روانشناسی

چگونه خلاقیتمان را افزایش دهیم؟

چگونه خلاقیتمان را افزایش دهیم؟

همه انسانها استعداد دارند حال ممکن است یکی از دیگری کمتر استعداد داشته باشد اما همه از نعمت استعداد برخوردارند. وظیفه ما این است استعدادهایمان را پرورش داده و آنها را شکوفا کنیم. اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید که چگونه به استعدادهایتان پر و بال دهید باید بگوییم تمرین کنید. برای این که منحصر به فرد شوید باید فرد خلاقی باشید.

در زیر به روش هایی برای منحصر به فرد شدن میپردازیم:

راه های کشف استعداد و افزایش خلاقیت:

چکونه میتوان خلاقیت را افزایش داد؟

پیاده روی:

طبق تحقیقات محققان افرادی که پیاده روی میکنند خلاق تر از افرادی هستند که یکجا مینشینند. برای تقویت توانائی های شناختی و حفظ آنها باید فعالیت جسمی انجام داد. انجام پیاده روی ساده به بهبود فکر کمک میکند. کسانی که پشت میز میچسبند و سعی دارند ایده خوبی به دهنشان برسد موفق نمیشوند. با پیاده روی الهامات در ذهن به جریان می افتند.

پاداش دادن:

اگر به بعضی از کارهایتان پاداش بدهید انگیزه شما نابود میشود و توجیه افراطی ایجاد میشود. زمانی که به افکار و خلاقیت ها جایزه میدهیم نتیجه عکس میشود. برخی از محققان میگویند دیده شده زمانی که به کودک قول پاداش میدهید او خلاقانه تر نقاشی میکشد. پس برای تشویق خودتان در مقابل خلاقیتتان به خودتان جایزه بدهید. البته در پاداش دادن افراط نکنید زیرا خلاقیتتان را کاهش میدهد.

ایجاد فاصله روانشناسی
وقتی خلاقیتتان کور شود بقیه به شما میگویند استراحت کن. اگر بین خودتان و مشکل فاصله روانشناسی ایجاد شود میتواند مفید واقع شود. طبق تحقیقات افرادی که بین خودشان و مشکلشان فاصله طولانی میبینند مشکل را بهتر حل میکنند تا اینکه حس کنند مشکل خیلی نزدیک است. اگر شما هم دچار مشکل سختی شدید مشکل را دور از خود تصور کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.

احاطه کردن خود با الهامات

به گفته روانشناسان در خلاقیت محیط اطراف نقش زیادی دارد. اگر محیط فرآیند مهیج باشد فکر خلاقتر میشود. پس محیط خود را با اشیاء هیجان انگیز و الهام بخش پر کنید.

ایجاد محدودیت:
باید تفکراتتان را محدود کنید تا خلاق تر شوید. یعنی وقتی میخواهید مشکلتان را حل کنید افکاری را که برای حل مشکلاتان به ذهنتان میرسد را محدود کنید تا به ایده های خلاقتری دست یابید.

رویا:خستگی ، رویاپردازی را برای شما به ارمغان می آورد و باعث میشود خلاقتر شوید. از مزایای خستگی کشیده شدن به افکار خلاق است و باعث میشود به خود بگویید باید ایده های جدید برای موقعیت کنونیم پیدا کنم.

تصور مجدد مشکل:

افراد خلاق مشکل را بارها تصور میکنند. مشکل را از ابتدا باید بررسی کرد تا به خلاقیت بیشتری برسید.

احساساتی بودن

احساسات مثبت و منفی هر دو روی خلاقیت تاثیر میگذارند. شما باید به سمت افکار منفی کشیده شوید تا به الهامات دست پیدا کنید. وقتی به عواطف منفی دچار شدید به جای حرص خوردن ، آن انرژی منفی را برای حل مشکلاتتان به کار ببرید.

رنگ آبی در اطراف:

رنگها روی احساسات و روحیه افراد تاثیر زیادی دارند. رنگ آبی باعث چون با طبیعت مرتبط است آرامش را به دنبال دارد و این احساس امنیت ایجاد شده از این رنگ باعث شکوفایی خلاقیت ها میشود پس اگر به دنبال راهی برای حل مشکل بودید اطرافتان  را با رنگ آبی پر کنید.

انجام مدیتیشن
با انجام مدیتیشن فرد همه احساسات و افکارش را بدون اینکه روی یک موضوع خاص تمرکز کند پذیرا میشود و ایده های تازه و نو به ذهنش میرسد.

چگونه فردی خلاق شویم؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا