پزشکی و سلامت

کشنده های اسپرم مردان را بشناسید

تعداد و کیفیت اسپرم ها برای مردانی که می خواهند بچه دار شوند، بسیار مهم است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به باروری خود اهمیت می دهید، باید عادات و فعالیت هایی را که به اسپرم آسیب می رسانند، بشناسید

تعداد و کیفیت اسپرم ها برای مردانی که می خواهند بچه دار شوند، بسیار مهم است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به باروری خود اهمیت می دهید، باید عادات و فعالیت هایی را که به اسپرم آسیب می رسانند، بشناسید. شایعات زیادی درباره عواملی که بر تعداد اسپرم تاثیر می گذارند، وجود دارد اما واقعیت این است که بیشتر فعالیت مردان تاثیری بر باروری آنها ندارد. برای این که خیال تان راحت شود ما از کارشناسان خود درباره کشنده های اسپرم سوال کردیم. اگر شما هم می خواهید این کشنده ها را شناسایی کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

لپ تاپ

لپ تاپ های مجهز به وای فای هم بر تعداد و هم بر کیفیت اسپرم ها تاثیر می گذارد. طبق مقاله ای که در مجله باروری آمریکا چاپ شد، پزشکان نمونه هایی از اسپرم مردان را جمع آوری و آنها را در دو مکان، مکان عادی و زیر لپ تاپ، نگهداری کردند. در نتیجه اسپرم هایی که زیر لپ تاپ بودند آسیب دیدند طوری که قادر به باروری نبودند.

عامل دیگری که بر اسپرم ها تاثیر می گذارد، گرمایی است که از هوا کش آن خارج می شود. این گرما کیفیت مایع منی را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوشابه

حتما شنیده اید که کافئین زیاد موجود در نوشابه های قوطی می تواند بر اسپرم مردان تاثیر بگذارد. اما باور نکنید زیرا این یک شایعه است. دلایل زیادی برای حذف این نوشیدنی از رژیم غذایی تان وجود دارد اما کاهش تعداد اسپرم و کیفیت آن جزو این عوامل نیست و نوشابه های قوطی تاثیری بر ناباروری ندارند.

حمام آب داغ

اگر چه گرمای موجود در حمام آب داغ بر تعداد و کیفیت اسپرم ها تاثیر می گذارد اما شما باید زمانی نگران ناباروری خود باشید که هر روز مدت طولانی را در حمام آب داغ به سر می برید. بنابراین در حمام کردن با آب داغ اعتدال را رعایت کنید.

شورت ها تنگ

شورت ها تنگ یکی دیگر از کشنده های اسپرم هستند که منجر به ناباروری می شوند. شورت های تنگ از طرفی بیضه را تحت فشار قرار می دهند و از طرف دیگر دمای آن را بالا می برند که خود در آسیب اسپرم ها تاثیرگذار است.

دوچرخه سواری

متاسفانه برای آقایانی که عاشق دوچرخه سواری هستند، خبر بدی داریم. تحقیقات نشان داده که دوچرخه سواری می تواند یک فعالیت کشنده اسپرم باشد. افرادی که در زمینه دوچرخه سواری فعالیت دارند تعداد اسپرم و کیفیت پاییت تری نسبت به افرادی که ورزش های دیگری می کنند، دارند.

تلفن همراه
بر اساس تحقیقاتی که روی 9 مرد انجام شد، 8 تای آنها به دلیل استفاده از تلفن همراه تعداد اسپرم های کمتری داشتند، به خصوص زمانی که تلفن های همراه خود را جیب هایشان نگه می داشتند.
فیش صندوق
شاید اکثر مردم ندانند اما فیش های صندوق نیز جزو کشنده های اسپرم به حساب می آیند و شواهد نشان داده که حتی سرطان زا نیز هستند. نگه داشتن این فیش ها به مدت 10 ثانیه، 2.5 میکروگرم BPA (بیسفنول ای: یک ترکیب شیمیایی)را به پوست منتقل می کند که مقدار زیاد این ماده می تواند منجر به ناباروری در مردان شود. بنابراین پس از تماس با این مواد، به سرعت دست تان را بشویید.
سیگار کشیدن
هنگامی که صحبت از کشنده های اسپرم می شود، سیگار کشیدن نیز جزو یکی از گزینه های آن است. سیگار دلیل بسیاری از بیماری ها است که اسپرم نیز شامل آن است. بنابراین هر چه سریع تر آن را ترک کنید.

برترین ها

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا