پزشکی و سلامت

کدام مواد غذایی آرسنیک بالایی دارند؟

برنج یکی از مواد غذایی است که چه دارای رنگ سفید باشد چه قهوه ای نسبت به هر نوع سبزی ، غله و میوه دارای تراکم آرسنیک بیشتری است.
آرسنیک به عنوان زهر استفاده میشود و به شیوه های مختلف از غذایی که میخوریم به بدنمان وارد میشود. آرسنیک یه شکل طبیعی از فرسایش خاک و سنگ بوجود می آید و در ترکیبات حشره کش ها هم توسط انسان تولید میشوند. به آرسنیک طبیعی ، آرسنیک ارگانیک هم میگویند. این تصور وجود دارد که غیر سمی است و می تواند به شکل طبیعی از بدن خارج شود. اما آرسنیک غیر ارگانیک یا همان آرسنیک صنعتی ، کارسینوژنی شناخته شده.

آرسنیک عمر زیادی دارد و حتی با اینکه استفاده از آن اکنون در تولید آفت کش ها منع شده ولی باقی مانده های آن در خاک تا مدت زیادی باقی میماند.

مواد غذایی زیر را نباید هر روز خورد اما نباید هم از رژیم غذایی حذف کرد.

ماهی‌هایی با گوشت تیره 
مصرف ماهی مزایایی دارد از جمله کاهش ابتلا به دیابت ، کم شدن سایز دور کمر و بهبود کارایی مغز. اما باید بدانیم ماهی دارای آرسنیک است. میزان آرسنیک بدن افرادی که هفته ای یکبار ماهی میخورند نسبت به کسانی که یک ماه یکبار ماهی میخورند 7.4 درصد بیشتر است. اما چون ماهی حاوی امگا 3 است نمیتوان آن را نخورد. آرسنیک ماهی های تیره گوشت بعد از گوارش به آرسنیک غیر ارگانیک تبدیل میشود اما در مورد سایر ماهی ها این طور نیست.

ماهی های تیره گوشت عبارتند از: ماهی اسقومری ، سلمون ، اره ماهی ، ساردین و استیک تونا

گیاه برنج بیشتر از بقیه تمایل به جذب آرسنیک ارگانیک موجود در خاک دارد برای همین آفت کشهای پایه آرسنیک به کار برده شده در گذشته را هم بیشتر جذب میکند.

مقدار آرسنیک برنج قهوه‌ای به دلیل فرآوری کمتر، بیشتر از برنج سفید است.مواد غذایی حاوی برنج  هم آرسنیک بالایی دارند.

کلم پیچ 
گیاه کلم پیچ آرسنیک بالایی دارد. مقدار آرسنیک موجود در بدن کسانی که هفته ای حداقل 1 بار کلمییچ میخورند 10 درصد از کسانی که این گیاه را نمیخورند بیشتر است. پس بهتر است از کلم پیچ حداقل هر روز استفاده نکنیم.

آرسنیک طبیعی و غیر طبیعی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا