دسته بندی نشده

کبد را بیمار نکنیم

برخی اوقات وقتی ویروس وارد بدن می‌شود سیستم ایمنی بدن، ویروس را مهار می‌کند و کبد آسیب نمی‌بیند در این حالت ویروس در بدن وجود دارد و فرد ناقل ویروس است.

البته همه افراد مرتب باید بررسی کنند زیرا برخی اوقات ممکن است سیستم ایمنی بدن مختل شود و ویروس غلبه کند. اینجا ممکن است ویروس آسیب بزند.

کبد عضو مهم بدن است. اگر وجود نداشته باشد نمی‌توان به زندگی ادامه داد زیرا کارخانه عظیمی است که هزاران فعالیت دارد و بیماری این عضو از یک بی علامتی تا علائم شدید ظاهر می‌شود مثل خستگی، ضعف، بی‌اشتهایی، ورم اندام تحتانی مثل پا، ورم شکم، زردی صورت، کبودی‌های خودبه‌خودی در اندام و در موارد شدید حتی ممکن است فرد را به اغما ببرد.

لذا پزشک با معاینه و برسی و انجام آزمایش‌ها می‌تواند به وجود بیماری کبد و شدت آن پی ببرد. پزشکان می‌گویند افراد آزمایش بدهند و چکاپ شوند و اگر در معرض ابتلا به هپاتیت هستند زندگی کنند اما دنبال درمان بیماری باشند چراکه اگر درمان به تعویق بیفتد ممکن است بیماری پیشرفت کند و کبد آسیب ببیند و در قدم‌های بعدی شاید تنها راه‌حل، پیوند کبد باشد.

شعار از کبد خود محافظت کن عملاً بیانگر این موضوع است که افراد برنامه غذایی درستی داشته باشند. طبق بررسی ها شایع‌ترین بیماری کبدی، کبد چرب است. چندشغله بودن، بی‌تحرکی، شهرنشینی، استفاده از غذاهای آماده، چاقی و اضافه‌وزن از مواردی هستند که به ابتلا به بیماری‌های کبدی کمک می‌کنند.

پزشکان در پاسخ به این سؤال که برای پیشگیری از آسیب‌های کبدی چه رژیم غذایی باید رعایت شود؟ می گویند: برای پیشگیری از بیماری‌ها باید مصرف میوه و سبزی را بیشتر کنیم، مصرف شیرینی‌ها را کاهش حتی حذف کنیم، نوشابه‌های گازدار مصرف نکنیم، بیشتر از لبنیات کم‌چرب استفاده کنیم و استعمال دخانیات و الکل را ممنوع کنیم. در یک‌کلام باید مراقب خود باشیم.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا