما هم این پیشنهاد را برای رهایی از دل گرفتگی می دهم. شک نکنید که جواب می دهد.

داستان های امیرعلی از ترافیک تهران

من هنوز گواهینامه رانندگی نگرفته ام و تاکنون قصدی هم برای گرفتن گواهینامه نداشته ام نه در دوران نوجوانی که اوج این غریزه است و نه در جوانی. ترافیک برای من یک پدیده جذاب است. چرا که وقتی دغدغه گرفتن کلاج و ترمز را ندارم می توانم بهتر به آدم های اطراف خودم در خیابان ها نگاه کنم و امکان ساختن قصه از چهره ها و حالات آنها را داشته باشم. من در بیشتر مواقع از نحوه نگاه صحبت و سطح انرژی مردم عادی که در جامعه با آنها برخورد می کنم قصه و و نوشته هایم را می نویسم. پس به این ترتیب ترافیک برای من زجرآور و خسته کننده نیست. البته ممکن است که روزی هم گواهینامه رانندگی بگیرم.

  خاطرات امیرعلی از شهر اصفهان    

اگر بخواهم از شهرهایی که دوستشان دارم حرف بزنم باید از اصفهان بگویم.من تا به حال می توانم بدون اغراق بگویم بیش از بیست بار به شهر اصفهان سفر داشته ام که این سفرها به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول مربوط به دوران کودکی که هشت سال جنگ تحمیلی هم شامل آن بود می شد. از آنجایی که فامیل های زیادی در این شهر زیبا داشتیم زیاد به اصفهان رفت و آمد می کردیم و بخش دوم هم مربوط به دوران بزرگسالی من است که بیشتر جنبه کاری و شغلی من دارد می شود.اسم اصفهان برای من یادآور خانه های قدیمی    هشتی، ارسی  ، پنج دری ،زاینده رود،کوه صفه،  فوتبال بازی و  معماری فوق العاده  این شهر است. من اولین بار در  کودکی در سفر به اصفهان سوار برچرخ و فلک دستی شدم. یادم می آید این وسیله بازی در اطراف پل خواجو بود وهنوز هم خاطره خوشی از آن محل دارم. بدون شک یکی از تمیز ترین و زیباترین شهرهای دنیا اصفهان است. چیز مهمی که در این شهر به چشم می خورد کوشا بودن مردم شهر در تمیزی و نظافت شهر اصفهان است که حتی خودم شاهد بودم این بود که اگر توریستی هم ناخواسته آشغالی به زمین می انداخت جلوی روی او آن آشغال را در سطل می انداختند که او هم یاد بگیرد این اقدام ناپسند است. و من با اینکه خودم اهل رانندگی نیستم ولی فکر می کنم رانندگی در این شهر بسیار خوشایند است چرا که آسفالت تمیز، صاف و کاملاً صیقلی دارد. به عقیده من شهر اصفهان دارای دو بافت تاریخی و مدرن است که این ویژگی را کمتر جایی در دنیا دارا است.
بخش تاریخی و توریستی شهر مربوط به اماکن قدیمی، مساجد و کلیسا و بسیاری جاهای منحصر به فرد دیگر است و بخش مدرن هم متشکل از اتوبان ها، خانه های مجلل و هتل های لوکس این شهر می شود. در بعضی از شهرهای دنیا هم این ویژگی قابل حس است ولی همانطور که مشاهده می کنیم در آن شهرها نمای ساختمان ها متعلق به مردم است چرا که مردم همواره دید مستقیمی از نمای شهر را دارند نه مالکان خانه ها ولی متاسفانه به این مهم در شهرهای تاریخی کشور که اصفهان در رده اول آن قرار می گیرد، شاهد نیستیم. به عقیده من برای حفظ بخش های تاریخی لازم نیست چرخ را از نو بسازیم بلکه کافیست با مطالعه پیش رویم. همانطور که با برآورد آمار و مطالعه تاریخ جنگ جهانی دوم بزرگترین جنایت تاریخ است و در آن جنگ حتی قوانین جنگی هم رعایت نمی شد ولی آلمانی ها و انگلیس ها عهد بسته بودند که به شهرهای تاریخی جهت حفظ اماکن قدیمی و باستانی حمله نشود این نشان می دهد اماکن تاریخی قابل تقدیس هستند و همواره باید در حفظ آنها در هر شرایطی کوشید. من به عنوان یک هموطن اصفهانی دوست از مسئولان زیبا سازی شهر اصفهان خواستار هستم که همانطور که تاکنون در حفظ زیبایی های غیرقابل وصف شهر کوشیده اند از این پس هم این کوشش را مضاعف کنند.در سفر آخر به اصفهان دیدم در ضلع شرقی مسجد شیخ لطف ا… که به گونه ای پشت مسجد امام هم شامل می شود یک دکل مخابراتی نصب شده بود که من به این موضوع واقف هستم وجود این وسیله در آن مکان ضروری است ولی بهتر است در کنار این اماکن با قدمت تاریخی زیاد یک دکل مخابراتی که نشانگر از زیبایی و بافت کاملاً قدیمی و باستانی آن مکان نکاهد و این وسیله که به نوعی مدرن و جدید می باشد در محلی نصب شود که در ارتباط با دید عمومی نباشد. به نظر من نمای ساختمان ها در اصفهان خیلی زیباتر می شود اگر دارای یک هارمونی خاص قدیمی باشند حداقل این رویکرد در بخش قدیمی شهر اعمال شود چرا که حیف اصفهان با این همه قدمت و قابلیت است.

همه چیز درباره امیرعلی نبویان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا