پزشکی و سلامت

خواص مالت جو و مالت کنجد

عصاره مالت کنجدی (تامینا مالت)

تامینا یک غذای مقوی از کنجد می باشد که توسط پهلوانان یونان باستان مصرف می شده است. مواد اصلی تشکیل دهنده این محصول عصاره مالت ، ارده ، کنجد و عسل است که به لحاظ وجود مواد سرشار از انرژی مانند کنجد و عسل این محصول یک ماده غذایی با ارزش کالریک بسیار بالا بوده که می تواند در تامین نیاز انرژی فعالیت های شدید نقش موثری ایفا نماید .

کنجد، گیاهی است یک ساله و موطن اصلی آن هندوستان بوده و در ایران نیز مقدار محدودی از آن کشت می شود که دانه آن بیش از ۹۰ درصد برای تهیه ارده و حلوا ارده مصرف می شود که بسیار مفید و سرشار از انرژی است . کنجد دارای پروتئین و ویتامین های B ، D ، E ، F و مقدار روغن آن ۵۰ % است .

روغن کنجد مرکب از ۷۰ % اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینو لئیک اسید ، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند پالمتیک اسید و آراشیدیک اسید می باشد که روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن می باشد ( این روغن نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی دهد بلکه کاهنده کلسترول خون نیز می باشد) کنجد دارای طبیعت گرم بوده و بسیار مغذی است.

خواص روغن کنجد:

کاهنده فشار خون ، نرم کننده معده و روده ، رفع تنگی نفس ، ضد روماتیسم ، رفع ناراحتی کیسه صفرا ، رفع قولنج ، افزایش نیروی جنسی ، افزایش وزن ، رفع سوزش ادرار ، رفع گرفتگی صدا  و همچنین برگ کنجد برای سیاهی موی سر بسیار مفید و موثر می باشد.

ویتامین E موجود در کنجد از اسیدهای چرب ضروری است و باعث تشکیل لایه هایی در پوست میگردد که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی جلوگیری نموده و باعث انتقال سایر ویتامین ها در پوست می شود.

با توجه به خواص ذکر شده از کنجد و خواص موجود در عسل که در محصول تامینا مالت به آنها اشاره شد ، وجود عصاره مالت موجود در ترکیب این محصول که پایه اصلی این فرآورده می باشد.

این محصول می تواند در مرتفع نمودن نیازهای ویتامینی و پروتئینی بدن کار ساز بوده و به لحاظ دارا بودن عناصر معدنی موجود در عصاره مالت باعث حفظ و احیاء الکترولیت های بدن شده و خستگی حاصل از فعالیتهای بدن را بهبود می بخشد .

کاربرد جو در طب :

جو و مالت جو با دارا بودن مواد مغذی و مورد نیاز بدن در تامین بخشی از مواد اختصاصی می تواند در درمان های رژیمی مورد استفاده قرار گیرد. مالت جو به دلیل دارا بودن خصوصیات قابل توجه مواد فعال در کانون توجه بیشتری نسبت به مالت دیگر غلات  مانند عدس ، گندم ، ماش و … قرار دارد.

اگر به تاریخچه استفاده از جو در پزشکی توجه شود می توان دید که برای مثال بقراط ، پدر علم پزشکی غرب ، از جو برای درمان بیماری های حاد استفاده می کرده است و همچنین ابو علی سینا از جو برای کاهش چربی خون و همچنین درمان نقرس استفاده می کرده است . آنالیز مواد موجود در مالت جو نشان می دهد که این ماده میتواند بخش مناسبی از نیازهای تغذیه ای انسان را تامین نماید.

یکی دیگر از مواد شناخته شده در مالت جو، فلز کروم می باشد . جو بعنوان یکی از غلاتی که میزان کروم آن حداقل ۴۰ برابر بیشتر از گندم و ۱۰ برابر بیشتر از مخمر می باشد توجه زیادی را بخود جلب کرده است . بر اساس تحقیقات انجام شده کروم قادر است در پیشگیری و بهبود دیابت نوع ۲ موثر باشد.

اثر کروم بر روی انسولین بیش از ۵ دهه گذشته با اثبات رسیده است و اثر این ماده در درمان امروزه به عنوان یکی از راهکارهای تغذیه درمانی مطرح است . فیبر موجود در جو با بیش از ۱۵ تا ۳۱ درصد در موارد مختلف در مقایسه با گندم که حداکثر ۱۰% می باشد می تواند در جذب چربی های غذایی ، رفع مشکلات گوارشی و همچنین بیماری های روده ای موثر باشد.

محصولات جو می توانند در متابولیسم چربی ها در بدن مؤثر بوده و میزان کلسترول و LDL پلاسمای خون را به مقدار قابل توجهی در افراد بیمار کاهش دهد. همچنین در خصوص کاهش حملات قلبی در مورد افرادی که با محصولات جو در آمریکا تغذیه شده اند بسیار مؤثر بوده است.

تحقیقات انجام شده نشان داد در افرادی که از جو یا فرآورده های آن که حاوی فیبر محلول ( بتا گلوکان ) است استفاده می نمایند بیماری های دریچه قلب و عروقی  بسیار کاهش می یابد. بر اساس مطالعات دیگر ، استفاده از غلات دارای فیبر می تواند در کاهش سرطان کلوم مؤثر بوده و میزان جذب مواد غذایی در روده را افزایش دهد.

Barley Fact

بر اساس تاییدیه FDA آمریکا فیبر محلول موجود در جو ( بتا گلوکان ) در کاهش بیماری قلبی نقش بسزایی دارد. همچنین FDA بهترین منبع کاهش این بیماری را بتا گلوکان اعلام نمود . این ادعا در سال ۲۰۰۶ توسط FDA و در سال ۲۰۰۴ توسط National Barley Food اعلام عمومی گردید. بر اساس اعلام FDA استفاده روزانه از فیبر محلول ( بتا گلوکان ) میتواند در کاهش چربی اشباع و کلسترول خون و کاهش ریسک بیماریهای قلبی بسیار مؤثر باشد.

تهیه کننده : مهندس منصور صنیعی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا